A nagy hagyományokkal rendelkező Top 100 magyar bor kiadvány idén már harmadszor jelenik meg a hagyományostól eltérő koncepcióval. Miért gondolta, hogy váltani kell?
A koncepció kiindulópontja az volt, hogy sok országos és regionális borversenyen bíráltam, és azt láttam, hogy gyakorlatilag újra és újra ugyanazokat a borokat kóstoljuk. Gondolkodtam, hogyan lehet ebből kitörni. Nem voltam meggyőződve arról, hogy a versenyeken állandóan sikeres borok valóban a legjobbak Magyarországon, illetve hogy ezek a legelőremutatóbbak. Egy kicsit azt éreztem, egy helyben toporgunk, mindig ugyanazokat díjazzuk, és kérdés, hogy ebbe az irányba megy-e a világ. Ebből többféle módon ki lehet lépni. Lehet úgy, hogy becsatornázzuk azokat a borászatokat, amelyek kisebbek, nem indulnak versenyeken, de nagyon progresszívek. A baj az, hogy az ő boraikkal alig lehet találkozni, mert néhány étterem felvásárolja őket. Úgyhogy a legjobb, ha azokat a borokat nézzük meg, amelyeket az emberek isznak. A legfontosabbak a fogyasztók, márpedig róluk kevés szó esik.
Mi a Top 100 magyar bor koncepciójának lényege?
Az, hogy a kiadványban rangsorolt borokat bárhol meg lehet venni az országban. Mert egyébként mi értelme van annak, hogy Nyíregyházán valaki megvásárol egy újságot, belenéz, és olyan borokat lát benne, amelyeknek a 60-70 százalékával esélye sincs találkozni, mert már vagy nem kapható az az évjárat, vagy soha nem is volt kapható, mert olyan kis tételben készült. Végső soron viszont az a fontos, hogy mit isznak meg, miért adnak pénzt a fogyasztók. Volt olyan érzésem, hogy kezd szétválni, melyek a díjnyertes borok, és melyek azok, amelyeket az emberek szeretnek. A Top 100 magyar bor kiadványban az utóbbiakat mutatjuk meg, mert tényleg azokat a borokat kóstoljuk, amelyek értékben, darabszámban bizonyítottan a legnagyobb mennyiségben fogynak.
Milyen tapasztalatok szűrhetők le a kóstolásokból?
Az, hogy azért olyan igazi nagy drámák nincsenek. Vagyis nem arról van szó, hogy nagy nevek kikerültek volna – sőt, kifejezetten jól szerepelnek –, de azért érdemes megnézni a középmezőnyt, ott látszik, hogy mely borászatok vagy inkább régiók a sikeresek. Vannak régiók, amelyek díjnyertesek, nagyon sok díjat visznek el a borversenyeken, viszont nincsenek a top 100-as listán, mert nem értékesítenek olyan mértékben, és az élet azt igazolja, hogy ez probléma. Viszont például Villány a versenyeken és a mi bírálatunkon is jól szerepel, vagy ott van Szekszárd és a Balaton, amely a versenyeken talán kevésbé sikeres, a Top 100 magyar bor listáján viszont kiváló eredményeket ér el.
Hogyan fogadták a kiadványt?
Mint minden új koncepciónak, ennek is meg kell érnie, a borászoknak hozzá kell szokniuk, hogy ide nem ők küldik a bort. A fogyasztók visszajelzése pedig egyértelműen pozitív, ők abszolút látják, hogy ez nekik szól. Ki is emeli mindenki, hogy amikor megveszi a magazint, le is emelheti a polcról a neki tetsző bort.
A Top 100 magyar bor mennyire mutatja azokat a trendeket, amelyek mentén a világ halad?
Ha egy magazin azt követi, hogy az emberek többsége mit iszik, akkor az mindig hiteles. A marketingirányzatok félrevezetők lehetnek, mert a valóságos fogyasztás sokszor mást mutat. Ami nemzetközi szinten trend, az előbb-utóbb Magyarországon is az lesz. Nemrég jött be hozzánk, Nyugat-Európában pedig már három-öt éve jellemző a rozé borok, a buborékos borok, a pezsgők, azokon belül is a tradicionális pezsgők előretörése, és általánosan a gyümölcsösség, ami igaz a fehérborokra és a könnyed vörösborokra is. Ez az eladásokon és a top 100-as listán is látszik.
TOP 100 magyar bor
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.