Az Everguest turisztikai tanácsadó cég megbízásából készített felmérést a Tárki, a kikapcsolódás céljából útra kelő felnőtt magyar lakosság utazási szokásairól. A reprezentatív kutatásban olyanokat kérdeztek, akik az elmúlt két évben részt vettek legalább egy alkalommal többnapos belföldi vagy külföldi turisztikai célú utazáson.
A válaszadók 71,7 százaléka tervez utazni 2021-ben a koronavírus-járvány visszaszorulása esetén: 10,7 százalék külföldre, 40,2 százalék belföldre, 20,8 százalék pedig külföldre és belföldre is utazna nyaralási célból úgy, hogy legalább egy éjszakát távol tölt az otthonától. Ezzel szemben 18,4 százalék határozottan nem szeretne utazni, 9,8 százalék bizonytalan a kérdésben.
A megkérdezettek több mint harmada (34,2 százalék) a koronavírus-járvány időszakában úgy döntött, hogy nem kel útra. Ennek a döntésnek az elsődleges oka a járvány miatt bevezetett utazási korlátozások, vagyis a válaszadók szerettek volna utazni, de ez nem volt lehetséges. 29,4 százalék a járványtól való félelem és nem a korlátozások miatt nem utazott, további 18 százalék pénzügyi megfontolásból, 3,6 százalék pedig időhiány miatt döntött az otthon maradás mellett.
Számos érdekesség mellett a kutatásból az is kiderült, hogy a magyar vendégek számára fontos mások véleménye, és szívesebben mennek olyan helyekre, ahol a korábbi értékeléseket megválaszolják.
A belföldi turizmus valaha volt legerősebb időszaka jöhet
„A belföldi turizmus előtt kiváló lehetőség áll, ugyanis már lesznek védettséggel rendelkező külföldi vendégek, de még sokan lesznek, akik az idén itthon maradnak. A hosszan tartó bezártság után óriási lesz az utazási kedv, a megtakarításaikat felhalmozó magyarok pedig hajlandók lesznek többet is költeni a belföldi nyaralásuk alatt. A nyitástól számítva a valaha volt legerősebb időszaka jöhet a belföldi turizmusnak, az itthon elköltött pénz pedig a gazdaság újraindításához is nagy segítséget nyújt majd” – mondta Belán Miklós, az Everguest ügyvezető igazgatója.
A balatoni utazási kedv nagyon magas: 67,1 százalék kifejezetten el szeretne menni 2021-ben a magyar tengerre.
„Balaton óriási népszerűségnek örvend, és hasonló telítettségre és még magasabb árakra lehet számítani, mint tavaly ugyanekkor. Érdemes minél korábban lefoglalni az idei nyaralásunkat, hiszen az árak csak emelkedni fognak” – tanácsolta a szakember.
Minden ötödik magyar utazó meglátogatná Budapestet
A kutatásban kiemelt fókuszt kapott Budapest, mint az a város, amely a legnagyobb károkat szenvedte el az elmaradó vendégek miatt.
A fővárosba érkező turisták 89 százaléka általában külföldi, 11 százaléka pedig belföldi vendég.
A pandémia hatására az elmúlt több mint egy évben padlóra kerültek a fővárosi vendéglátóhelyek, az idén azonban pozitív változás következhet be – véli a szakember.
A turisztikai tanácsadó cég megbízásából készült felmérés válaszadói leginkább kulturális programokra (mozi, színház, kulturális örökség, komolyzenei koncert) és gasztronómiára költenek: 36,1-36,5 százalék jelölte meg ezeket a válaszlehetőségeket.
„A budapesti turizmust és vendéglátást tekintve soha vissza nem térő alkalom van előttünk a belföldi vendégkör megszólítására. A kutatás rávilágít, hogy a jelenlegi helyzetben majdnem minden ötödik magyar szívesen menne Budapestre kikapcsolódás céljából, és további majdnem 20 százalékot lehetne motiválni ugyanerre, ha megfelelő rendezvények és kulturális programok lennének szervezve. Ez azt jelenti, hogy akár több, mint egymillió magyar belföldi vendégre is számíthat az idén Budapest, ehhez viszont a szakmai és állami szervezetek megfelelő együttműködése szükséges” – mondta Belán Miklós.
Kulturális programokra és kommunikációra van szükség
„Hozzávetőlegesen háromból két ember jelölte azt, hogy kulturális programok miatt utazna legszívesebben Budapestre. Második helyen szerepeltek a fürdők, harmadik helyen a gasztronómia. Azok közül, akik nem terveznek a fővárosban nyaralni az idén, több mint 30 százaléknyian jelölték meg válaszul azt, hogy megfelelő kulturális programok mégis arra motiválnák őket, hogy Budapestre jöjjenek kikapcsolódni. Így összességében kijelenthetjük, hogy a legfontosabb teendő most a megfelelő programok megtervezése, kivitelezése és nagy horderejű kommunikálása lenne a legcélravezetőbb eszköz a fővárosi turizmus erősítéséhez” – nyilatkozta Belán Miklós.
Csökkenő árak a fővárosban
A szakember szerint minden bizonnyal lesz változás a budapesti árak tekintetében. A covid miatti hosszan tartó lezárások sajnos végleges bezárásra kényszerítettek több szállodát és éttermet is, ami a kínálat csökkenését eredményezi. Ugyanakkor a szállodáknak és a vendéglátóhelyeknek muszáj alkalmazkodniuk a kereslethez, ami a szűkebb külföldi vendégkör miatt alacsonyabb lesz. Ez az árak csökkenését eredményezi.
A szálláshelyeknek is alkalmazkodniuk kell a változó kereslethez, és jó ár-érték arányú ajánlatokkal kell előrukkolniuk. Látunk remek külföldi példákat is. Bécs például egységes áron kínálja szálláshelyeit a belföldi vendégkör számára, míg Oroszországban megtérítik a belföldi utazási költségek 20 százalékát
– emlékeztetett Belán Miklós.
Budapest vendégkörének jelentős része külföldiekből áll, így a belföldi vendégek a korábbi forgalmat nem pótolhatják, ugyanakkor megfelelő intézkedések bevezetésével mindez elengedő lehet ahhoz, hogy újrainduljon a fővárosi turizmus és az utazókra épülő szolgáltató és vendéglátószektor.
„Csodás lenne megtapasztalni, ahogy az állami és privát szektor összefogásával, a magyarok tenniakarásával, országunk fővárosának népszerűsítésével, magyar önerőből indítjuk újra Budapest turizmusát. Ehhez viszont cselekednünk kell” – zárta Belán Miklós.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.