A japán külügyminiszter aggódik a rendezetlen Brexit miatt. Kono Taro a BBC rádió csütörtöki hírmagazinjában kiemelte, hogy több mint ezer japán vállalat működik Nagy-Britanniában, és mindegyiküket nagyon zavarja a megállapodás nélküli Brexit lehetősége.
Kono, aki a 19 legnagyobb fejlett és feltörekvő gazdaság, illetve az EU alkotta csoport (G20) oszakai csúcstalálkozója előtt nyilatkozott a brit közszolgálati médiatársaságnak, elmondta: a kormányzó brit Konzervatív Párt vezetői tisztségéért versengő két jelölttől, Boris Johnson volt és Jeremy Hunt jelenlegi brit külügyminisztertől egyaránt nyomatékosan kérte a megállapodás nélküli Brexit elkerülését.
A Konzervatív Párt új vezetője lesz Nagy-Britannia következő miniszterelnöke a távozó Theresa May utódjaként.
Boris Johnson azt az álláspontot vallja, hogy Nagy-Britanniának mindenképpen ki kell lépnie az EU-ból a Brexit jelenleg érvényes október 31-i határnapján, akkor is, ha addig nem sikerül új megállapodást elérni az EU-val a kilépési feltételekről.
Jeremy Hunt a vezetőválasztási kampányban úgy fogalmazott, hogy ha semmi esély nem mutatkozik a londoni alsóház által eddig háromszor elutasított Brexit-megállapodás újratárgyalására az október 31-i határnapig, akkor „nehéz szívvel ugyan”, de ő is kész lenne megállapodás nélkül kivezetni Nagy-Britanniát az EU-ból.
A japán külügyminiszter szerint a
rendezetlen brit kilépésnek nagyon negatív hatása
lenne a japán vállalatok további nagy-britanniai tevékenységére.
Kono Taro a BBC-interjúban hangsúlyozta:
a Nagy-Britanniában termelő japán autógyárak a részegységek bizonyos hányadát az európai kontinensről importálják, és jelenleg ez a beszállítói hálózat zökkenőmentesen működik.
Ezek a vállalatok azonban minden egyes alkatrészből csupán néhány órányi termelésre elégséges készletet raktároznak, és ha megállapodás nélküli Brexit esetén e részegységeket tényleges, fizikai ellenőrzésnek kell alávetni a határon, akkor lehetetlenné válhat a japán autógyárak további működése Nagy-Britanniában – mondta a japán külügyminiszter.
Kono szerint a japán vállalatok egyszerűen nem tudják, hogy jogilag és fizikailag mi történik a Brexit után, és néhányan közülük máris kezdik áttelepíteni tevékenységeiket más európai országokba.
A japán külügyminiszter által a csütörtöki BBC-interjúban megfogalmazott kockázatokra a brit gazdaságban jelen lévő japán vállalatok is figyelmeztették már a brit kormányt.
A Toyota nagy-britanniai részlegének vezérigazgatója nemrégiben, szintén egy BBC-interjúban arra hívta fel a figyelmet, hogy ha Nagy-Britannia megállapodás nélkül zuhan ki az EU-ból, és emiatt akár csak egyetlen részegység nem érkezik meg időben valamelyik EU-beszállítótól, akkor lehetetlenné válik az autógyártás a cég angliai üzemében a fennakadás idejére.
Marvin Cooke szerint a Toyota angliai gyárába átlagosan 37 percenként érkeznek a kamionok az európai beszállítók által gyártott részegységekkel, és akár egynapi leállás is komoly veszteségeket okozhatna, mivel az üzem napi termelési értéke 12 millió font (4,4 milliárd forint).
A brit statisztikai hivatal (ONS) legutóbbi kimutatása szerint a brit autóipar kibocsátási értéke áprilisban drámai mértékben, 24 százalékkal zuhant az előző hónappal összehasonlítva, elsősorban azért, mert sok autógyár a Brexit eredetileg tervezett márciusi végi időpontja utáni bizonytalanságok miatt egyszerűen leállította a termelést.
A legfrissebb aktivitási mérőszámok szerint a brit gyáripar egészének teljesítménye is csökkenni kezdett.
Az IHS Markit pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató csoport és a brit gazdasági ágazatok beszerzési aktivitását mérő intézet (Chartered Institute of Procurement & Supply, CIPS) közös felmérése alapján a brit gazdaság feldolgozószektorának beszerzésimenedzser-indexe (BMI) májusban meredeken, az előző havi 53,1-ről 49,4-re zuhant.
Az 50 alatti BMI-indexek a vizsgált szektor aktivitásának gyengülésére utalnak, vagyis a legújabb brit feldolgozóipari mutató a brit gyáripar kibocsátásának visszaesését jelzi.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.