A mintegy 350 mű – festmények, szobrok, grafikák, könyvek, plakátok, valamint iparművészeti alkotások – jelentős része a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) raktárából került a kiállítótérbe, a múzeumba kerülésük óta eltelt öt-hat évtizedben még soha nem láthatta őket a közönség. A tárlat két meghatározó történelmi esemény közötti időszak művészetét tekinti át: az 1956-os forradalom utáni konszolidáció éveitől az 1968-as prágai tavaszig.
Ekkor jött létre a kultúrára vonatkozó kategóriarendszer, a három T, vagyis a művek Tiltott, Tűrt és Támogatott kategóriák szerinti minősítése, és ebben az időszakban alakult ki a kettős beszéd, a sorok között olvasás rafinált kommunikációs kultúrája. Az 1960-as évek a magyar művészet egyik legellentmondásosabb korszaka: még él a szocialista realizmus irányzata, de már megjelennek a valóság természetére provokatívan rákérdező neoavantgárd törekvések is.
A művészi mozgástér azonban keretek közé szorul ebben az időszakban, erre utal a kiállítás címe. A kereteket ugyan nyíltan sosem fogalmazták meg, de ha valaki átlépte őket, keményen megtapasztalhatta létezésüket. A kiállítás az említés szintjén összegyűjtötte a kor tabuit és tilalmi zónáit, így 1956-ot, Trianont, a szovjet megszállást, a magyar kisebbségek helyzetét, a kommunista jövőkép bírálatát vagy akár a szexualitást.
Petrányi Zsolt kurátor a kiállítás korszakhatárait két évszámhoz, 1958-hoz és 1968-hoz köti. 1958-ben nyílt újra a Velencei Biennálé magyar pavilonja, és ebben az évben Magyarország nagyszabású programmal jelentkezett a Brüsszeli Világkiállításon, mindezekkel is jelezve az 1956 után megindult kádári konszolidációt. 1968 ezzel szemben a csehszlovákiai bevonulás és a reformok megtorpanásának éve, amely lezárt egy rövid korszakot. A látogatót az A épület fogadócsarnokában egy korabeli, háromszintes ház élethű mása fogadja, a falán Kádár György sgraffitójával.
A kiállított anyag és a korszak egyik kulcsszava az építés, konkrét és átvitt értelemben egyaránt. A hatvanas években indult be a nagyarányú lakásépítési program, amely az iparművészet felvirágzásához is hozzájárult. A hatalom ráadásul a formatervezők, iparművészek esetében sokkal inkább eltűrte a modernséget, mint a képzőművészeknél. Ezért is rendezett be Petrányi Zsolt a kiállítótérben korabeli enteriőröket, a korszak jellegzetes bútoraival, lakástextiljeivel, lakberendezési tárgyaival.
A kiállított művészek között a korszak olyan nagy mestereivel találkozunk, mint Kokas Ignác, Somogyi József, Kurucz D. István, Berki Viola, Kondor Béla, Csernus Tibor, Gruber Béla, Korniss Dezső, Gyémánt László és Mácsai István. A hatvanas években a nyugati világban virágoztak a baloldali mozgalmak, ami jó kapcsolódási pontot jelentett a nyugati művészek felé, így kerültek be a tárlatra Pablo Picasso, Renato Guttuso és Fernand Léger vagy a kor keletnémet sztárfestője, Willi Sitte képei, mint a magyar művészekre hatást gyakorló alkotások.
A hatvanas évek általános vizuális kultúrájában nagyon mély nyomot hagyott ennek a bizonyos keretek között formálódó modernségnek a világa. A köztéri munkákon, az igényes könyvillusztrációkon vagy a megfizethető áron hozzáférhető sokszorosított grafikákon keresztül a magyar közönség mégiscsak egy változatosabb és sok esetben magas színvonalú művészettel találkozott. A 2018. február 18-ig nyitva tartó kiállítás hét egységen keresztül mutatja be a korszak vizuális kultúráját, mellé számos kísérőprogramot szerveznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.