Kétségtelenül a világ legexkluzívabb társaságai közé tartozik a De Beers három érdekeltsége. A kartellként működő, Dél-Afrikában alapított bányászvállalat – amely 1888-as létrejötte óta nem kisebb célt tűzött ki, mint hogy irányítsa a világ gyémántkitermelését és kereskedelmét – Londonban a Diamond Trading Company nevű cégen keresztül, Izraelben a Szindikátus nevű kartellen, míg Európa nagy részén a Central Selling Organization elnevezésű társaságon keresztül uralta a piacot.
Több mint egy évszázada a De Beers a kitermelt nyers gyémánt jelentős részét a kereskedők egy gondosan kiválasztott csoportjának adja el; a lista olyan neveket tartalmaz, mint a Tiffany & Co., a Graff Diamonds és a Bermudákon bejegyzett Signet Jewelers – ez utóbbi például a világ legnagyobb gyémántkereskedő vállalata.
A gyémántiparban a De Beers vevőjévé válni tehát sokáig az alapja volt annak, hogy egy kereskedő vállalat sikeres legyen és profitot tudjon termelni. Manapság azonban korántsem ennyire könnyű a sikerhez vezető út – írja a Bloomberg az iparágat elemző cikkében.A De Beers az 1900-as évek elején még a világ gyémántkitermelésének 90 százalékát irányította, és bár a kitermelés egyre nőtt – és ezzel együtt, szokatlan módon, az árak is egyre emelkedtek –, és számos új szereplő jelent meg a piacon, még az 1990-es években is mintegy 85 százalékos volt a piaci részesedése. Ekkor még jó néhány országgal kizárólagos szerződése volt a gyémánt értékesítésére, ám a kétezres évek elején – nagy részben az antitröszttörvények megjelenésének következtében – a De Beersnek sorra szűntek meg a kizárólagosságot garantáló szerződései, és 2010-re 30 százalékra csökkent a részesedése.
A teljes cikk a pénteki Világgazdaságban olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.