A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az idén eddig négy, a koronavírussal kapcsolatos termék ügyében indított versenyfelügyeleti eljárást, többek között a vírus elleni szerek reklámozása vagy a C-peptidet tartalmazó kozmetikai termékek miatt – közölte a Világgazdaság megkeresésére Csernyánszky Mihály, a GVH versenykultúra-fejlesztési munkatársa. A hivatal részt vett abban a májusi, európai akcióban is, amely – az Európai Bizottság koordinálása mellett – a legnagyobb online platformokon vizsgálta át a koronavírussal kapcsolatos termékek reklámjait. A fellépés eredményeként több millió megtévesztő hirdetés tűnt el az online térből.
Az elmúlt öt évben a GVH tágabb értelemben vett gyógyítással kapcsolatos – gyógyszer, gyógyászati segédeszköz, orvostechnikai eszköz, étrend-kiegészítő, tápszer, kozmetikai termék – ügyeinek 55 százalékát a megtévesztően hirdetett étrend-kiegészítők esetei tették ki.
E területen a hatóság az elmúlt két évben évente nyolc-tíz versenyfelügyeleti eljárást folytatott le. Tavaly 48 millió forint, egy évvel korábban pedig 144,5 millió forint bírságot rótt ki.
E szegmensben a GVH a legnagyobb fogyasztóvédelmi típusú – vagyis a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatért járó – bírságot 2016-ban szabta ki a jogszabályi tilalom ellenére gyógyszerész ajánlásával reklámozott Flexagil krém ügyében: 150 millió forintot.
Az elmúlt két év legmagasabb bírságát, 95 millió forintot a Bayer gyógyszercégnek kellett befizetnie a Berocca pezsgőtabletta megtévesztő reklámjaiért és egyes tájékoztatásai hiányosságaiért. Tavaly 1,6 milliárd forintnyi büntetés járt a képalkotó diagnosztikai eszközökkel kapcsolatos közbeszerzési eljárásokban történt összejátszásért. Az elmúlt két év legenyhébb büntetését a CalciTrio pezsgőtabletta megtévesztő reklámjai miatt szabta ki a GVH, az egyik jogsértő vállalkozás nem is kapott bírságot, a másiknak pedig 335 ezer forintot kellett fizetnie. A GVH munkatársától kapott tájékoztatás szerint a kedvező elbírálás ebben az ügyben a jogsértés elismerésének és a cégek megfelelési erőfeszítéseinek volt köszönhető.
A teljes cikk a Világgazdaság hétfői számában olvasható
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.