BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Több mint 50 ezerért veszünk karácsonyi ajándékot

Az Árukereső.hu és a GKI Digital immár 6. éve készít közös karácsonyi kutatást, amely az ünnepi időszakra való felkészülésről, az ajándékvásárlási tervekről kérdezi meg az internetező felnőtt lakosságot. Habár a koronavírus komoly hatással volt az éven belüli kiadásokra, azok ütemezésére, valamint a lakosság jövedelmi helyzetére, azért így is bőven találunk majd ajándékot a fa alatt.

A járvány egyik legnyilvánvalóbb hatásaként 2020-ban kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni karácsony alkalmából. A tágabb rokonság, ismerősök, munkatársak esetében az ajándékozás elmaradását a földrajzi távolsággal és a járvány második hullámával indokolták mivel nem biztosak abban, hogy az ünnepek során személyesen is tudnak majd találkozni. Emiatt, míg tavaly átlagosan 8 ember részére készültünk kisebb-nagyobb meglepetéssel, idén csupán a legszűkebb családra, és a közeli barátokra, vagyis 5-6 főre korlátozódik ez a lista.

Jelentősen nőhet az egy főre vetített ajándékok értéke

Bár kevesebb szerettünknek készülünk ajándékkal, ez nem jár együtt azzal, hogy kevesebbet is költünk ajándékokra:

idén átlagosan 52 300 Ft az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8 százalékos emelkedést jelent.

Ezzel – figyelembe véve az ajándékozottak körének szűkülését – az egy ajándékra szánható költés jelentősen megnőtt, elérve akár a 9 500 forintot is.

Fotó: GKI/Árukereső

Mindemellett azok, akik saját bevallásuk szerint idén kevesebbet költenek majd ajándékra, főleg a járványhelyzet miatti megfontoltabb, takarékosabb életvitel (38 százalék), vagy esetleg konkrét anyagi nehézségek (37 százalék) miatt kényszerülnek erre.

Mit választunk és mi alapján?

A tavalyi évhez hasonlóan

a ruházati cikk (51 százalék), játék (40 százalék), szépségápolás és kozmetikum (33 százalék) a három legnépszerűbb ajándéknak szánt termékkategória, amelyben gondolkodunk szeretteink megajándékozásakor.

Utazást és különböző jegyeket 2019-hez képest jóval kevesebben terveznek vásárolni, ami nagy valószínűséggel a vírushelyzet miatt bizonytalanná, kiszámíthatatlanná vált programoknak és utazási lehetőségeknek tudható be. Megnőtt azonban azoknak a száma, akik valamilyen otthon is használható sportfelszerelést készülnek ajándékozni.

Fotó: Shutterstock

A konkrét termék kiválasztása során az ár-érték arányt (45 százalék) tartják a vásárlók a legfontosabb szempontnak. A 18-24 éves korosztály esetében az átlagnál nagyobb hangsúly helyeződik a minőségre (32 százalék), kevesebb az árra (17 százalék), valamint náluk a legnagyobb azoknak az aránya (6 százalék), akik a termék márkáját és presztízsét is fontos szempontnak tartják.

A karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek november

A karácsonyi bevásárlás időzítésére a legjellemzőbb továbbra is az, hogy az akciókat figyelve próbáljuk elcsípni a legjobb ajánlatokat. Ilyen szempontból a karácsonyi akciók előszobája idén is a Fekete Péntek (Black Friday) lesz, ami viszont hazánkban már egyre inkább elszakad a kezdeményezés eredeti jellegétől és egy péntek helyett immár az egész novembert átívelő, több csúcsponttal is rendelkező akció-sorozat.

A novemberi Fekete Péntek akciók során tehát a legtöbben (65 százalék) már karácsonyra vásárolnak ajándékokat, de a vásárlók 54 százaléka ilyenkor még azért saját célra szánt termékekre is vadászik.

A kereskedők is felmérték ezt a kettős hatást, ezért az elmúlt évek Black Friday akcióin sokszor még nem is a klasszikus ajándékba szánt termékfajtákon volt a hangsúly.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.