A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is csatlakozott azokhoz az európai fogyasztóvédelmi hatóságokhoz, amelyek az Európai Bizottság koordinálása mellett átfésülik az online platformokon a COVID-19 járvánnyal összefüggésben népszerűsített termékek reklámjait – közölte a versenyhatóság.
Az ellenőrzés célja, hogy kiszűrjék a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat, és megelőzzék, hogy az európai fogyasztók ezek áldozataivá váljanak.
A GVH közleményében ismerteti: az Európai Bizottság szerint a COVID-19 járvánnyal összefüggésben népszerűsített termékekkel kapcsolatos csalások és tisztességtelen online kereskedelmi gyakorlatok elterjedése tapasztalható. Az ezek elleni összehangolt küzdelem érdekében a nemzeti hatóságokból álló Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC Hálózat) március 20-án közös álláspontot fogadott el, amelyben felvázolta az uniós fogyasztóvédelmi jogszabályok megsértésének leggyakoribb eseteit.
Didier Reynders igazságügyi biztos felkérte a nagyobb online platformokat, hogy működjenek szorosan együtt a CPC Hálózattal, és tegyenek intézkedéseket a tisztességtelen gyakorlatok megszüntetése érdekében. A platformok pozitívan reagáltak Reynders biztos együttműködési felhívására, és előremutató, folyamatos lépéseket tettek a helyzet javításáért. Az Európai Bizottság kapcsolatba lépett számos, az e-kereskedelem és az online hirdetési piac kulcsszereplőit képviselő szakmai szövetséggel is.
A tisztességtelen kereskedők azonban kreatívak, és folyamatosan új módszereket találnak a fogyasztók megtévesztésére.
Ezért a problémás esetek és az új típusú tisztességtelen gyakorlatok azonosítása, valamint a velük szembeni fellépés érdekében a CPC hatóságok megállapodtak abban, hogy egy gyors, összehangolt és egyidejű online ellenőrzést (úgynevezett sweep) folytatnak le.
Az ellenőrzés során a nemzeti hatóságok átvilágítják az általuk kiválasztott (hazai vagy globális) online platformokat, megvizsgálva például, hogy mely COVID-19 járvánnyal kapcsolatban népszerűsített termékkategóriák érhetők el, egyben rálátást kapnak a nagyobb internetes platformok proaktív módon végrehajtott intézkedéseinek hatékonyságára.
Részletesen ellenőrzik egyes kereskedők – a COVID-19 járvány következtében megnövekvő fogyasztói igényt kielégítő – termékekkel kapcsolatos ajánlatait és hirdetéseit, egyebek között azt, hogy ezek tartalmaznak-e olyan, a vírusfertőzés elleni hatékonyságra vonatozó ígéreteket, amelyek nincsenek alátámasztva; mennyire egyértelműek a termékek áráról, az árkedvezményekről és a szállítási feltételekről megjelenített információk; nem gyakorolnak-e a fogyasztókra nyomást a vásárlás ösztönzése érdekében, például azt állítva, hogy a termékekből hiány van, vagy gyorsan elkelnek; továbbá, hogy az e-boltok és platformok egyértelmű információkat nyújtanak-e azon kereskedő személyazonosságáról, földrajzi elhelyezkedéséről és elérhetőségéről, akitől a fogyasztó megvásárolja a termékeket.
Az átvilágítással kapcsolatos eddigi dokumentumok és a vizsgálat eredményéről készülő összefoglaló beszámoló az Európai Bizottság honlapján elérhetőek.
A GVH már korábban is átfésülte az online platformokat és webáruházakat a COVID-19 járvánnyal kapcsolatban, és több eljárást is indított olyan vállalkozásokkal szemben, amelyek valószínűsíthetően tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytattak. A hatóság átfogó vizsgálatról készült összefoglalója, valamint ajánlásai a GVH honlapján megtekinthetők.
A GVH COVID-19 járvánnyal kapcsolatban már indított eljárást, ilyen volt a vírusokkal és baktériumokkal szemben védelmet kínáló termék reklámjának vizsgálata, illetve versenyhatósági eljárás indult az ÉkszerTV kézfertőtlenítőt is értékesítő műsora miatt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.