Óriáskerekezni Európában szinte egységáron, 9 eurós díjért lehet a jellemzően 50-60 méteres óriáskerekeken. A budapestinél több mint kétszer nagyobb London Eye-re felülni kerül csak számottevően többe. Az óriáskerék elindítása, üzemeltetése komoly tőkeerőt és beruházást igényel – állítja Banka Edina, az Óriáskerék Kft. ügyvezetője –, mivel az induló költségeket még egy bérelt óriáskeréknél is százmilliókban kell mérni. Több tízmillió forintos kiadás a mindennapos üzemeltetés, hiszen egyetlen utas kedvéért is elindítják a szerkezetet, és akkor is fizetik a három műszakban dolgozó alkalmazottakat, ha egy utas sem jön aznap.
A 2013-ban Sziget Eye néven üzembe állított, hatalmas sikerrel debütáló első szerkezet után egy másik működött 2014-ben és 2015-ben Budapesten. A most forgó már a harmadik, de még mindig nem a végleges, noha a korábban Párizsban szolgáló, holland gyártmányú kerékkel végre maradéktalanul elégedett a bérlő cég. Az ügyvezető elárulta, hogy a Budapest Eye helyére már tavaly saját, nagyobb kereket álmodtak a beruházók, melyhez el is készítették az alapszerkezetet, közel 1,5 millió euró értéket helyezve el a talajszint alá. Ez a jelenlegi óriáskereket is biztonsággal tartja, annak ellenére, hogy nem ez volt a célja.
Az álomból tavaly valóság lett volna, ha a megrendelt, de soha le nem szállított óriáskereket sikerül felállítaniuk, ehelyett azonban a keletkezett veszteséget még idén is törleszteniük kellett. Mindeközben folyamatosan fizették az építésre vonatkozó többszörös területfoglalási díjat, még akkor is, amikor ott nem állt a kerék. Ráadásul az állami tulajdonba vett Erzsébet téren a tarifákat megemelték, most havi bruttó 6 millió forintot fizet ki a cég.
A Budapest Eye-t működtető társaság eddig elégedett az utasforgalom alakulásával, mivel idén még nem következett be az óriáskerekekre jellemző trend, azaz nem csökkent az attrakció iránti érdeklődés.
A tapasztalatok szerint az első öt évben folyamatosan 20-30 százalékkal esik a forgalom mindenütt, majd beáll, miután körülbelül ennyi idő alatt próbálja ki a hazai közönség az óriáskerekezést. Ehhez képest a Budapest Eye vonzereje nem tűnt el, igaz, a folyamatosan pótlódó vendégsereg a város növekvő idegenforgalmának köszönhető. A fizetővendégek 70-80 százaléka külföldi, ami jól érzékelteti, hogy a hasonló programok idegenforgalmi jelentősége az elsődleges – mindenütt.
A budapesti óriáskerekekre már közel 1,3 millióan ültek fel az elmúlt évek során, a 2700 forintos teljes árú menetjegyekhez képest a kedvezményes és gyerekjegyekkel a jegyek nettó átlagára körülbelül 1800 forintra jön ki az idén, mely átlagárba nem számolják bele a cég által rendszeresen, jótékonyságból ingyenesen felengedett, hátrányos helyzetű, rászoruló gyermekeket és családokat.
A jelenlegi szerkezet a tervek szerint még két évig marad, és az első lesz, amelyik egész évben üzemel majd. Az új kerék vásárlását továbbra is tervezik, ami egy ugyanilyen típusú, de magasabb, 8-9 millió euró értékű szerkezet lehet, amelynek megvásárlásához a korábbinál hosszabb távú bérleti szerződésre is szüksége van a cégnek. A beruházás megtérülése legalább tíz év, még akkor is, ha minden optimálisan alakul az Erzsébet téren.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.