Az már látszik a járművekben megjelenő technológiákban, hogy az autók ugyan még nem válnak teljesen önvezetővé, de egyre gyorsabban haladunk ezen az úton – mondta Rózsás Zoltán, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. oktatási és K+F koordinátora a Világgazdaság „Városok a felhő alatt” című konferenciáján. Hozzátette, hogy a zalaegerszegi tesztpályájuk is ebben segít, hogy biztonsággal tudják ezt vizsgálni: például a gyalogosok érzékelését, vagy éppen azt, hogy az előttünk lévő járművet különböző útviszonyok között követni tudja. Említette a deeplearning technolgiát, amelyben azt modellezik, hogyan cselekszik a sofőr egy-egy közlekedési szituációban, ezt próbálják lemodellezni különböző technológiákkal.
Haladunk a teljesen automatizált jármű irányába, amelyet az vezérel, hogy még biztonságosabb, még komfortosabb legyen az utazás
– hangsúlyozta Rózsás Zoltán.
Ez messze többről szól, mint hogy biztonságosabbá válik az utazás, hanem arról, hogy az egész közlekedési rendszernek az újragondolása zajlik – reflektált Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének elnöke. Ez az újragondolás szerinte leginkább az energiamegtakarítást, valamint a gyártási költségek optimalizálását, csökkentését célozza.
Amikor már már nem kell elsétálnom a legközelebbi autómegosztó állomásra, bárhol is vagyok, a jármű odajön hozzám – ez a jövő Gablini szerint. Egyre több a nagyobb város, „megavárosok” jöttek létre, amelyeknek az észszerű közlekedését meg kell oldani! Hozzátette, hogy
a teherfuvarozáson túl a közösségi közlekedést is meg kell oldani úgy, hogy az a lehető legkevesebb járművel történjen.
Ugyanis átlagosan az autók 2-4 órát állnak valahol – nincsenek kihasználva. Ha ez az optimalizáció megvalósul majd, nem kell négysávos autópályákat építeni háromsávosak helyett, nem kell szétrombolni belvárosokat az úthálózat bővítése miatt.
Az autonóm autózáshoz a legegyszerűbb technológiára van szükség, azaz legfőképpen elektromos motorra. Ugyanis a legmodernebb belsőégésű motor bármilyen kevés üzemanyagot is éget el, hihetetlenül bonyolult rendszer – tette hozzá Gablini. Szerinte az elektromos hajtás egy másik, de talán legfontosabb területe – amelyről nem gyakran beszélünk – az a hadsereg. Itt is az a cél, hogy olyan eszközök legyenek, amelyek csendben közlekednek. Az akkumulátor fejlesztése ugyan az embereknek szól, de a hadiparban is meg kell oldani a csendes és megbízható üzemet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.