A Genovában leszakadt híd fenntartója, az Autostrade vezetőinek lemondását követelte tegnap az olasz közlekedési miniszter. Danilo Toninelli hangsúlyozta, a cégnek a rekonstrukciós költségekhez is hozzá kell majd járulnia, emellett 150 millió eurós bírságot is fizettetne vele. A vállalat ragaszkodik ahhoz, hogy rendszeres és alapos strukturális ellenőrzésnek vetették alá a Morandi hidat a katasztrófa előtt, s a felmérések során nem merültek fel olyan jelek, amelyekből számítani lehetett volna a tragédiára. Az Autostradét 88 százalékban tulajdonló Atlantia részvényárfolyama 5,4 százalékot esett kedden. Tegnap Nagyboldogasszony ünnepe miatt zárva volt a milánói tőzsde.
Az A10-es autópálya egy kilométer hosszú viaduktja egy 80 méteres szakaszon omlott le kedd délben, a kérdéses helyen a híd 45 méteres magasságban húzódott. A hatóságok becslései szerint a baleset idején mintegy harminc jármű tartózkodhatott a Morandi híd érintett szakaszán. A romok alatt továbbra is keresik az áldozatokat, a legfrissebb adatok szerint a balesetben 42-en haltak meg, de Francesco Cozzi genovai főügyész szerint ez a szám még nem tekinthető véglegesnek.
Luigi Di Maio miniszterelnök-helyettes úgy véli, a tragédiára nem kerülhetett volna sor, ha az állam felel az autópálya üzemeltetéséért. „Éveken keresztül hajtogattuk magunknak, hogy jobb a magánszektorra bízni ezt, mint állami kézben hagyni. Most viszont Európa egyik legnagyobb üzemeltetője azt mondja, semmilyen előjele nem volt a híd összeomlásának. Az Autostrade felelőssége lett volna a karbantartás, de nem hajtották végre megfelelően” – nyilatkozta a Radio Radicalénak a gazdaságfejlesztési, jóléti és munkaügyi miniszter.
Az Északi Ligával karöltve kormányzó Öt Csillag Mozgalom politikusainak megjegyzései ugyanakkor hamiskásan csengenek annak fényében, hogy két héttel ezelőtt az Öt Csillaghoz tartozó közlekedési miniszter kijelentette: felül kell vizsgálni, valóban szükség van-e a Morandi hidat mentesítő elkerülőút megépítésére, amelyet a tervek szerint 2020 januárjában kezdenek el. Egy 2013-as sajtóközleményében pedig a párt dajkamesének titulálta a félelmeket, hogy a viadukt balesetveszélyes, s bármikor leomolhat. Nem ez volt az egyetlen infrastrukturális beruházás, amelyet az Öt Csillag Mozgalom korábban pénzkidobásnak ítélt, a TAV-projektet is szeretnék leállítani. A politikai erő már a kampányidőszakban kiállt a lakosság azon tagjai mellett, akik a Lyont és Torinót összekötő gyorsvasúti útvonal megépítése ellen tiltakoztak.
Az 1967-ben átadott Morandi híd fontos infrastrukturális és turisztikai szerepet töltött be:
amellett, hogy összekötötte Genova óvárosát az ipari városrésszel és a repülőtérrel, illetve Milánóval, a francia és az olasz Riviéra között is kapcsolatot teremtett.
Sok építész felhívta azonban a figyelmet, hogy a híd túlterhelt (mostanság már 25 ezer kamion hajtott át rajta naponta), s alapvető strukturális hibák teszik alkalmatlanná arra, hogy betöltse funkcióját. Antonio Brencich genovai professzor már két éve mérnöki kudarcnak nevezte a viaduktot, amelynek építési költségei jóval meghaladták a büdzsétervezetben szereplő összeget. „Merész szerkezet volt, és a mainál sokkal kisebb forgalomra tervezték” – mondta Diego Zoppi genovai építész is.
Giuseppe Conte miniszterelnök tegnap megígérte, hogy a kormány tervet dolgoz ki az olasz közúti infrastruktúra rendkívüli ellenőrzésére, emellett azt is leszögezte, hogy a hagyományos vizsgálatok szigorúbbak lesznek a jövőben.
Nem engedhetjük meg, hogy ez a tragédia megismétlődjön
– hangsúlyozta. Matteo Salvini miniszterelnök-helyettes kijelentette: a genovai hídomlás is azt mutatja, hogy a kormány nem spórolhat a fejlesztéseken, és akkor is emelniük kell az állami beruházásokra szánt összegeket, ha ez uniós kiadási korlátokba ütközik.
Ha külső szabályok miatt nem költhetünk biztonságos utakra és iskolákra, felmerül a kérdés, hogy valóban meg kell-e felelnünk ezeknek a követelményeknek. Nem köthetünk kompromisszumokat pénzügyi szabályok miatt az olaszok biztonságának kárára
– mondta a belügyminiszter.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.