Hatalmasat esett a hazai filmszínházak tavalyi jegyárbevétele a koronavírus-járvány miatt – a multiplexeké és a művészmoziké is –, hisz a többségük fél évig zárva volt.
A Cinema City például 2019-ben még 210 premierfilmet vetített, 2020-ban csupán 91-et
– számolt be kérdésünkre válaszolva Buda Andrea, a Cineworld Group hazai leányvállalatának marketing- és PR-igazgatója.
Elmondta, hogy a multiplexekben tavaly januárban még nagy volt az érdeklődés, az eladott jegyek száma 4,6 százalékkal, az ebből származó árbevétel pedig 11 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, és még a február is jól alakult, de tavasszal be kellett zárniuk.
Az őszi újranyitás legerősebb hónapja a szeptember volt a Tenet, a Nagypapa hadművelet, a Miután összecsaptunk és a Mulan-filmek miatt, de a jegyárbevétel messze elmaradt a 2019. szeptemberitől, a termek kihasználtsága pedig 65-70 százalékos volt. A mozizók száma azzal párhuzamosan csökkent, ahogy a covidos esetek száma nőtt. Szeptemberben és októberben a megszokott heti négy–hét helyett egy-két, legfeljebb három bemutató volt, ezek is olyanok, amelyek máskor a kasszasiker filmek melletti időt töltik ki, vagy középkategóriásak. A nagy stúdiók filmjei nem kerültek a filmvásznakra, inkább független vagy európai termékeket vetítettek. A múlt évre tervezett 19 kasszasiker-várományos film közül csak négyet mutattak be, de már a járvány árnyékában vagy az első karantén után, vagyis amikorra már sokkal elővigyázatosabbak lettek az emberek. Buda Andrea szerint erre az évre talán az adhat reményt, hogy az elmaradt premierek többsége 2021-re csúszott át.
A tavalyi év legsikeresebb filmje a Bad Boys – Mindörökké rosszfiúk volt, amely 570,7 millió forintos jegyárbevételt hozott, míg 2019-ben a Bosszúállók végzett az élen 1,3 milliárdos bevétellel
– mondta a Világgazdaságnak Feldmájer Sándor, a Filmforgalmazók Egyesületének főtitkára, aki erre az évre nem kívánt előrejelzést adni.
„A művészmozikat 2019-ben 693 ezren látogatták, tavaly csak 245 ezren, a csökkenés majdnem 65 százalékos” – ismertette Répás Ágnes, a Budapest Film Zrt. kommunikációs vezetője. Az art mozik tavaly áprilisban túlélésként elindították a távmozi-szolgálatatást, amelyet azóta már 30 452-en vettek igénybe. A projekt révén nem kellett lemondani egyetlen fesztivált sem, az országos nézettségi adatok miatt pedig később a társaság több partnere is kiegészítené ezzel a platformmal a mozis vetítéseket. Sem a művészmoziknak, sem a multiknak nem kellett egyetlen alkalmazottat sem elküldeniük a Fővárosi Önkormányzat támogatásának és az állami bértámogatásnak köszönhetően, azok a diákok viszont elveszítették a munkájukat, akik a mozikban a diákszövetkezeteken keresztül dolgoztak.
Az art mozik fennmaradásuk érdekében sikeresen pályáztak a Nemzeti Filmintézet, a Nemzeti Kulturális Alap és a Europa Cinemas tenderein.
Remélik, hogy a tavasztól már a megszokott módon működhetnek, és az idén nem kényszerülnek újabb bezárásra. Répás Ágnes elmondta, hogy 2021-ben már jobb évet várnak, de abban nem bíznak, hogy megismételhetik 2019-es eredményeiket. A Cinema City szerint az idei évet nagyban meghatározza majd, hogy mennyire konszolidálódik a helyzet Amerikában, hogy milyen filmek lesznek elérhetők, és a nagy filmstúdiók mennyire mernek premiereket bejelenteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.