Aggódnak az utcaművészek a street art jövőjéért, az egykor illegálisnak számító mozgalom ugyanis egyre inkább elüzletiesedik
– írja a The Washington Post. A Washington DC közelében fekvő Crystal Cityben is jó néhány hatalmas méretű falfestmény díszíti az épületeket, amelyek előtt szívesen fényképezkednek az emberek, s osztják meg a fotókat az Instagramon. Mind több városban bukkannak fel az óriási méretű falfestmények.
Shepard Fairey nemrég Los Angelesben a Line Hotel egyik falára rajzolt fel egy csaknem tízemeletnyi magas képet, Ausztráliában, Melbourne-ben pedig egy 97 lakásból álló lakóparkot pingáltatott tele a fejlesztő tavaly ősszel, hogy drágábban adhassa el a lakásokat.
Vagyis a street art, amely régen még a közterületesek által problémaként kezelt jelenség volt, egyre inkább eladható árucikké válik. Megjelentek a street art világában a szerzői jogi perek, és a PR-osok is mind gyakrabban használják az ilyen alkotásokat a közösségi média véleményvezéreinek becserkészésére. A graffitisek megítélése is változik. Asad Walker példája tipikus. A most 52 éves művészt fiatalkorában elvitték a rendőrök graffitizését, most viszont elismert művésznek számít, sőt tanítja a mesterséget.
A graffiti nagyon távol áll már attól, ami az 1980-as és 1990-es években volt. Bár a csúf tagelések a mai napig nem tűntek el, az egyre súlyosabb bírságok miatt az illegálisan festegetők kétszer is meggondolják, elővegyék-e a flakonokat. Eközben viszont egyre több hivatalos megrendelő készíttet a falakra freskókat, jellemzően nagynevű cégek vagy pedig önkormányzatok, ingatlanfejlesztők, rendszerint azt remélve, hogy a művészeti alkotásból valamilyen módon tőkét kovácsolhatnak. A fejlesztők szempontjából megéri felkérni a street artosokat. Tony Goldman ingatlanmágnás Miami egyik lepusztult negyedében festetett a falakra színes graffitiket 2009-ben, mire rakétasebességgel lőttek ki az ottani ingatlanárak.
Vannak azonban művészek, akik megingathatatlanul tiltakoznak a street art elüzletiesítése ellen. Az egyik híres olasz utcaművész, a valódi kilétét titkoló
Blu például azzal került be a hírekbe, hogy Bolognában szürke festékkel lemázolta saját művét, tiltakozásul a városvezetés intézkedései ellen.
Az olasz városban ugyanis polgári mozgalmat szerveztek a graffitik eltávolítására, miközben fizetős kiállítást rendeztek a világ leghíresebb utcaművészének, Banksynek a műveiből. Berlinben szintén megsemmisítette a képeit Blu, ott feketére festette a francia JR-ral közösen készített monumentális freskóit. A művészt az háborította fel, hogy a két óriási kép felkapottá tette a környéket, emiatt az ott élők lakbérét is alaposan megemelték.
Banksy kiállításai sokszor váltanak ki felháborodást a rajongókból, akik nehezményezik, hogy a művész képeit pénzért mutogatják. Legutóbb nyáron Moszkvában nyílt egy ilyen tárlat, amelytől Banksy minden támogatást megtagadott. Leszögezte: soha nem kérne pénzt az emberektől azért, hogy a képeit megnézzék – írta a The Guardian. Igaz, az utcán mindig engedély nélkül graffitiző művész némi iróniával azt is hozzátette:
Nem biztos, hogy én vagyok az az ember, akinek reklamálnia kellene, ha engedély nélkül elhelyeznek valahol egy képet.
A kiállításon 25 egyedi Banksy-képet mutattak be, köztük egy átfestett Mona Lisát is, sajtóhírek szerint 200 ezer látogatót vonzott az esemény két hónap alatt. A belépőjegy valamivel több, mint 10 fontba került, miközben az eseményt olyan nagy cégek szponzorálták, mint az MTS mobilszolgáltató és a vírusirtóiról nevezetes Kaspersky.
A teljes cikk a Világgazdaság csütörtöki számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.