BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A GVH is csatlakozott az európai fogyasztóvédelmi hatóságokhoz a járvány miatt

A tisztességtelen kereskedők kreatívak, és folyamatosan új módszereket találnak a fogyasztók megtévesztésére.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is csatlakozott azokhoz az európai fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, amelyek az Európai Bizottság koordinálása mellett átfésülik az online platformokon a COVID-19 járvánnyal összefüggésben népszerűsített termékek reklámjait – közölte a versenyhatóság.

Az ellenőrzés célja, hogy kiszűrjék a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, és megelőzzék, hogy az európai fogyasztók ezek áldozataivá váljanak.

A GVH közleményében ismerteti: az Európai Bizottság szerint a COVID-19 járvánnyal összefüggésben népszerűsített termékekkel kapcsolatos csalások és tisztességtelen online kereskedelmi gyakorlatok elterjedése tapasztalható. Az ezek elleni összehangolt küzdelem érdekében a nemzeti hatóságokból álló Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC Hálózat) március 20-án közös álláspontot fogadott el, amelyben felvázolta az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértésének leggyakoribb eseteit.

Didier Reynders igazságügyi biztos felkérte a nagyobb online platformokat, hogy működjenek szorosan együtt a CPC Hálózattal, és tegyenek intézkedéseket a tisztességtelen gyakorlatok megszüntetése érdekében. A platformok pozitívan reagáltak Reynders biztos együttműködési felhívására, és előremutató, folyamatos lépéseket tettek a helyzet javításáért. Az Európai Bizottság kapcsolatba lépett számos, az e-kereskedelem és az online hirdetési piac kulcsszereplőit képviselő szakmai szövetséggel is.

A tisztességtelen kereskedők azonban kreatívak, és folyamatosan új módszereket találnak a fogyasztók megtévesztésére.

Ezért a problémás esetek és az új típusú tisztességtelen gyakorlatok azonosítása, valamint a velük szembeni fellépés érdekében a CPC hatóságok megállapodtak abban, hogy egy gyors, összehangolt és egyidejű online ellenőrzést (úgynevezett sweep) folytatnak le.

Az ellenőrzés során a nemzeti hatóságok átvilágítják az általuk kiválasztott (hazai vagy globális) online platformokat, megvizsgálva például, hogy mely COVID-19 járvánnyal kapcsolatban népszerűsített termékkategóriák érhetők el, egyben rálátást kapnak a nagyobb internetes platformok proaktív módon végrehajtott intézkedéseinek hatékonyságára.

Fotó: Pixabay

Részletesen ellenőrzik egyes kereskedők – a COVID-19 járvány következtében megnövekvő fogyasztói igényt kielégítő – termékekkel kapcsolatos ajánlatait és hirdetéseit, egyebek között azt, hogy ezek tartalmaznak-e olyan, a vírusfertőzés elleni hatékonyságra vonatozó ígéreteket, amelyek nincsenek alátámasztva; mennyire egyértelműek a termékek áráról, az árkedvezményekről és a szállítási feltételekről megjelenített információk; nem gyakorolnak-e a fogyasztókra nyomást a vásárlás ösztönzése érdekében, például azt állítva, hogy a termékekből hiány van, vagy gyorsan elkelnek; továbbá, hogy az e-boltok és platformok egyértelmű információkat nyújtanak-e azon kereskedő személyazonosságáról, földrajzi elhelyezkedéséről és elérhetőségéről, akitől a fogyasztó megvásárolja a termékeket.

Az átvilágítással kapcsolatos eddigi dokumentumok és a vizsgálat eredményéről készülő összefoglaló beszámoló az Európai Bizottság honlapján elérhetőek.

A GVH már korábban is átfésülte az online platformokat és webáruházakat a COVID-19 járvánnyal kapcsolatban, és több eljárást is indított olyan vállalkozásokkal szemben, amelyek valószínűsíthetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. A hatóság átfogó vizsgálatról készült összefoglalója, valamint ajánlásai a GVH honlapján megtekinthetők.

A GVH COVID-19 járvánnyal kapcsolatban már indított eljárást, ilyen volt a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló termék reklámjának vizsgálata, illetve versenyhatósági eljárás indult az ÉkszerTV kézfertőtlenítőt is értékesítő műsora miatt.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.