Bármilyen bajra jó mágneses karkötőket és párnákat, probiotikus élelmiszereket, valamint különböző étrend-kiegészítőket és UV-lámpákat forgalmazó vállalkozásokkal vette fel a harcot a Gazdasági Versenyhivatal nemcsak ellenőrzésekkel, hanem nagyszabású edukációs fogyasztóvédelmi kampánysorozattal is.
Idén már több mint 410 millió forint bírságot szabott ki az október végéig lezárult 41 ügyben a GVH, amely 2015-ben a bírsággal végződő intézkedéseinek 47 százalékát sorolta a fogyasztóvédelmi típusú eljárások körébe. A Gondolja végig higgadtan! címen tavaly indított kampány során mindenekelőtt a fiktív számlalevelekkel, a rák ellen ható szerekkel, a termékbemutatókkal, az üdülési joggal, a fogyókúrás készítményekkel és az utazási ajánlatokkal kapcsolatos visszásságokra reagált a GVH. Mint a szervezet kommunikációs irodájától kapott összegzésből kiolvasható, továbbra is sok a megalapozatlan gyógy- és egészségre ható állítás miatt indított eljárás, és a környezettudatos vásárlókat célzó greenwasching, azaz egy adott termék zöldre mosása is jól jövedelmező iparággá fejlődött – nem véletlenül lett a zöldhirdetések világa az egyik legcélzottabban vizsgált terület a GVH részéről.
A celebekkel való hirdetés is bevált fogás, nem is minden esetben kifogásolható, de nemritkán mégis problémás. A nagy reklámértékű közismert személyekről ugyanis nem mindig lehet tudni, hogy valóban ismerik-e, és azért beszélnek ajánlóan az adott termékről vagy szolgáltatásról, mert elégedettek azzal, vagy azért, mert fizetnek nekik érte. Ez tisztességtelen magatartás, és alkalmas a fogyasztó megtévesztésére.
Az utazási ajánlatok kiemelt ellenőrzését az apró betűs és a csöpögtetett információk indokolták, mert ezek miatt a potenciális utas nem lehet minden egyes feltétellel tisztában, amikor dönt. Ha csak később derül ki egy ajánlatról, hogy mennyi minden befolyásolja a tényleges árát és mennyire szűk keretek között mozog annak érvényességi tartománya, az ugyancsak megtévesztő magatartás, és súlyos bírsággal sújtható.
Az ellenőrzési tapasztalatokat összegezve a versenyhivataltól megtudtuk: a pénzügyi szolgáltatások, a kiskereskedelmi piac, a közlekedési szektor, a szállásközvetítés, valamint a kozmetikai termékek és az élelmiszerek piaca (ezen belül különösen nagy számban a gyógyvizek és az étrend-kiegészítők alpiaca) számít fokozottan megfigyelt területnek. A GVH fogyasztóvédelmi irodája tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat miatt az akció indítása óta 59 eljárást zárt le, ezek közül 42 esetben került sor jogsértés megállapítására, 4 ügyben pedig a Versenytanács elfogadta az eljárás alá vont vállalkozás kötelezettségvállalási nyilatkozatát, miután úgy ítélte meg, hogy a közérdek védelme azáltal hatékonyan biztosítható.
Lassan megoldódni látszanak a fogyasztói csoportokkal kapcsolatos problémák – erre enged következtetni, hogy a beérkező piaci jelzések száma e körben nagymértékben csökkent – tudtuk meg.
A nyáron indult Ne legyen könnyű préda! című kampány – egyelőre rövid időtartamot felölelő – kutatási adatai mindeközben azt mutatják, hogy sikerült gyors hatást elérni, a figyelmeztetéssel találkozó fogyasztók kétharmada nyilatkozta azt, hogy tudatosabb lett, és azóta jobban igyekszik elkerülni a megtévesztő reklámokat. A vállalkozókat sem hagyta hidegen a kampány, 21 százalékuk ismerte be, hogy elgondolkodott a hirdetés hatására, hogy cége reklámstratégiáját felül kellene vizsgálni a reklámok tartalmával kapcsolatos előírások tükrében.
Sándor Tünde Varázsszóra ugrik a bírság. Fotó: MW -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.