Az elnök ugyan kiváló vállalatként méltatta a repülőgépgyárat, amely szerinte máris dolgozik a felmerült problémák kijavításán, de amíg nem születik megoldás, addig ez a két típus nem közlekedhet. Mint mondta, megbeszélést folytatott a Boeing vezetőjével, Dennis Muilenburg elnök-vezérigazgatóval, és az elnöki utasításról szóló döntést a gépek átmeneti felfüggesztéséről közösen hozták meg.
Donald Trump közölte:
valamennyi amerikai légitársaságot értesítették a döntésről.
Elmondta azt is, hogy az Etiópiában vasárnap lezuhant Boing-gép katasztrófája után konzultált Kanadával és más országokkal is, amelyek már korábban betiltották a vitatott géptípusok repülését.
Az elnök bejelentése után közleményt tett közzé a szövetségi légügyi hatóság (FAA) is, amely szintén elrendelte a 737 MAX-gépek repülésének átmeneti felfüggesztését mind az amerikai légitársaságoknál, mind az amerikai légtérben. A tiltás a vizsgálatok befejezéséig érvényben marad.
A vizsgálatoknál felhasználják az etióp légitársaság gépének lezuhanása után megtalált feketedobozok adatait is
– tették hozzá. Az FAA közleménye leszögezi: azt már megállapították, hogy vannak hasonlóságok az etióp légitársaság katasztrófája és a Lion Air indonéz légitársaság tavaly lezuhant 737 MAX-gépének tragédiája között.
Dennis Muilenberg, a Boeing elnök-vezérigazgatója szerdán délután nyilvánossága hozott írásos közleményében leszögezte:
az elővigyázatosság okán támogatjuk a (gépek átmeneti felfüggesztéséről szóló) lépést, és a vizsgálatokban résztvevő partnereinkkel együtt mindent megteszünk annak érdekében, hogy megértsük a balesetek okait, erősítsük a repülésbiztonságot, és biztosítsuk, hogy ilyen balesetek a jövőben ne történhessenek meg.
A The Wall Street Journal című lap megkereste a repülésbiztonsággal foglalkozó Aireon nevű céget, amely műholdas hálózata révén kíséri figyelemmel a világ légi forgalmát. A cég szóvivőnője elmondta: az elmúlt napokban részletes, a repülőgép útjának rekonstruálására is alkalmas adatokat adtak meg mind az FAA és az Egyesült Államok országos közlekedésbiztonsági felügyelete szakembereinek, mind a kanadai hatóságoknak.
A lap interjút készített Tewolde Gebremariammal, az etióp légitársaság elnök-vezérigazgatójával, aki ugyan nem kívánt a folyamatban lévő nyomozás részleteiről nyilatkozni, de azt elmondta: a vasárnap lezuhant gép pilótája jelezte, hogy repülésirányítási problémái vannak és vissza akar térni a repülőtérre, de arról nem szólt, hogy a gépnek a felszállás idején különleges technikai problémái vagy meghibásodásai lettek volna.
A CNN hírtelevízió információi szerint a Boeing 737 MAX típusú géppel repülő néhány amerikai pilóta már korábban jelezte, hogy bajok vannak a géppel.
A televízió idézte a szövetségi adatbázist, amelyben felellhető, hogy az egyik pilóta „lelkiismeretlenségnek” nevezte, hogy a Boeing, az FAA, és az adatbázisban meg nem nevezett légitársaság megfelelő kiképzés és dokumentáció nélkül engedi felszállni a pilótákat. Egy másik szakértő szerint valószínűsíthetően a gép emelkedését szabályozó automatika lépett működésbe akkor, amikor nem kellett volna és a felszálláskor „lenyomta” a gépet.
A katasztrófával és a Boeinggal kapcsolatos amerikai kommentárok rámutatnak arra is:
a hírnevén esett csorba mellett a repülőgépgyárnak gazdasági nehézségekkel is meg kell küzdenie.
Az indonéz Lion Air légitársaság – amelynek Boeing MAX gépe tavaly ősszel zuhant le – szerdán bejelentette: arra kérte a Boeing vezetését, hogy a gyár az indonéziai vizsgálatok befejezéséig ne szállítsa le a már megrendelt 201 Boeing-repülőt.
Ez az Etiópiában történt baleset további kérdéseket vet fel, és addig nem akarunk MAX-gépeket, amíg nem kapunk biztosítékokat arra, hogy ezek a repülőgéptípusok biztonságosak
– nyilatkozta a The Wall Street Journalnak Daniel Putut, a Lion Air igazgatója.
Szerdán Hongkong, Vietnam, Thaiföld, Új-Zéland és Libanon is csatlakozott azokhoz az országokhoz, amelyek átmeneti időre megtiltották a Boeing MAX-gépek repülését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.