Amikor külföldi cégek magyarországi befektetések iránt érdeklődnek, akkor ma már az a kulcskérdés, hogy lesz-e elegendő képzett munkaerő, megfelelő szakember – osztotta meg tapasztalatát Ésik Róbert, a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) elnöke az Amerikai Kereskedelmi Kamara (AmCham) és a HIPA versenyképes oktatással, pályaorientációval foglalkozó budapesti konferenciáján. Utalt arra, hogy tavaly 96 beruházás helyszínéül választották Magyarországot, 3,5 milliárd működő tőke érkezett, 17 ezer munkahelyet teremtettek. A járműgyártás mellett biotechnológia, IT, logisztikai, faipari beruházások is megvalósultak, Magyarországon innovációs központok is létesülnek.
Az AmCham elnöke, Bársony Farkas hangsúlyozta: a kamara segíteni kívánja a pályaválasztási folyamatot. Az AmCham karrierorientációs programját hivatalosan a konferencián indították el, a platformra már több mint száz önkéntes vállalati tanácsadó regisztrált a kamarához tartozó cégek munkavállalói közül, akik gimnáziumok, szakgimnáziumok diákjainak tartanak előadásokat, osztják meg tapasztalataikat egyes szakmákkal kapcsolatban. Több tucat középiskolai intézmény jelezte már, hogy élni szeretne a lehetőséggel.
Az oktatás színvonala meghatározza a jövő gazdaságának a versenyképességét
– mondta Navracsics Tibor, az Európai Bizottság oktatásért is felelős tagja. Labdajátékos hasonlattal érzékeltette, két út áll az oktatás előtt. Az első az „emberfogás”, azaz egy bizonyos szakmát sajátítanak el a diákok, szerinte ez elavultnak tűnik. A másik a „területvédekezés”, azaz nem egy szakmára oktatják a diákokat, hanem kompetenciákra, amelyek alapján folyamatosan képezhetik magukat. Szerinte három készség értékelődött fel:
Jelezte azt is, hogy Európában jelenleg a népesség 25 százaléka súlyos problémákkal küzd az írás-olvasás tekintetében. Felmérések szerint Magyarország jól áll az oktatás minőségében versenyképességi szempontból, ám gyengén teljesít a társadalmi felzárkóztatásban betöltött szerepe alapján. Cél az, hogy az Európai Unióban szövetségek jöjjenek létre különböző országok egyetemei között 2024-ig ez közös kurzusokban, kredit rendszerekben, sőt közös közös diplomák kiadásában is megnyilvánulna. Törekvés az is, hogy a természettudományi, mérnöki területeken növeljék a hallgatók létszámát.
Maruzsa Zoltán Viktor köznevelésért felelős helyettes államtitkár azt mondta: pályaorientációs eszközök lehetőségét már az alaptanterv is tartalmazza, pályaválasztási tematikus nap is van, áttekintik, hogy a tankönyvekben modul szintjén miként bővítsék a pályaválasztással kapcsolatos ismereteket. A diplomások pályakövetési rendszere jól működik, anonim módon, de 95 százalékukról van információ az egyetem elvégzése után. Szerinte a mesterséges intelligencia elemzési lehetőségeit lehet majd jól kiaknázni az elkövetkezendő évtizedekben.
Pölöskei Gáborné szakképzésért és felnőttképzésért felelős helyettes államtitkár jelezte: a szakképző centrumokban kapcsolati referensek dolgoznak majd, akik folyamatosan kapcsolatot tartanak a környező vállalatokkal, egyben informálják és segítik a diákokat a pályaválasztási folyamatban. Most nyílnak az iskolákban az úgynevezett digitális alkotóműhelyek, amelyekben egy légtérben található például egy régi esztergapad, egy 3D-s nyomtató és egy számítógép, a tanár pedig segíti az adott munkafolyamatot.
Korompay Bálint, a Veres Pálné Gimnázium igazgatója szerint jó lenne egy olyan pályaválasztási modul, amelyet a diákok végigkövethetnének középiskolai tanulmányaik során.
Sipos Kristóf Balázs, az EuroSkills Mechatronika szakmában aranyérmes versenyzője, a Debreceni Egyetem hallgatója szerint
hitelesen és őszintén kell tájékoztatni a középiskolásokat, hogy jól tudjanak pályát választani.
Szerinte is hosszabb folyamatra lenne szükség, nem csak a végzősökre kellene összpontosítani.
Horváth Tamás, az Arconic vezérigazgató-helyettese elmondta, hogy úgynevezett árnyék napot rendeznek hallgatóknak, azaz a cég bármelyik munkatársának munkafolyamatait lehet megfigyelni 8 órán keresztül, s így tapasztalatot szerezni.
Bencze Róbert, a PwC közép-kelet-európai HR-igazgatója felmérésekre hivatkozva jelezte: automatizációs-robotizációs szempontból az ágazatok közül a szállítás-raktározás a leginkább veszélyeztetett, a munkafolyamatok 50 százalékában felváltható a humán erőforrás, a legkevésbé viszont a tanárok vannak kitéve ennek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.