Most, hogy a 2020-as Oscar-jelölések megérkeztek, a szakma egyes szegmensei megkezdték az elemzéseket.
A Joker című filmet jelölte a legtöbb, 11 kategóriában az Amerikai Filmakadémia Oscar-díjra hétfőn. Az Akik maradtak című magyar film nem kapott jelölést. ITT VANNAK A JELÖLTEK!
Így tett a VOX is: a magazin szerint az idei felhozatal darabjai által sokat tanulhatunk a filmművészetről, ám annál többet erről az iparágról, hogy mi az, ami prioritást élvez, ki részesít előnyben az Amerikai Filmakadémia, kit hagy figyelmen kívül újra és újra. A filmes lap szerint az idei jelölések megint sok vitára adnak okot, és ugyanazokat a problémákat kell megvizsgálni, amelyeket az elmúlt években is.
Nézzük, hogy a VOX szerint, mely szereplők az idei filmes szezon legnagyobb győztesi, illetve nagy vesztesei.
A Joker kapta a legtöbb jelölést
Hétfőn kiderült, hogy a Joker lett a legtöbb jelöléssel bíró alkotás), így mindenképpen a legnagyobb nyertesek közé sorolhatjuk. A győzelmi sorozatot már ősszel megkezdte a film, ugyanis
a Jokeré lett minden idők legjobb októberi nyitása,
azaz soha semmilyen filmet nem néztek meg még ennyien októberben.
Nemcsak az eddigi idény, hanem az Oscar-gála egyik nagy nyertese is lehet Joaquin Phoenix, akinek alakítását még azok is elismerik, akik egyébként nem igazán szimpatizálnak a filmmel. S hogy miért? Egyrészt nem igazán kultiválják, amikor képregény-film kerül a díjátadók fókuszába – pedig a Jokernek már a Sötét lovag (The Dark Knight) és a Fekete Párduc (Black Panther) is megágyazott a vörös szőnyegen. Másrészt pedig sokan úgy gondolják, hogy a Joker-karakter rajongói beteg elmék, és nem jó irányba viszi a világot, ha egy pszichopata őrültet futtat a filmipar.
Begyűrűzik-e a Netflix-mánia az akadémiára?
A streaming-szolgáltató elképesztő mennyiségű pénz költött saját gyártású tartalmaira, s a jelöléseket tekintve ezt nem is tette rosszul. Martin Scorsese The Irishmanje (Az ír) 160 millió dollárba került, nem beszélve arról a hihetetlen marketing kampányról, amelyet a vállalat betolt a film mögé.
Miután a Netflix tavaly csatlakozott a Motion Picture Association of Americahoz, mindent elkövetett, hogy hasonló elismerésben részesüljön, mint a másik öt nagy gyártó (Universal, Paramount, Disney, Sony, Warner). A pénz- és energiabefektetés pedig bejött: 24 jelöléssel kiütötték a Disney-t is,
a Marriage Story (Házassági történet), a The Irishman (Az ír) és a The Two Popes (A két pápa) több jelölést is kapott
– az első kettő ráadásul a legjobb filmek közé is bekerült a rövid listán.
Február 9-ig nem tudjuk meg, hogy a Netflix, mint első streaming platform hogyan teljesít az Oscaron, az viszont semmiképpen sem jó előjel, hogy a hírek szerint az akadémia tagjai – egyben szavazói – között még mindig nagyon sok olyan személy van, aki ellenzi a Netflix jelenlétét. Véleményük szerint ugyanis
a filmek streamelése rombolja a hagyományos filmipart.
A Netflix pedig mindent elkövet, hogy bizonyítsa ennek ellenkezőjét, ennek egyik legerősebb bizonyítéka, hogy hosszútávú szerződést kötöttek New York történelmi mozijával, a Paris Theaterrel. Ezen törekvések fényében nem elképzelhetetlen, hogy a filmakadémia végül fejet hajt a Netflix előtt, és beismeri, a vállalatot – mint létező és tündöklő filmipari tényezőt – már nem lehet kikerülni.
Láthatatlan, aki nem heteroszexuális, fehér amerikai
Az Oscar soha nem arról volt híres, hogy tobzódtak volna a színes bőrű jelöltekben. A „mulasztások” azonban ebben az évben különösen szembetűnőek. Míg Bong Joon-ho alkotása, az Élősködők (Parasite) számos jelölést kapott, addig
az egyetlen nem fehér jelölt színész Cynthia Erivo a Harrietből.
Ráadásul Antonio Banderas az egyetlen nemzetközi filmcsillag, akit számításba vettek a filmakadémiánál.
Érdekes, hogy olyanokat sem jelöltek, akiket a szezon korábbi díjátadói – Golden Globe, kritikusi díjak – során igen. Így például Jennifer Lopezt a Hustlersből (A Wall Street pillangói), Awkwafinat a The Farewellből (Golden Globe nyertese), Lupita Nyong'o-t az Us-ból (Mi), Eddie Murphyt a Dolemite Is My Name-ből (A nevem Dolemite), vagy Szong Ganghót a Parazitából.
A női rendezők hendikepesek
A szakma szerint a filmakadémia tagjai továbbra sem rajonganak a női direktorokért.
Amikor Greta Gerwig 2018-ban jelölést kapott a Lady Birdért, mindössze csak az ötödik nő volt, akit a legjobb rendezők közé jelöltek az Oscar több mint 90 éves történelme során.
A másik négy Kathryn Bigelow (2010 Hurt Locker), Lina Wertmüller (1977 Seven Beauties), Jane Campion (1994 Piano) és Sofia Coppola (2004 Lost in Translation). Azok után, hogy a Gerwig rendezte Kisasszonyok (Little Women) hat jelölést kapott idén, mindenképpen érthetetlennek tűnik, hogy a rendezőt nem jelölték.
Gerwighez hasonlóan hidegen hagyta a Filmakadémiát Lorene Scafaria (Hustlers), Lulu Wang (The Farewell), Marielle Heller (A Beautiful Day in the Neighborhood), Alma Har’el (Honey Boy), Olivia Wilde (Booksmart) és Mati Diop (Atlantics) is.
A jelölések kihirdetése után természetesen jött a véleménycunami a nézőktől, akiknek a meglátásai mellett nem lehet elmenni szó nélkül. A nagyérdemű nem érti, hogy miként kaphattak egy pocsék film, nevezetesen a Bombshell (A botrány) színésznői jelöléseket.
A film jelölést sem kapott, de a legjobb főszereplők között találhatjuk Charlize Theront, a legjobb mellékszereplők közé pedig Margot Robbie került be. A Roger Alies-botrányt feldolgozó filmben szereplő hölgyek eddigi pályafutását a rajongók természetesen nem kérdőjelezik meg, ám
teljesen értetlenül állnak azelőtt, hogy Jennifer Lopez miért nem került be a legjobb női főszereplők közé, aki a Hustlers című filmben élete alakítását nyújtotta
– vagy legalábbis mindenképpen maradandóbbat, mint a Bombshell sztárjai.
A VOX arról is beszámol, hogy évről évre rengeteg spekuláció kering arról, hogy a jelölés és díjazás során miért vannak eleve hátrányos helyzetben a nők, valamint a nem fehér bőrűek, és mindig arra a következtetésre jutnak, hogy bár az Amerikai Filmakadémia keményen dolgozik a közvélemény által hátrányos helyzetűnek tartott rasszok, csoportok, és nemek jogaiért, borzalmasan nehéz újítani egy olyan intézményben, amelynek óriási testülete, régi szokásokhoz ragaszkodó tagjai, és lassan reagáló rendszere van.
Az amerikai életérzés túlmutat a kólán és hamburgeren, erre pedig a legjobb példa a USA filmgyártása, amiből a magyar filmipar is kapacitálhatna – mondja Paár Ádám történész-politológus, a Méltányosság Politikaelemző Központ munkatársa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.