BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megbuktak a tisztességtelen reklámok

Évente jellemzően nyolc-tíz, étrend-kiegészítőket érintő versenyfelügyeleti eljárást indít a Gazdasági Versenyhivatal, amely az idén csak a koronavírushoz kapcsolódóan már négynél tart.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az idén eddig négy, a koronavírussal kapcsolatos termék ügyében indított versenyfelügyeleti eljárást, többek között a vírus elleni szerek reklámozása vagy a C-peptidet tartalmazó kozmetikai termékek miatt – közölte a Világgazdaság megkeresésére Csernyánszky Mihály, a GVH versenykultúra-fejlesztési munkatársa. A hivatal részt vett abban a májusi, európai akcióban is, amely – az Euró­pai Bizottság koordinálása mellett – a legnagyobb online platformokon vizsgálta át a koronavírussal kapcsolatos termékek reklámjait. A fellépés eredményeként több millió megtévesztő hirdetés tűnt el az online térből.

Az elmúlt öt évben a GVH tágabb értelemben vett gyógyítással kapcsolatos – gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, orvostechnikai eszköz, étrend-kiegészítő, tápszer, kozmetikai termék – ügyeinek 55 százalékát a megtévesztően hirdetett étrend-kiegészítők esetei tették ki.

E területen a hatóság az elmúlt két évben évente nyolc-tíz versenyfelügyeleti eljárást folytatott le. Tavaly 48 millió forint, egy évvel korábban pedig 144,5 millió forint bírságot rótt ki.

Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd

E szegmensben a GVH a legnagyobb fogyasztóvédelmi típusú – vagyis a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatért járó – bírságot 2016-ban szabta ki a jogszabályi tilalom ellenére gyógyszerész ajánlásával reklámozott Flexagil krém ügyében: 150 millió forintot.

Az elmúlt két év legmagasabb bírságát, 95 millió forintot a Bayer gyógyszercégnek kellett befizetnie a Berocca pezsgőtabletta megtévesztő reklámjaiért és egyes tájékoztatásai hiányosságaiért. Tavaly 1,6 milliárd forintnyi büntetés járt a képalkotó diagnosztikai eszközökkel kapcsolatos közbeszerzési eljárásokban történt összejátszásért. Az elmúlt két év legenyhébb büntetését a CalciTrio pezsgőtabletta megtévesztő reklámjai miatt szabta ki a GVH, az egyik jogsértő vállalkozás nem is kapott bírságot, a másiknak pedig 335 ezer forintot kellett fizetnie. A GVH munkatársától kapott tájékoztatás szerint a kedvező elbírálás ebben az ügyben a jogsértés elismerésének és a cégek megfelelési erőfeszítéseinek volt köszönhető.

A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.