A Mastercard tanulmánya alapján a fiatal generáció anyagilag főként a szüleire támaszkodik, ugyanakkor megpróbálja diverzifikálni a bevételi forrásait.
A közép-kelet-európai (CEE) Z generáció képviselőinek átlagos havi jövedelme 450 euró.
Közel minden harmadik válaszadó (30 százalék) számára még mindig a szülők támogatása jelenti a fő bevételi forrást, míg 19 százalékuk részmunkaidőben, 32 százalékuk pedig teljes munkaidőben dolgozik. A magyar fiatalok 40 százaléka teljes állásból szerzi jövedelmét, 22 százalék a szüleit jelölte meg, mint bevételei elsődleges forrását, 16 százalék a főleg részmunkából élők aránya.
Elmondható, hogy a fiatalok általában úgy érzik, hogy szüleiktől függenek, és ennek az állapotnak a közeljövőbeli megváltoztatása prioritás számukra. Fő céljuk ezért az, hogy befejezzék tanulmányaikat és megszerezzék első szakmai tapasztalataikat.
A jövőben 2000-3000 eurót szeretnének keresni; ez elég ahhoz, hogy eltartsák a családjukat, valamint hogy lakásra és időnként nyaralásra vagy utazásra gyűjthessenek.
Bár a pénz fontos számunkra, a Z generáció a többi emberrel való kapcsolatokat értékeli a legtöbbre. A Gen Z több mint fele (51 százalék) egyetért azzal, hogy vannak a pénznél fontosabb dolgok is az életben. Arra a kérdésre, hogy melyek a számukra legfontosabb értékek,
A közkeletű vélekedéssel ellentétben véleményük szerint semmi sem helyettesítheti a személyes beszélgetéseket, és 64 százalékuk szívesen tölti szabadidejét másokkal, különösen a barátaival.
A magasztos értékek megbecsülése a társadalmi és környezeti kérdések iránti aggodalmukban is tükröződik. A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók csaknem fele (45 százalék) állítja, hogy adakozik különböző alapítványoknak és civil szervezeteknek, 34 százalékuk pedig önkéntes munkát vállal. Érdekesség, hogy a magyar fiatalok hasonló arányban adakoznak (46 százalék), de a közép-kelet-európai átlagnál többen önkénteskednek (46 százalék). Amikor a jövőre gondolnak, bolygónk állapota az egyik leggyakoribb aggodalmuk (40 százalék), de a többséget (52 százalék) a megélhetés nyugtalanítja (a magyar válaszadók 61 százalék jelölte meg ezt a problémát).
Az internet széles körű elterjedésének idején született első generáció elválaszthatatlanul kötődik a digitális világhoz. A közösségi médiát nagymértékben használják, hogy naprakészek maradjanak, kapcsolatba lépjenek a barátaikkal és hódoljanak szenvedélyeiknek. Legaktívabbak a YouTube-on (CEE: 91 százalék, Mo: 87 százalék), az Instagramon (CEE: 82 százalék, Mo: 73 százalék) és a Facebookon (CEE: 77 százalék, Mo: 84 százalék). A Mastercard felmérésében részt vevő közép-kelet-európai válaszadók 70 százaléka elsődleges információ- és inspirációs forrásként használja a közösségi médiát, 73 százalékuk pedig naponta beszélget barátaival üzenetküldő alkalmazásokon keresztül. Emellett legalább hetente egyszer élvezik a digitális szórakozást: zenét (89 százalék), videókat (74 százalék) vagy videojátékokat (67 százalék) töltenek le vagy streamelnek.
A technológia iránt fogékony, mindig online generáció számára az e-kereskedelem természetes környezet – 76 százalékuk havonta legalább egyszer vásárol online.
Ebben a magyar adat egyezik a közép-európai átlaggal, főként ruházati (60 százalék), élelmiszer (45 százalék) vagy szépségápolási termékeket (41 százalék) vásárolnak a webáruházakban. Ugyanakkor ártudatos vásárlók és a promóciók szerelmesei is: 74 százalékuk azt állítja, hogy mindig utánanéz a különböző kereskedők ajánlatainak a fizetés előtt, 77 százalékuk pedig ellenőrzi, hogy a termék máshol elérhető-e akcióban.
Az online vásárlás során természetesnek veszik a digitális fizetést, a legnépszerűbb formák azonban országonként eltérőek. Míg Görögországban a bankkártya a legelterjedtebb módja az online fizetésnek, addig Ukrajnában a mobiltárcák – például a Masterpass – dominálnak, Lengyelországban pedig a BLIK hódít. Ugyanakkor, bár a Z generáció 41 százaléka digitálisan tájékozott, mégis előszeretettel fizet utánvéttel, ez különösen Szerbiában (67 százalék) és Bulgáriában (60 százalék) népszerű.
A fizikai vásárlások során a fiatalok a készpénzmentes fizetést részesítik előnyben, amely az általuk keresett kényelmet és gyorsaságot kínálja.
A Mastercard tanulmányában megkérdezettek 80 százaléka fizet kártyával (Mo: 72 százalék), és 61 százalékuk gyakrabban használja ezt, mint a készpénzt (Mo: 59 százalék).
A kártyás fizetés legnagyobb akadálya a POS-terminál hiánya az üzletekben. A fiatalok 41 százaléka Közép-Európában és Magyarországon is úgy véli, hogy még mindig túl kevés helyen fogadnak el kártyás fizetést.
Ugyanakkor az érintésmentes fizetés népszerűsége gyorsan növekszik: a Z generációs fogyasztók 58 százaléka már használja ezt a módszert (Mo: 49 százalék), és 29 százalékuk tervezi, hogy a jövőben is így fog fizetni (Mo: 32 százalék). Míg vannak olyan közép – európai országok, ahol az érintésmentes fizetés már most is rendkívül népszerű (Lengyelország - 79 százalék, Csehország – 76 százalék, Szlovénia – 67 százalék), addig néhány piacon még van némi lemaradás (Bulgária – 19 százalék, Szerbia – 32 százalék, Görögország – 36 százalék).
A Z generáció az a fogyasztói csoport, amelyik szívesen fizet mobileszközzel. Az érintésmentes mobilfizetést a Mastercard tokenizációs technológiája teszi lehetővé. A közép-kelet-európai fiatalok 38 százaléka már most is a mobiljával fizet (Mo.:37 százalék), és 36 százalékuk a jövőben is így kíván tenni.
A vásárlás vagy más szolgáltatások mellett a fiatal generáció a banki szolgáltatások terén is szívesen veszi igénybe a digitális megoldásokat. A Mastercard felmérésében részt vevő közép – európai válaszadók 82 százaléka rendelkezik bankszámlával és a banki mobilalkalmazásokat a Z generáció szinte minden tagja használja. Számukra a jó mobilalkalmazás az egyik legfontosabb tényező a pénzintézet kiválasztásakor (28 százalék), a bank hírneve (40 százalék), az ügyfélszolgálat színvonala (33 százalék) és a szolgáltató kínálata (28 százalék) mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.