Minden egy helyen
– lényegében ezt kínálják a felhasználóknak azok a főleg Távol-Keleten hatalmasra nőtt appok, amelyek fő törekvése, hogy egyetlen jól használható felületen a lehető legtöbb szórakoztató és praktikus szolgáltatást elérhetővé tegyék a felhasználók számára – állapítja meg a KPMG fintech cégekkel foglalkozó szakértői anyaga. A WeChat és az Alipay a legjobb példái ennek, de Dél-Kelet-Ázsiában a Go-Jek és a Grab hódítja meg a piacokat. A szuperappok azt ígérik a felhasználóknak, hogy rajtuk keresztül mindent elérünk, amit az internet kínál: csetelhetsz, játszhatsz, filmet nézhetsz, autót, szállást, vagy éttermet foglalhatsz, vásárolhatsz és – ami a bankok szempontjából kiemelkedően fontos – mindezeket ki is fizetheted.
Mindeközben az Egyesült Államokban és Európában ennél sokkal kisebb tudású rendszerek és megoldások is erős fenyegetést jelentenek a bankrendszerre.
A Revolut, a Transfervise, vagy a neobankok nemcsak a fizetési tranzakciókon elérhető díjbevételektől fosztják meg a bankokat, hanem az ügyfélismerettől is. Ha egyszer egy számlatulajdonos Revolut kártyára tér át, akkor a bankja onnantól kezdve nem látja a hétköznapi tranzakcióit, csak azt tudja, hogy az ügyfél havonta 1-2 alkalommal kisebb nagyobb összeget helyez át a Revolut kártyájára.
Csakhogy a Revolut nem hívja fel a figyelmünket arra, hogy a hozzánk éppen közel eső moziban, ahova egyébként is járni szoktunk pont azt a filmet játsszák hamarosan, amiről az imént olvastunk el egy posztot, és nem dob fel két jegyet a második sorba, hogy most azonnal leüthetjük, és nem küld értünk taxit, amivel még éppen oda is érhetünk. Ehhez Európában és Észak-Amerikában a Facebook (Insta), a Google a Revolut, és náluk mondjuk a Taxify olyan szoros együttműködésére lenne szükség, ami pillanatnyilag nincs a csőben.
A szuparappok azonban önmagukban is képesek erre, hiszen valamennyi ehhez szükséges információval rendelkeznek,
és minden, a történetben felbukkanó szereplő szolgáltatása ott fut az oldalukon, ahova mi már be vagyunk lépve. Sőt a belépéssel erre minden adatvédelmi felhatalmazást is megadtunk már – nesze neked GDPR!
A szuperappok eltávolítják a bankokat az ügyfelek közeléből.
A WeChat és az Alipay nemcsak a fizetési szolgáltatásra indult rá, de pénzügyi, megtakarítási és befektetési szolgáltatásokat is nyújtanak ügyfeleiknek.
Ma még ezek a szolgáltatások a tradicionális pénzügyi szolgáltatóktól erednek (hozzájuk megy a fizetésünk), mégis ezek az intézmények egy lépéssel távolabb kerültek ügyfeleiktől. Ez hasonlít ahhoz, ami a biztosítási szektorban történt a platformok és aggregátorok megjelenésével, a tradicionális pénzügyi szolgáltatók is beszorulva találhatják magukat szabályozott tevékenységeikkel, míg a szuperappoknál marad a felhasználói élmény és kapcsolat – szemlélteti a problémát KPMG.
Ráadásul a szuperappok a náluk keletkező adatbőséget arra használják, hogy jobb szolgáltatásokat nyújtsanak, mint az egyes szereplők, köztük a pénzügyi szolgáltatók külön-külön. Nemcsak hogy hozzáférnek a rengeteg ügyféladathoz, de tudják is, hogyan hasznosítsák a jobb felhasználói élmény érdekében. Közösségi médiás és tranzakciós adatok alapján végeznek hitelképesség bírálatot, vagy célzott pénzügyi szolgáltatásokat ajánljanak ügyfeleiknek éppen abban a pillanatban, amikor szükségük van rá. A tradicionális bankok ehhez képest az őket körülvevő szabályozói környezettel küzdenek, régi rendszereiket próbálják új megoldásokkal kiegészíteni, és kemény küzdelmet folytatnak azért, hogy ehhez ügyféladatokra építve, hasonló platformot építsenek maguk körül.
A KPMG szerint fenyegető jelenség az is, hogy
a szuperappok a pénzügyi szolgáltatások területén építik brand reputációjukat.
Fizetési szolgáltatást nyújtani egy applikációban ártatlannak tűnhet elsőre; egy piactér fizetési mechanizmus nélkül már induláskor kudarcra lenne ítélve. Ezek a kifizetések döntő többségükben még tradicionális pénzügyi szolgáltatókon és kártya kibocsátó infrastruktúrán folyik keresztül, de fizetés brandje részben már elveszett a bank számára. A legnagyobb szuperappoknak már a saját brand reputációjukat használják olyan pénzügyi megoldások kihelyezésére, amik mögött valójában a hagyományos pénzügyi szektor szereplői állnak, vagyis
a banki termék a szuperapp saját márkás termékévé degradálódik.
Hiba lenne azt állítani, hogy az amerikai és az európai, vagy akár a dél-amerikai bankrendszert közvetlenül fenyegeti a szuperapp jelenség, de tény, hogy a fogyasztói igény megvan rá. Mindenki szereti az egyszerű megoldásokat, mindennél fontosabbá válik a fogyasztói élmény, ez pedig minden szereplőt arra ingerel, hogy egyre több szolgáltatást integráljon, előbb a saját értékláncában (ilyen Starbucks, vagy a Wallmart saját fizetési rendszere), aztán ha lehet azon kívülről is.
Szuperhőssé válni azonban nem könnyű, bizonyos földrajzilag behatárolható területeken valószínűleg már nem is nagyon lehet. Nehéz lenne a WeChat és az Alipay lájkjaival versenyre kelni Kínában, sőt az is valószínű, hogy ők előbb szerzik meg a kulcspozíciókat olyan feltörekvő piacokon, mint amilyen Indonézia, a Fülöp-szigetek vagy Malajzia – vélik a KPMG szakértői. Ezekben a térségekben a pénzügyi szektor szereplőinek valószínűleg nem marad más választásuk, mint partnerséget keresni a domináns szereplőkkel, ahogyan például Magyarországon Apple és Alipay mobilfizetést kínál több bank is.
Másutt azonban még nem késő, hogy a hagyományos pénzügyi szolgáltatók megőrizzék vezető szerepüket a megújuló pénzügyi piacokon is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.