Az Artprice adatai szerint a globális műtárgypiacon az összes árverés forgalma 8,45 milliárd dollár volt, ebből a két nagy ház, a Christie’s és a Sotheby’s 5,2 milliárd dollárt hasít ki, azaz az összforgalom 61,5 százaléka náluk realizálódik. Az előző évek hasonló időszakával összevetve 2018 kiemelkedően jónak ígérkezik: az elmúlt 11 évet tekintve a negyedik legerősebb eredményt mérték idén az első hat hónapban.
A művészek ranglistáján Picasso őrzi elsőségét, és az első három helyen a Picasso–Monet–Warhol-triumvirátus megfelel a papírformának.
Ami meglepetés, az a 80-as évek New York-i underground művészeti szcénájának fenegyereke, a graffitiművészből kortárs ikonná váló Jean-Michel Basquiat negyedik helye. Az elmúlt években hatalmas árrobbanáson estek át a munkái, sok művet árvereztek tőle, és mostanra úgy tűnik, stabilizálódott az árszintje a csúcson.
Modigliani ötödik helye nem meglepetés, fontos múzeumokban (Olaszországban, Angliában) összefoglaló életmű-kiállításai voltak, fő művei jelentek meg a piacon, s egyébként is művészeti „blue chipről” beszélünk. Annál izgalmasabbak a listán szereplő kínaiak, Zao Wou-ki úgy került a lista hatodik helyére, és regisztráltak a művei eladásából 154 millió dollárt, hogy valójában csak a kínai művészeti piacon ismerik, európai vagy amerikai gyűjtők gyakorlatilag nem vásárolják a munkáit.
A listán szereplő másik két művész, Csi Paj-si (Qi Baishi) és Csang Ta-csien (Zhang Daqian) ismertebb a Kínán kívüli világban, de azért ők sem az európai és angolszász gyűjtők kedvencei. Gerhard Richter egy korábbi időszak nagy felfedezettje volt, de még úgy is rajta tudott maradni a listán – a tizenegyedik helyet tartotta meg –, hogy az árveréseken elérhető műveinek volumene jelentősen lecsökkent.
Az aukciós leütési árak a második világháború utáni és a kortárs szegmensben nőttek a leggyorsabban, de a legnagyobb piaci részesedést változatlanul a modernek, az 1890 és 1940 közötti művek tartják, az értékesített tételek 40 százaléka ebből a korszakból származik.
E kategóriában feltűnően jó eredményeket értek el az orosz absztrakt munkák, közülük is mindenekelőtt Kazimir Malevics 1916-os Szuprematista kompozíciója, amely 85,5 millió dollárral életműrekordot hozott, és emellett 4,5 százalékos hozamot biztosított a művet tíz évig birtokló eddigi tulajdonosának. Malevics ennek köszönhetően – mindössze hat aukción értékesített munkával – a lista kilencedik helyére került. Az első tízben nem találunk egyetlen élő művészt sem, és a top húszban is csak hármat, Gerhard Richtert, David Hockney-t és Kuszama Jajoit.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.