Továbbra sem népszerű az influenza elleni térítésmentes védőoltás – ezt mutatja a vonatkozó statisztika. „Az idei szezonban az 1,3 millió rendelkezésre álló influenza elleni ingyenes vakcinának az 53,3 százalékát, vagyis csaknem 640 ezer adag oltóanyagot használtak fel január elejéig a háziorvosok” – közölte a Világgazdaság érdeklődésére a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK).
Pedig a figyelőszolgálatban részt vevő orvosok jelentései szerint január vége és február eleje között 30 ezer beteg (az előző héthez képest 72 százalékkal több) panaszkodott influenzaszerű tünetekre. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy százezer lakosból 307 kereste fel a háziorvosát a panaszaival.
Az alacsony arány nem meglepő, hiszen egy évvel korábban ennél is kevesebben, mindössze 628 ezren kérték a védőoltást. Az NNK közlése szerint az influenza elleni ingyenes vakcina csupán 60 százaléka fogyott el tavaly. A 2020-as oltóanyag-felhasználásról a végleges részletes adatok április végén jelennek meg.
A praxisokban a térítésmentes védőoltást elsősorban a rizikócsoportba tartozók, például a hatvan év felettiek, a várandós kismamák, a cukorbetegek, a szív- és érrendszeri betegségben, valamint az immunhiányban szenvedők kaphatják meg ingyenesen. Rajtuk kívül ajánlott még az ellenanyag beadatása az egészségügyi intézményekben és az állattartás területén dolgozóknak is.
A legszerencsésebb az lenne, ha a rizikócsoportba tartozók minden évben beoltatnák magukat, ugyanis aki évről évre újraoltatja magát, az még immunisabb lesz a betegséggel szemben
– nyilatkozta lapunknak Komáromi Zoltán XII. kerületi háziorvos. A saját praxisában 700-800 páciensnek járna az ingyenes vakcina, de a sokéves tapasztalata azt mutatja, hogy csupán mintegy 300-an élnek vele. A szakember rámutatott: fontos lenne intenzívebben népszerűsíteni a védőoltást, mert akkor élénkebben érdeklődnének iránta a betegek.
A teljes cikket elolvashatják a Világgazdaság hétfői számában
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.