Az UNICEF szerdán közzétett, legfrissebb adatai szerint a COVID-19 járvány miatti iskolabezárások világszerte több mint 168 millió gyermeket érintettek az elmúlt egy évben. 214 millió diák – vagyis minden hetedik gyermek – háromnegyed éve nem tud az iskolája falai között tanulni. Tizennégy olyan ország van, amely túlnyomórészt zárva tartotta oktatási intézményeit 2020 márciusa és 2021 februárja között. Ezeknek az országoknak kétharmada Latin-Amerikában és a Karib-térségben található, ahol közel 98 millió iskolás érintett. Leghosszabb ideje Panamában tartanak zárva az iskolák, ezt követi El Salvador, Banglades és Bolívia.
Katasztrofális oktatási szükségállapotot okoznak az iskolabezárások. Azok a gyermekek, akik kiszorulnak az iskolából és a személyes oktatásból, minden egyes nappal egyre jobban lemaradnak. Ennek pedig főként a legkiszolgáltatottabb helyzetben lévő gyerekek isszák meg a levét. Nem engedhetjük meg, hogy újabb év teljen el korlátozott iskolai oktatással. Fontos, hogy – lehetőség szerint – elkerüljük a hosszan tartó iskolabezárásokat, illetve prioritásként kezeljük az iskolák újranyitását
– mondta Henrietta Fore, az UNICEF ügyvezető Igazgatója.
Az iskolabezárások súlyos következményekkel járhatnak: számos országban magas annak a kockázata, hogy akik egy éve nem ülhetnek az iskolai padban, azok már sosem térnek vissza az osztályterembe, gyermekházasságba vagy gyermekmunkába kényszerülhetnek. Pedig gyermekek milliói számára az iskola az a hely, ahol nem csak tudást, de ellátást, tápláló élelmet is kapnak, kapcsolatba léphetnek társaikkal, az iskolában továbbá elérhetőek az egészségügyi és immunizációs szolgáltatások is. Minél hosszabb ideig tartanak a bezárások, annál hosszabb ideig fosztják meg ezektől a gyerekeket.
Az UNICEF bemutatta az „Osztályterem pandémia idején” című installációját az ENSZ New York-i központjában. A világszervezet ezzel a figyelemfelkeltő installációval kívánja felhívni a döntéshozók figyelmét az oktatási vészhelyzetre. Álláspontjuk szerint mindent meg kell tenni az iskolák nyitva tartása, illetve az újranyitás elősegítése érdekében, valamint azért is, hogy a következő időszakban még nagyobb figyelem jusson az oktatásra.
Amint a diákok visszatérnek az osztálytermeikbe, támogatásra lesz szükségük, hogy felzárkózzanak. Prioritásként kell kezelni a diákok egyéni szükségleteit, élelmezését, fizikai és mentális egészségük megőrzését
– mondta Henrietta Fore.
A téma fontosságát jelzi az a gyakorlati útmutató is, amit az UNICEF a legnagyobb világszervezetekkel közösen adott ki az iskolák újranyitásához. A nemzeti és helyi hatóságok számára készült anyagot az ENSZ Gyermekalapja mellett az UNESCO, az UNHCR (ENSZ Menekültügyi Főbiztossága), a WFP (Világélelmezési program) és a Világbank jegyzi és ajánlja a kormányok figyelmébe.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.