BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Platinabányába küldik a mamutot

Hamarosan tesztüzembe állítják a világ legnagyobb vegyes – elektromos és hidrogén – meghajtású járművét, egy 290 tonnás teherautót. A monstrumot afrikai bányákban használják majd. A jármű kevésbé terheli a környezetet, mint dízelmeghajtású társai, nem mellesleg gazdaságosabb a karbantartása.

A világ legnagyobb elektromos és hidrogénmeghajtású bányászati teherautóját közösen fejlesztette ki az Anglo American, az ENGIE, valamint a Williams Advanced Engineering vállalat – írja a Business Insider. A teherautó akkumulátorral, valamint hidrogénüzemanyag-cellás technológiával működik, hasonlóan a hamarosan piacra kerülő elektromos meghajtású Nikola Badger pickuphoz. A dömper legalább olyan teljesítményre képes, ha nem nagyobbra, mint dízelmeghajtású társai. A jármű gyártása még az idén elkezdődik, először a dél-afrikai Mogalakwenában található platinabányákban fogják tesztelni, mielőtt más helyszíneken is üzembe állítanák.

Az Anglo American feladata, hogy a bányászati teherautókat hidrogénmeghajtásúvá alakítsa át, az ENGIE szállítja a hidrogéntechnikát, a Williams pedig az akkumulátor-rendszerért felelős.

Ezek a dömperek kevésbé lesznek zajosak, mint dízel társaik, nem mellesleg gazdaságosabban is karbantarthatók. A teherautó 290 tonnát nyom, ami jócskán megelőzi az eddigi legnagyobb elektromos járművet, amely 45 tonna.

Fotó: Anglo American

A jármű akkumulátorral és hidrogénüzemanyag-cellás technológiával működik. Legalább akkora teljesítményre képes, mint a dízelek

A lítiumion-akkumulátor akár 1000 kilowattóra energia tárolására is alkalmassá teszi a teherautót, lehetővé téve ezzel, hogy – hasonlóan dízelmeghajtású társaihoz – szélsőséges környezetben is alkalmazni tudják. Regenerálódásra képes fékrendszerrel is felszerelték, ami lehetővé teszi, hogy lejtőn haladva energiát takarítson meg, illetve nyerjen vissza. Tony O’Neill, az Anglo American műszaki igazgatója hangsúlyozta, hogy

a hidrogénmeghajtású bányászati teherautó kifejlesztése része a vállalat azon céljának, hogy 2030-ig 30 százalékkal csökkentse az üvegházhatású gázok kibocsátását.

Az Anglo American FutureSmart Mining projektjének célja a bányászat technológiai, digitális és fenntarthatósági fejlesztése azáltal, hogy megreformálja a beszerzési, bányászati és értékesítési folyamatot. A vállalat azt reméli, hogy mindez kevesebb hulladék létrehozásával és kevesebb víz felhasználásával jár, miközben fokozza a biztonságot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.