Több mint 25 milliárd forintból gazdálkodott tavaly együtt a 12 klub a magyar első osztályú labdarúgó-bajnokságban, pénzügyi beszámolóik szerint. A pénz csaknem 40 százalékát a két élcsapat, a Videoton és a Ferencváros költségvetése adta. Csak a 730 millió forintból fenntartott Balmazújváros nem vallhatta magát milliárdosnak. A 3. és 11. hely között 1,05 és 2,5 milliárd forint között szóródtak a büdzsék. Mivel az FTC 5,28, a Videoton pedig 4,4 milliárd forintból gazdálkodott, törvényszerű volt, hogy köztük dől el a bajnoki cím sorsa. Az aranyérem a fehérvári piros-kékekhez került a budapesti zöld-fehérekkel szemben.
A bajnokság kiegyensúlyozott középmezőnye elsősorban a központi bevételek szétosztásának, így a televíziós közvetítési jogdíjaknak és a szerencsejáték-szerződéseknek köszönhető – magyarázta a Világgazdaságnak Szabados Gábor sportközgazdász.
Kifejtette, hogy a Ferencváros vagy a Videoton sem a piaci forrásoknak köszönheti a jóval nagyobb költségvetését, hanem inkább szponzoraiknak, amelyek főként állami tulajdonú cégek, például közszolgáltatók.
A szakértő szerint mindenekelőtt több nézőre van ahhoz szükség, hogy egy futballcsapatot működtető vállalkozás piaci alapon is életképes legyen. A nagyobb nézőszám főként a játék színvonalától függ. Míg ma átlagosan 3000-en látogatnak ki egy-egy mérkőzésre, vagyis a bevételek 4-5 százaléka származik jegyeladásból, legalább 6000 nézőre lenne szükség a 8-10 százalékos arány eléréséhez.
Mert ha van érdeklődés, akkor a támogatók is megjelennek, legyen az bank, biztosító, autó- vagy sörgyár – tette hozzá a szakember.
A magyar klubok első számú értékmérője a nemzetközi szereplés lenne, csakhogy a két legfontosabb kupasorozatban, a Bajnokok Ligájában (BL) és az Európa-ligában 2009, illetve 2012 óta nem jutott el a főtábláig hazai együttes. A BL-ben ráadásul a következő, 2018–2019-es kiírástól nehezebb lesz a magyarok helyzete, mert a 32 csoportkörös helyből már tíz helyett csak hat lesz kiadó a selejtezők végén, ehhez pedig négy párharcot kell megnyerni.
A teljes cikket a Világgazdaság csütörtöki számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.