A Valentin- vagy Bálint nap története a mai napig nem teljesen tisztázott, az azonban mindenképp biztos, hogy a sztori Szent Bálint (Valentin, vagy Valentinus) nevéhez köthető. A legenda szerint Szent Valentin mártírhalált halt, mert nem volt hajlandó feladni kereszténységét a vallási üldöztetések idején és február 14-én meghalt. A legenda szerint amíg börtönben volt, üzenetet küldött barátainak, hogy szereti őket és hogy ne felejtsék el őt. Egy másik verzió szerint az alapsztori ugyanez, azzal a különbséggel, hogy a börtönben Bálint a hite erejével a börtönőre vak leányának visszaadta a látását, akinek február 14-i kivégzése előtt írt egy búcsúüzenetet, amit úgy írt alá, hogy: „A Te Bálintod.”
Ez volt tehát a kiindulópontja a mai Valentin-napnak, ami – ki-ki döntse el maga – ma már inkább a kereskedelem piros betűs ünnepe, mintsem a szerelemé. A feljegyzések szerint egészen az 1800-as évekig kell visszamenni az időben, ha meg akarjuk keresni, mikor kezdődött a kereskedelmi őrület.
A csokoládé és más édességek különösen népszerűek Valentin-napi ajándékként:
csak az Egyesült Államokban 25 millió tonna fogy belőlük évente
– derül ki a Rondo felméréséből. Főleg a bonbonok közkedveltek, amelyeket gyakran több rétegnyi csomagolóanyagba burkolva árulnak – van olyan, amelynek össztömegéből több mint 40 százalék a csomagolás –, így miután kiürülnek, felesleges műanyag, papír, celofán és alufólia kerül a szemetesekbe, majd a természetbe. A gyönyörű csomagolás árát így nem csak az fizeti meg, aki pénzt ad érte, hanem mindannyian.
A Valentin-nap tehát hasonló környezetvédelmi problémát jelent, mint a karácsony, amikor több millió tonna szemetet halmazunk fel nagyon rövid idő alatt.
A megkérdezett magyarok 35 százaléka valamilyen módon ünnepli ezt a napot. Az elsöprő többség szerelmének készül ajándékkal, ugyanakkor az ünneplők 14 százaléka a közeli barátait sem felejti el meglepni – derül ki a Picodi kutatásából.
Egy átlagos magyar vásárló ilyenkor 13 ezer forintot hagy a kasszáknál.
Valentin-napon a férfiak körülbelül 2 ezer forinttal többet költenek: a férfiak 14 ezer, a nők 12 ezer forintot. Ezzel a 13 357 forintos költéssel a magyarok a 32. helyen állnak a világon.
Érdekesség, hogy a magyarok több mint felének (75 százalék) a fejében meg sem fordul Valentin-nap egészen februárig. Mindez jól összecseng a Picodi belső statisztikáival: februárban ugyanis megugrik a vásárlási aktivitás – nagyjából két héttel a szerelmesek ünnepe előtt. A legnépszerűbb kategóriák ekkor az ékszerek és a parfümök. A felmérésből kiderült: a válaszadók 25 százaléka az utolsó pillanatra hagyja az ajándék beszerzését – február 13-14-én szerzik be a meglepetéseket.
Nézzük, hogy milyen ajándéknak örülnének leginkább a nők:
Na de hogy állnak ezzel a férfiak?
A fenti infografikából kiderült, hogy a magyar nők kedvenc Valentin-napi ajándéka a virág. Ennek szellemében „meg is kapják a magukét”, ugyanis a február 14-i ünnep alkalmából elképesztően sok virágot vásárolnak a magyar férfiak.
Egy átlagos hétköznaphoz képest Valentin-napon a szokásos forgalom akár hatszorosát is generálhatják a vásárlók
– mondta a Világgazdaságnak Boros Attila, a Virágkötők, Virágkereskedő Vállalkozók Magyarországi Szakmai Egyesületének elnöke.
Arra a kérdése, hogy a magyar termelők képesek-e kielégíteni ezt a sokszorosára megugrott igényt, Boros Attila azt mondta, hogy
kizárólag a magyar termesztők képtelenek lennének, még a Kubából vagy Kolumbiából importált virág sem elég.
Egy módon lehet lépést tartani a vásárlók igényeivel, méghozzá az időzített termeléssel. Ezzel a módszerrel már azért nagyjából egalizálható a kereslet-kínálat.
Az elnök szerint a magyarokra nem jellemző, hogy cserepes növényt vásárolnának Valentin-napon – az inkább a nőnap sajátossága. Szeretjük azonban a rózsát, de Boros Attila szerint meglepően nagy a kereslet a hajtatott hagymás növények iránt is, így meglehetősen sok tulipánt, jácintot és fréziát vásárolnak a magyarok férfiak kedvesüknek.
A Kaspersky Lab szakértői jelentős növekedést észleltek a Valentin nap alkalmából különböző romantikus termékeket kínáló bűnözők adathalász tevékenységében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.