A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központja együttműködési megállapodást kötött az ALDI Magyarország Bt.-vel, a CBA és a Príma áruházlánccal, a MediaMarkt áruházlánccal, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft.-vel és a TESCO-Global Árzházak Zrt.-vel a pénzügyi fogyasztóvédelem erősítése érdekében. Ennek során az áruházláncok és a jegybank az év egészében, illetve az egy-egy kiemelt időszakhoz kapcsolódó fogyasztóvédelmi kampányok során pénzügyi fogyasztóvédelmi tájékoztatókat tesznek elérhetővé az ország közel 800 kiskereskedelmi egységében, ezenkívül pedig táblákkal és plakáttokkal hívják fel a figyelmet a pénzügyi tudatosság fontosságára.
Erre többek között azért van szükség, mert folyamatosan emelkedik a nagyobb kereskedelmi áruházakban kötött fogyasztási hitelszerződések száma. Az MNB gyorsfelmérése szerint a tavalyi évben havonta átlagosan 12 ezer darab ilyen hitelszerződést kötöttek a pénzügyi vállalkozások ügynökei és a jegybank becslése szerint az elmúlt időszakban is emelkedett az ilyen jellegű ügyletek darabszáma, az év első hónapjaiban elérte a havi 20 ezres darabszámot. A hitelek volumenében is növekedés tapasztalható, 2016 decemberében több mint 50 milliárd forintnyi fogyasztási hitel kihelyezésére került sor, ezzel szemben 2015 -ös év első 11 hónapjában kihelyezett áruvásárlási hitelek összege összesen nem érte el a 20 milliárd forintot.
(Az MNB legfrissebb adatai szerint a háztartások hitelállománya februárban szezonálisan igazítva 11,5 milliárd forintos növekedést mutatott csak a tranzakciókat figyelembe véve, míg a betéteké 10,6 milliárd forinttal csökkent. Kiigazítás nélkül viszont szerény 1,7 milliárddal nőttek a betétek, a tartozások emelkedése pedig 1,3 milliárd forint volt, ezen belül a forinthitelek állománya 2,2 milliárd forinttal nőtt, míg a devizahitelek állománya 0,8 milliárd forinttal csökkent a tranzakcióból eredően.)
Bár fogyasztás szempontjából örvendetes, hogy a lakosság hitelfelvételi kedve erősödött, a jegybank szerint fontos lenne, hogy a háztartások ne fogjanak nyakló nélküli költekezésbe. „A magyar háztartások pénzügyi tervezésén ugyanis lenne még mit javítani” – mondta Szeniczey Gergely, az MNB ügyvezető igazgatója. Az OECD korábbi tanulmánya által vizsgált harminc ország közül Magyarország a 22. helyre került a pénzügyi tudatosság terén. „Tapasztalataink szerint nem az ismeretek meglétével van a baj, hanem ezek gyakorlati alkalmazása a problémás” – emelte ki az MNB ügyvezetője. (A tanulmány innen letölthető.) „Kiderül az is, hogy a megkérdezettek csupán kevesebb mint fele rendelkezik pénzügyi célokkal, s tervez tudatosan előre a nyugdíjas évekre, lakáscélra vagy a gyermekek iskoláztatására. Mindez arra mutat rá, hogy a pénzügyi tudatosság fejlesztése során az alapvető pénzügyi információk mellett a mindennapi életben hasznos tudnivalók átadása is fontos.” (Más felmérések is bizonyítják, hogy hiánycikk idehaza a pénzügyi tudatosság.)
A szakember szerint az MNB fogyasztóvédelmi kampánya, amelynek során újratervezték és fogyasztóbaráttá tették a Pénzügyi Navigátor tudástárat, és tájékoztatófüzetet, valamint a jegybank honlapját, amelyen így könnyebben elérhetőek a lakosság számára szükséges információk, csak az első lépést jelentik ebben az edukációs programban. „A célunk a fogyasztók minél szélesebb körű elérése, ezért a most induló kampányban terveink szerint 4-5 millió magyarországi vásárlót szeretnénk elérni, ennek érdekében állapodtunk meg a kiskereskedelmi láncokkal” – mondta Szeniczey Gergely.
Az ügyvezető elmondása szerint a húsvéti időszakban induló figyelemfelhívó akció után még három alkalommal várható kiemelt kampány. A nyár eleji kampány témája az utazáshoz kötődő pénzügyek – (utas)biztosítások, bankkártyák, pénzváltási tudnivalók – lesznek, ősszel várható az iskolakezdési figyelemfelhívó akció, amely a diákok pénzügyeivel kapcsolatos fontos fogyasztói információkat összegzi. Az MNB idei év végi kampánya pedig a „karácsonyi” hitelek és a (gépjármű)biztosítások jellemzőit világítja meg – ugyancsak az áruházláncok segítségével.
A kampány az ALDI 119 üzletében, 200 CBA és Príma üzletben, 345 SPAR szupermarketben és 32 InterSPAR hipermarketben, minden Tesco hipermarketben és a MediaMarkt budapesti és vidéki üzleteiben valósul meg Összesen mintegy ezer helyszínen lesznek elérhetőek a jegybank tájékoztató anyagai. Szeniczey Gergely elmondása szerint további kiskereskedelmi láncokkal is folynak a tárgyalások. A partnerek társadalmi felelősségvállalási programjaik keretében vesznek részt a kampányban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.