A tekintélyes Wine Enthusiast című borszaklaptól újabb elismerést kapott a Dereszla Pincészet, amely a 2009-es aszújával harmadszor került fel a nemzetközileg is elismert listára. A Bai Edit főborász által készített borok közül legutóbb a 2007-es évjáratú 5 puttonyos aszú egy másik vezető borszakmai magazin, a Wine Spectator top 100-as listáján szintén huszadik lett.
A Dereszla Pincészet a Tokaji borvidék egyik legpatinásabb múltú borászata, első írásos említése 1406-ból származik – mondta el a Világgazdaságnak Kalocsai László, a társaság ügyvezetője. Az évente feldolgozott mintegy nyolcezer mázsa szőlőt hozzávetőleg 130 hektárról szerzik be, ebből 35 hektárt maguk művelnek, a fennmaradó területen integrációs rendszerben folyik a gazdálkodás. A cég már januárban meghirdeti a felvásárlási árat, ez pedig Kalocsai László szerint nemcsak az időzítése miatt egyedülálló a borvidéken, hanem azért is, mert meghirdetett áraik magasnak számítanak. Cserébe viszont azt várják el a szőlősgazdáktól, hogy tartsák be az általuk megszabott technológiai paramétereket.
A Dereszla borainak 15 százaléka édes, aszú vagy késői szüretelésű bor. A száraz boraik közül legnagyobb mennyiségben furmintot értékesítenek, de nagy fantáziát látnak a borvidék legfiatalabb fajtájában, a kabarban is – mondta az ügyvezető.
Két feldolgozóban mintegy 600-700 ezer palack Dereszla-bor készül. A Dereszla Pincészet kapacitása 350 ezer, az azonos tulajdonosi körbe tartozó, szintén Dereszla-borokat előállító Henye Borászat Kft. pedig jövőre eléri az egymillió palackot. Így fokozatosan tudják bővíteni termelésüket, részben új területek integrációba vonásával, részben pedig saját új telepítésekkel. Azt tervezik, hogy 2019-ben közel húszhektárnyi korábbi szőlőterületet fognak újra termelésbe.
Boraik 80 százalékát exportálják, több mint negyven országba jutnak el a Dereszla-borok. A legnagyobb piac Franciaország, ahol a hagyományos értékesítési csatornák mellett jelentős a – Magyarországon is egyre elterjedtebb – borvásárokon elért forgalom. Fontos exportpiac az Egyesült Államok – ahol az Evolúció furmint a húzótermék –, továbbá az Egyesült Királyság, Skandinávia és Lengyelország, Ázsiában pedig Japán.
A Dereszla a tokaji borászatok között abban is különleges, hogy 2005 óta üzemi szinten gyakorlatilag folyamatosan nyereséges. Kalocsai László szerint ez annak is köszönhető, hogy a borvidéken az elsők között ismerték fel a száraz borok jelentőségét, és sikerült – például a Franciaországban rendkívül népszerű, 12-15 eurós polci áron kínált Tokaji Dry márkán keresztül – új fogyasztókkal is megismertetniük a „tokaji” nevet.
A most díjazott aszúról – amelyik a Világgazdaság Top 100 magyar bor 2017 kiadványában is szerepel – az ügyvezető elmondta, hogy a 2009-es év a tokaji borvidék egyik kiemelkedő évjárata volt, amikor az enyhe tél után korán érkezett a tavasz. A meleg, száraz nyár után a szőlő aszúsodási folyamata ideális körülmények között indult el, az aszúborok pedig nagyon gazdag beltartalmi értékeket, friss, gyümölcsös jelleget mutatnak.
Az idei évjárat Kalocsai László szerint szintén biztató, az időjárás a borvidék összes fajtáját engedte jó minőségben leszüretelni, a pezsgőalapanyagtól az aszúszemekig. A szeptember–októberi átlagosnál melegebb időt éppen a legjobbkor szakította meg egy esős időszak, beindítva az aszúsodást, úgyhogy aki kivárta, jó minőségű aszúszemeket szüretelhetett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.