Az államfő most első ízben reagált nyilvánosan a nemzetközi botrányt kavaró légi incidensre. Elmondta, hogy a fenyegető üzenetet megkapta egy időben a minszki, az athéni és a vilniusi repülőtér is.
Lukasenka szerint a fehérorosz hatóságok jogszerűen jártak el, a repülőgép útját az asztravjeci atomerőmű (BelAESZ) közelében változtatták meg. A belarusz elnök felvetette, hogy mi lett volna, ha hirtelen teljes riadókészültségbe kellett volna hozni az atomerőmű biztonsági rendszereit. Később, magának ellentmondva, Lukasenka azt mondta, hogy az atomerőmű biztonsági rendszerét és a légvédelmet az incidens idején teljes riadókészültségbe helyezték.
A nemzetközi jog minden szabálya szerint jogszerűen jártam el, az embereket védve
- monda Lukasenka, aki szerint a hatóságok is helyesen cselekedtek. Az államfő megismételte azt a korábbi minszki állítást, hogy a repülőgép személyzete maga döntött úgy, hogy leszáll Minszkben. Elutasította azt a feltételezést, hogy a pilótákat fehérorosz MiG-29-es vadászgépek kényszerítették leszállásra.
Lukasenka arról is beszélt, hogy Minszkből hárman nem utaztak tovább a gép eredeti célállomására, Vilniusba az őrizetbe vett ellenzéki Raman Prataszevicsen és barátnőjén, Szofija Szapegán kívül. Hozzátette: ők azért nem folytatták útjukat a litván fővárosba, hogy utána ne kelljen onnan visszatérni Minszkbe, amiből – állítása szerint – az álhírt fabrikálták, hogy ők a helyi állambiztonság (a KGB) emberei, akik azért utaztak a gépen, hogy megfigyelés alatt tartsák a Minszk által terroristának nyilvánított újságírót.
https://www.vg.hu/mozaik/megvertek-es-vallomasra-kenyszeritettek-az-ellenzeki-ujsagirot-minszkben-allitjak-a-szulei-3788137/
Lukasenka szerint Prataszevics „öldöklést és véres lázadást” akart kirobbantani az országban. Szerinte nyugati védelmezőinek válaszolniuk kell arra a kérdésre, hogy Prataszevics melyik külföldi szakszolgálatnak dolgozik, és ki fizetett neki a kelet-ukrajnai háborúban való részvételért.
Május 24-én Artyom Szikorszki, a fehérorosz közlekedési minisztérium légiközlekedési osztályának igazgatója azt mondta, hogy a repülőgépet ért fenyegetés a minszki repülőtér elektronikus postafiókjába érkezett. A levél angol nyelvű volt, szerzői a palesztin Hamász szervezet katonáinak nevezték magukat, és azzal fenyegetőztek, hogy felrobbantják a gépet, ha Izrael nem hagyja abba a palesztinok lakta Gázai övezet lövetését. A Hamász kedden azonban közölte, hogy nem volt köze az incidenshez.
A fehérorosz közlekedési minisztérium kedden nyilvánosságra hozta a gép pilótáinak beszélgetéséből azt a részt, amikor a minszki irányítóközponttal váltottak üzenetet. Eszerint az irányító értesítette a pilótákat arról, hogy néhány repülőtér a Ryanair gépen elhelyezett pokolgépre figyelmeztető értesítést kapott. A tárca szerint a bűnözők azt tervezték, hogy a gépen elhelyezett pokolgépet Vilnius felett hozzák működésbe. Az irányító az üzenet ismertetése után azt tanácsolta a pilótáknak, hogy biztonsági okokból Minszkben hajtsanak végre kényszerleszállást. Tette ezt annak ellenére, hogy a repülési szabályok szerint nem lett volna kötelessége bármilyen tanácsot adni bombariadó esetén.
https://www.vg.hu/kozelet/kozeleti-hirek/meglepo-gyorsasaggal-lepett-az-europai-unio-3786823/
A Belavia fehérorosz légitársaság szerdán bejelentette, hogy október 30-áig leállította minden, a svéd fővárosba irányuló járatát, miután a svéd hatóságok megtiltották számára a légtér használatát. Prágában közölték, hogy péntektől állítják le a Belavia tevékenységét Csehországban. A lett kormány ugyancsak kitiltotta szerdán a fehérorosz utasszállító repülőgépeket az ország légteréből, és a fehérorosz légtér elkerülésére szólította fel saját gépeit. Az elmúlt két napban több európai ország és légitársaság hozott hasonló döntést.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.