Két javaslatcsomag alapján folyik a munka az Innovációs és Technológiai Minisztériumban (ITM) tizenhét, a magyarországi közúti fuvarozás és logisztika versenyképességének javítására létrejött munkacsoportban – tette közzé a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary).
Az első, Nemzeti logisztikai összefogás nevű csomagot mások mellett a NiT jegyzi, a másikat a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete állította össze Versenyképesség 2.0 címmel.
A NiT által összeállított helyzetkép szerint az egyik, már megkezdett munka a papíralapú fuvarozási engedélyek előzetes elektronikus regisztrálását és a felhasználások nyomon követését célozza. Az elektronikus útra terelés azonban számottevő rendszerfejlesztéseket igényel, és azok tényét majd kétoldalú nemzetközi megállapodásokban is rögzíteni kell, vagyis e feladat megvalósítása időigényesnek ígérkezik. Külön csoport foglalkozik a Brexittel, ezen belül kiemelten az unióból való megállapodás nélküli brit kilépéssel.
A NiT úgy látja, hogy a Nagy-Britannia és az EU-tagországok közötti idei fuvarozások fenntartása érdekében szükség lehet egy átmeneti uniós rendeletre, jövőre pedig már kétoldalú megállapodások születnek. Egy további téma az ITM 70 fős közúti ellenőri csapatának 130 fősre bővítése, itt felmerülnek képzési és béremelési költségek, de ezek forrása a fuvarozói oldal szerint előteremthető a beszedett útbírságokból.
A már kiépülőben lévő tengelysúlymérő rendszerbe integrálódnak később a további alrendszerek, például a Hu-Go és az EKÁER. Az ipartestület hangsúlyozza, hogy
érdekképviseleti szempontból változatlanul fontos igény a külhonos fuvarozók bírságolásának hatékonysága, továbbá annak visszaállítása, hogy – bizonyos esetekben – csak az 500 kilogrammos túlsúly felett kelljen a járművek után bírságot fizetni, a múlt nyár óta ugyanis már 400 kilogramm a határ.
Az ITM közutas javaslatra vizsgálja az egyszerűsített éves országos engedély kiadásának lehetőségét legfeljebb 42 tonna megengedett össztömegig.
A gépjárművezető-hiány megoldása érdekében az adott munkacsoport kiemelten foglalkozik a képzés kérdésével, míg az útdíjas csoport a Hu-Go fejlesztési igényeire és lehetőségeire összpontosít. Mivel az idén nagyot nőttek az útdíjak, a NiT kompenzációra tesz majd javaslatot az ITM-nél és az illetékes Pénzügyminisztériumnál. Fontos, hogy a munkacsoport szerint az útdíjak az Eurovignette-irányelv szerinti maximumon vannak, vagyis ennek alapján már nem emelhetők tovább. Számos, az útdíjat érintő javaslat van a munkacsoport előtt.
A közúti munkacsoport többek között az előzési tilalmat, a sebességhatárokat, a kamionstopot, az autómentést és a kamionparkolókat érintő kérdéseket vizsgálja, míg a citylogisztikai csoport a városon belüli közlekedés szabályozásával, a behajtási díjak esetenkénti pénznyelő voltával foglalkozik.
A tematika széles voltát, illetve a munka átfogó jellegét mutatja, hogy a hozzá kapcsolódó egyeztetéseken az illetékes minisztériumi szakfőosztályok, osztályok mellett részt vesz a Magyar Közút Nonprofit Zrt., a NÚSZ Zrt., a NAV, a Budapest Közút Zrt., valamint a speciális témakörök további meghívott szakértői, képviselői. | VG
A teljes cikk a Világgazdaság szerdai számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.