A Magyar Formatervezési Tanács gondozza a Magyar Formatervezési Díjat. Milyen szempontrendszer alapján ítélik oda?
Ez egy régi, negyvenéves múltra visszatekintő, de folyamatosan megújuló elismerés, és most már hosszú ideje a Design Hét visszatérő, kiemelt eseménye. Mindennel lehet pályázni, ami a formakultúrához kapcsolódik, az ipari dizájntól a művészeti tárgyakig. Sokféle szempontot nézünk, a forma és funkció egységétől a kivitelezés minőségén át a környezettudatosság és fenntarthatóság szempontjáig. Az ötletesség és az eredetiség annyira természetes, hogy már szinte említeni sem kell. Emellett létrehoztunk egy másik elismerést is, amelyet ugyanilyen fontosnak tartunk, ez a Design Management Díj. Erre azok a szervezetek pályázhatnak, amelyek azon dolgoznak, hogy innovációra és kreativitásra épülő hozzáállással sikerre vigyék vállalkozásukat, és hogy ez a szemlélet minél több gazdasági területen elterjedjen. A 21. század, amelyben élünk, egyre határozottabban szól a dizájn fontosságáról, ezt lépten-nyomon tapasztalhatjuk. Szeretnénk felhívni a figyelmet a vizuális kommunikáció fontosságára, a vizuális minőség erejére.
Egyre több szó esik a dizájn gazdaságélénkítő szerepéről is. Hogyan befolyásolja a vásárlási szokásokat a dizájn?
Az értékláncokkal kezdeném, hiszen az alapanyag és a végtermék vagy a szolgáltatás között nagyon sok minden történik. A kereslet-kínálat alakulásában a legnagyobb szerepe a fogyasztói szokások változásának van, ezeket nemcsak megismerni, hanem befolyásolni is szeretnék a piaci szereplők. A fogyasztói szokások alakításának legfontosabb eszköze pedig mostanság az okos dizájnmegoldások alkalmazása lett.
A jó dizájn azt fejezi ki, hogy a termék vagy a szolgáltatás, amelyet megvásárolok, az életemet gazdagító, szebbé és tartalmasabbá tevő élményhez juttat, megkönnyíti a mindennapokat. A fogyasztói szokások középpontjába az élményalapú fogyasztás került. Sőt – gyakran a sharing economynak köszönhetően – a közösen átélt élmény fontosabbá vált, mint a birtoklás. De ahhoz, hogy a megosztásban rejlő erőt értelmezni tudjuk, bele kell csempészni a dizájnba valami olyasmit, amitől vonzóvá, ha úgy tetszik, szexivé válik.
És mi lehet ez a hozzáadott pluszelem?
Minden ágazatban más és más, erre nem lehet egységes választ adni. De az biztos, hogy tudatosan át kell gondolni, mit kommunikál az adott termék, mit sugall a színe, miről árulkodik a formája. Ha konkrét példákat mondok, mint a Tesla, az Apple vagy az Adidas, mindenki érti, mire gondolok, és milyen az, amikor a dizájn brandépítő elemmé válik. A formatervezők részei a mindennapjainknak, a megfelelő dizájn hihetetlen gazdasági értéket képvisel. A kreatívipar egyre erőteljesebben zárkózik fel a vezető iparágak mögé, Magyarországon is arányosan egyre nagyobb százalékát képviseli a GDP-nek.
A teljes interjút a Világgazdaság hétfői számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.