A Dunán Budapestnél augusztus 13-án reggel 93 cm-t mértek, ami 42 cm-rel múlja felül a 2003-as LKV 51 cm-es értékét – derül ki az Országos Vízügyi Főigazgatóság közleményéből. Érdekesség, hogy az elmúlt két évben egyaránt észleltek ennél lényegesen alacsonyabb (60-70 cm közötti) vízállásokat is, de mindkét évben a téli hónapokban. A nyári időszakban előforduló 100 cm alatti budapesti vízállás értékekre a 2003. évi, LKV-t adó nyári, kora őszi időszak óta nem volt példa.
A Tisza és a mellékfolyók duzzasztásmentes szakaszain szintén igen alacsony vízállásokat mérnek. A Sajó hazai szakaszán csak 20-30 cm-rel magasabb a víz szintje, mint a valaha mért legkisebb érték.
Az előrejelzések szerint a Dunán a vízállás stagnálása, majd a hét vége felé kisebb mértékű (pár dm-es) növekedése várható, a Tiszán pedig inkább a vízszintek stagnálása valószínűsíthető.
Ezen a héten, előreláthatólag még napokig, a Duna vízállása Budapesten, az Erzsébet- és a Szabadság-híd között a budai oldalon lévő az Ínség-szikla szintje alá süllyedhet, amely a Szabadság hídtól északra, a Gellért-hegy lábánál található. A szikla ezekben a pillanatokban is kilátszik, a vízmozgástól függően többé-kevésbé.
Általában víz alatt van, ám a budapesti vízmércén mért 95 cm körüli vízállásnál kibukkan a vízből. Ez egy meglehetősen alacsony és viszonylag ritkán mért vízállás; 41 cm-rel haladja csak meg a valaha mért legkisebb budapesti vízszintet.
A szikla innen is kapta a nevét, hiszen csak tartós aszály idején mutatja meg magát.
A hajózható folyók gázlóinak adatait a Vízügyi Igazgatóságok kitűző szolgálatai juttatják el minden reggel az Országos Vízjelző Szolgálathoz, amely azokat a magyar Duna és Tisza szakaszra összesíti és a Duna Bizottság ajánlásainak, valamint a Nemzeti Közlekedési Hatóság szabályozásának megfelelően naponta 9 órát követően – amint rendelkezésére áll minden szükséges információ – közreadja.
A Duna magyarországi szakaszán egyébként kisvizes vízállás mellett sem rendel el a hajózási hatóság teljes hajózási zárlatot. A vízügy kitűző szolgálata – különös tekintettel az alacsony vízállásra – a hajósokat szükség esetén plusz, ún. kisvizes bója kihelyezésével segíti a hajózási szempontból kritikus szakaszokon (gázlók), elsősorban a kanyarulatokban és ott, ahol zátonyos a víz, ezáltal még pontosabban kijelölve az aktuálisan hajózható víziutat, hajóutat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.