A FAZ cikke szerint a német pénzügyi tárca a Baloldal (Die Linke) nevű ellenzéki párt egyik képviselőjének megkeresésére összesítette az adatokat, amelyekből az derül ki, hogy a szövetségi belügyminisztérium költötte az év első hat hónapjában a legtöbbet tanácsadókra, 78,7 millió eurót (25,6 milliárd forint). A belügyet a közlekedési minisztérium követi a sorban, amely 47,7 millió eurót (mintegy 15,5 milliárd forint) fordított külső tanácsadókra. A legkevesebbet, 293 ezer eurót (95,3 millió forint) az oktatási minisztérium költötte tanácsadásra.
Bettina Hagedorn, a pénzügyminisztérium államtitkára a képviselőnek válaszolva felhívja a figyelmet arra, hogy a tanácsadásnak nincs egységes definíciója a különböző tárcáknál, ezért nem biztos, hogy az adatok összehasonlíthatóak.
Az összesítésben a kancellária tanácsadói kiadásai nem szerepelnek, a védelmi tárca pedig későbbre ígért tájékoztatást, arra hivatkozva, hogy az adatok összesítése még nem zárult le. A védelmi tárca tanácsadói szerződéseit parlamenti vizsgálóbizottság vizsgálja, mert több szerződéssel kapcsolatban is szabálytalanságok gyanúja merült fel. A bizottság várhatóan a tárca előző vezetőjét, az Európai Bizottság leendő elnökét, Ursula von der Leyent is meghallgatja majd.
Februárban egy hasonló képviselői megkeresésre a pénzügyminisztérium összesítette az elmúlt évek kormányzati tanácsadói kiadásait, amiből az derült ki, hogy 2014-től 2017-ig többszörösére emelkedett a tanácsadásért kifizetett adóeurók mennyisége. 2014-ben a minisztériumok 63 millió eurót költöttek ilyen célra, majd a tanácsadói kiadások 105 millió, 243 millió és 248 millió euróra emelkedtek a következő években.
A tavalyi évről még nem áll rendelkezésre végleges adat.
A tanácsadók foglalkoztatása azért vitatott Németországban, mert bírálói szerint túl sokba kerül, és tekintettel arra, hogy a minisztériumok 20 ezer embert foglalkoztatnak, nem is feltétlenül elengedhetetlen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.