Az emberek 95 százaléka utazott kikapcsolódás céljából az elmúlt egy évben: a válaszadók háromnegyede belföldön, 55 százalékuk pedig külföldön töltött pihenéssel legalább pár napot. A legfontosabb szempont a nyaralás kiválasztásánál a megfelelő ár volt. Bár a Bónusz Brigád és a GKI Digital tavalyi utazás-kutatásában ez minden harmadik ember fő szempontja volt, idén már csak minden negyedik nevezte a kiadás nagyságát a legfőbb tényezőnek az utazás kiválasztásakor.
Az utazási szokásokat vizsgáló felméréséből az derült ki, hogy a válaszadók legnagyobb része a szállodákat, illetve az apartmanokat részesíti előnyben. A tavaly készült felmérésben még mindkét szállástípus a mostaninál (67 százalék illetve 54 százalék) alacsonyabb rátával szerepelt – ezzel párhuzamosan a magánlakások kibérlésének népszerűsége tavaly óta csökkent. A szálláshely kiválasztásának kritériumai is változtak tavaly óta: a legfontosabb továbbra is az elhelyezkedés és az ár, de az elmúlt évhez képest fontosabbá vált az akadálymentesség és a wellness megléte.
A kényelmes, nagy ágy továbbra is a legfontosabb elvárás a szobákkal kapcsolatban, de az erkély és a légkondicionált szoba is minden második válaszadónak rendkívül fontos.
Vannak bizonyos kritériumok, amelyek alapján jellemzően mérlegelni szoktak az emberek a nyaralás lefoglalása előtt:
minden negyedik embernek a legfontosabb az utazás ára és hogy mit lehet csinálni az adott helyen.
A fiatalabb korosztály számára (18-29) ennél is nagyobb súllyal esik latba a kiadás nagysága, a 30-39 éveseknek pedig az kiemelten fontos, hogy mivel tudják az adott célponton idejüket eltölteni és hogy hová tudnak elutazni a lehetőségeikhez mérten.
Az utazási célpont kiválasztásakor legtöbben előre meghatározzák, hogy hová szeretnének utazni és így keresik a legjobb ajánlatot – a 18-24 évesek kétharmada azonban éppen fordítva jár el: megnézik, hogy mekkora keret áll rendelkezésükre és ahhoz igazítják az úti célt.
A kutatásban részt vevők fele a belföldi útjait a nyaralás előtt 1-4 hónappal kezdi el szervezni, ugyanakkor minden negyedik kitöltő kevesebb mint 1 hónappal az utazás előtt, last minute szokott utakat lefoglalni. A külföldi utak esetében a kitöltők 10 százaléka hagyatkozik a last minute ajánlatokra,
a legtöbben (51 százalék) 3-6 hónappal az út előtt kezdenek tervezni.
A Bónusz Brigádon az év első 5 hónapjában közel 17.000 utazási bónuszt értékesítettek, ennek 60 százaléka belföldi, 40 százaléka külföldi utazás volt. Az utazások vásárlásának fő szezonja az oldalon éppen a tavasz, hiszen ekkor kezdik szervezni legtöbben nyári programjaikat.
A kutatás készítői arra is rákérdeztek, hogy a külföldre utazók hol jártak az elmúlt egy évben: a legnépszerűbbek a szomszédos országok voltak, a válaszadók 63 százaléka jutott el közülük valamelyikbe. Dél-Európába 41, míg Nyugat-Európába 37 százalékuk utazott. Ázsiában és Skandináviában csak minden tizedik ember járt, ennél is kevesebben repültek Amerikába vagy Ausztráliába.
A kitöltők 60 százaléka az elmúlt egy évben legalább egyszer 5 napnál többet töltött külföldön.
Minden harmadik válaszadó pedig 2-3 alkalommal töltött legalább 5 napot egy másik országban. Rövidebb időszakokra (2-3 napra) a válaszadók fele több alkalommal is elutazott az elmúlt egy évben.
A külföldi utak fő választási szempontjaként új helyek felfedezését jelölte meg a válaszadók kétharmada. 90 százalékuk az ismeretlen, új helyeket városnézéssel fedezi fel, ezzel töltik a legtöbben idejüket külföldi utazásuk során. 74 százalék kirándul, a válaszadók fele a helyi gasztronómiával ismerkedik, 40 százalékuk pedig olvasással, napozással tölti a szabadság idejét.
A külföldi utazásokra jellemzően repülővel (78 százalék) vagy saját autóval (55 százalék) megyünk, népszerű még a buszos út (39 százalék), azonban más közlekedési eszközöket kevesen választanak.
A GKI Digital és a Bónusz Brigád közös kutatásából az derült ki, hogy a kitöltők kifejezetten szeretnek belföldön pihenni és ha szabadon megválaszthatnák pihenésük úti célját, 22 százalékuk akkor is belföldi, új helyeket fedezne fel. A második helyen a szomszédos országok végeztek, 17 százalék ide utazna legszívesebben.
Hasonlóan a külföldi utakhoz, az emberek belföldön is leginkább új helyeket szeretnének felfedezni, 62 százalék válaszolt így.
Ami a belföldi időtöltést illeti, a legtöbben várost néznek (79 százalék), wellnesselnek (65 százalék) vagy kirándulnak (71 százalék).
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.