A gyerekek nagyon korán, akár már ötévesen érzelmi különbséget tudnak tenni a pénz elköltése és megtakarítása között, ami hat a pénzzel kapcsolatos viselkedésük kialakulására – állapították meg a Michigani Egyetem kutatói.
A kutatók a tanulmányhoz egy „pazarló-spórolós skálát” készítettek, és kérdéseket tettek fel a résztvevő gyerekeknek arról, hogy mit éreznek, amikor pénzt költenek és amikor spórolnak. A kutatásban szereplő 225 gyereket a válaszok alapján sorolták be a skálán. Ezt követően a kutatók azt is megvizsgálták, hogy ezek az érzelmi reakciók mennyire csapódnak le a mindennapi életben. A válaszhoz minden gyereknek adtak egy dollárt, hogy belátása szerint költse játékra, vagy tegye félre magának.
A kutatáshoz a gyerekek szülei is hozzájárultak azzal, hogy elárulták, hogyan éli meg gyerekük, ha költ, vagy spórol. A szülőktől kapott adatok hitelesítették a gyerekek beszámolóit.
Megállapítottuk, hogy már az öt-tíz éves korcsoportban a pénz elköltéséhez, valamint megspórolásához társuló érzelmek jól jelzik, hogy a gyerekek mit is fognak kezdeni a pénzükkel
– mondta el Craig Smith, a tanulmány vezető szerzője. A pazarlásra hajló gyerekek akkor is inkább megvásároltak egy terméket, mintsem megspórolták volna a pénzüket, ha az nem is vonzotta őket.
Ez a viselkedés a felnőtteknél tapasztaltra hasonlít. Nem számít, mennyire érdekli őket egy dolog, a költéssel vagy spórolással kapcsolatos érzelmi beállítottságuk a döntő abban, hogy megvásárolják az árut, vagy inkább megtartják a pénzt – fűzte hozzá Smith.
A tanulmány szerint négyszer annyi gyerek volt spórolós, mint költekező, ami a felnőttekre is igaz.
A kutatók a szülőkkel is elvégeztették a pazarló-spórolós skálához tartozó felmérést és arra az eredményre jutottak, hogy nincs jellemző összefüggés a szülők és a gyerekek skálán való elhelyezkedése között. Egy most folyó, újabb kutatásban azonban ezt a kapcsolatot még részletesebben fel akarják tárni.
Az elmúlt évtizedben nagyon népszerűek lettek azok a gyerekeknek szánt képzések, amelyek megtanítják őket a pénz kezelésére, értékére, a kiadások és megtakarítások nyomon követésére. Ha időben kiderül, hogy egy gyermek pazarlásra hajlamos, segítséget kaphat, hogy később elkerülhesse a túlköltekezés negatív következményeit.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.