Kulcsszerepet tölt be az élelmiszer-kiskereskedelemben érintett áruházláncok életében az alkoholmentes szomjoltó italok értékesítése – derült ki a Világgazdaság érdeklődésére a Nielsen piackutató által közölt adatokból. Az ásványvíz bolti eladása tavaly március és idén február között 5 százalékkal csökkent az egy évvel korábbi adatokhoz képest, de még mindig 62 milliárd forintot tesz ki. Eközben a jeges tea forgalma 4 százalékkal, 17 milliárd forintra nőtt, a szénsavas üdítőitaloké pedig stagnált az elmúlt évben, továbbra is 66 milliárd forint körül mozog. Ez azt jelenti, hogy a Nielsen kiskereskedelmi indexe által vizsgált 90 kategória közül a legnagyobb árbevételt generáló élelmiszerek közé tartozik a szénsavas üdítőital, a negyedik legnagyobb forgalmat érték el vele a kereskedők közvetlenül a feldolgozott hús, a sör és a sajt után.
Meglehetősen koncentrált az ásványvíz bolti eladása a piackutató felmérése szerint, az értékesített mennyiség 44 százaléka mögött a szupermarketeket és a diszkontokat magukba foglaló 400–2500 négyzetméteres üzletek állnak, utána következnek a sorban 28 százalékos részesedéssel a 2500 négyzetméternél nagyobb boltok. A jeges teák értékesítésében sokkal nagyobb szerepet játszanak a kisebb boltok, a 200 négyzetméter alatti egységek aránya 35 százalékot tesz ki, a szénsavas üdítők eladásában viszont 30 százalékkal a szupermarketek és diszkontok kategóriája az éllovas. Mindhárom italtípusnál stabil a gyártói márkák pozíciója: az értékben mért eladásból a vizeknél 67, az üdítőknél 87, a jeges teáknál 88 százalék a részesedésük.
A teljes italszegmenst tekintve kismértékű fejlődést tapasztal a CBA Kereskedelmi Kft. Fodor Attila tájékoztatása szerint. Az üzletlánc kommunikációs igazgatója lapunknak kifejtette: míg négy-öt éve az értékesített ásványvíz mennyiségének 70 százaléka szénsavas volt, addig a trendforduló után ma már a szénsavmentes változat van mintegy 60 százalékos túlsúlyban. Úgy látja, jelentős potenciál van az ízesített ásványvizekben, a kategória forgalma leginkább a szénsavas üdítőitalok elől teret nyerve növekszik, ennek mértéke akár a 20 százalékot is elérheti éves szinten. Ezeknél az árucikkeknél jelentősen megnövekedett a kínálat, ami a legtöbb gyártóra jellemző erőteljes termékfejlesztésnek tudható be. Az ízesített szegmens a CBA szerint a söröknél is felfutóban van, a komplett sörértékesítés terén viszont csak minimális az előrelépés. Ha azonban száraz, meleg a nyár, a harmadik negyedévi söreladások a többszörösét hozhatják az év többi részében mért adatoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.