Az Európai Űrügynökség (ESA) az Airbusszal szerződött egy újabb, harmadik kiszolgáló modul megépítésére, mely az amerikai űrkapszula, az Orion kiszolgáló egysége lesz. A megállapodás értéke mintegy 250 millió dollár.
A kiszolgáló modul rendelésével az ESA a NASA Artemis programjának folytatását is biztosítja. A harmadik Európai Kiszolgáló Modult (Artemis III Mission) arra használják majd, hogy több mint 50 évvel az Apollo 17 útja után, ismét űrhajósokat juttathassanak a Holdra.
Tudásunk és a szakértelmünk lehetővé teszi, hogy nemzetközi partnerségeinken keresztül továbbra is segítsük a Holdraszállás megvalósítását
– mondta Andreas Hammer, az Airbus űrkutatási részlegének vezetője. „A ESA-val és a NASA-val, valamint iparági partnerünkkel, a Lockheed Martinnal együttműködve így megbízhatóan tervezhetjük az első három holdmissziót. Ez az együttműködés a legjobb európai és amerikai űrtechnológiát ötvöz” – tette hozzá.
David Parker, az ESA ember-és robotkutatási részlegének vezetője elmondta: „Ezzel a megállapodással ismét bebizonyítjuk, hogy Európa megbízható, erős partner az Artemis programban. Az Európai Kiszolgáló Modul (ESM) jelentős hozzájárulás a program sikeréhez, hiszen lehetővé teszi a tudományos kutatást, a kulcsfontosságú technológiák fejlesztését, valamint a nemzetközi együttműködést.
Az Orion első, űrhajós nélküli tesztrepülésére az Európai Kiszolgáló Modullal 2021-ben kerül sor. A következő lépésben, az Artemis II program keretében már űrhajósok kerülik meg a Holdat, és térnek vissza a földre.
Az Európai Kiszolgáló Modul biztosítja majd a hajtóanyagot, a szükséges energiát, valamint a levegőt és a vizet az űrhajósok számára, és felel a NASA új űrhajójának hőszabályozásáért.
Az első kiszolgáló modult 2018 novemberében szállították a NASA-nak, ezt azóta már össze is építették a személyzeti modullal. A teljesen integrált űrhajó már befejezte a hővákuum-tesztelést a NASA ohioi központjában, és visszatért a Kennedy Űrközpontba, Floridába. A második modult jelenleg Brémában teszteli az Airbus, ezt a tervek szerint 2021 első felében fogják leszállítani.
A modulok kidolgozása és építése során az Airbus azokat a tapasztalatait is felhasználta, melyeket az ESA automatizált szállítójárművének építése során szerzett. Ez a jármű szállította a Nemzetközi Űrállomásra a teszteszközöket, az alkatrészeket, az ételt, a levegőt, a vizet és az üzemanyagot.
A modul hengeralakú, átmérője és magassága körülbelül 4 méter. Négy napeleme két háztartás számára elegendő energiát termel. A szervizmodul 8,6 tonna üzemanyaga képes egy fő hajtóművet és 32 kisebb segédmotort táplálni. Az ESM súlya mintegy 13 tonna. Amellett, hogy az Orion űrhajó fő meghajtórendszeréért felelős, a keringési manőverezés és a helyzetvezérlés is a feladata. Ezenkívül biztosítja a személyzet számára az élet fenntartásához szükséges vizet és az oxigént, és felel a hőszabályozásért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.