A HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálja a jövőben a Zöld Busz Programot. A 2022-től 2025-ig tartó időszakban 1100 elektromos meghajtású autóbusz állhat majd forgalomba Magyarországon. A múlt héten Budapesten megrendezett Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszuson 40 darab, a programban beszerzett elektromos meghajtású autóbusz szállította az utasokat. A mintegy 100 ezer látogatót szállító, károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedő járművek összesen csaknem 19 ezer kilométert tettek meg.
Idén szeptembertől a Zöld Busz Programot a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálja Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkár együttműködésével. A Zöld Busz Programban a 25 ezer főnél nagyobb lakosú települések vehetnek részt.
A 2022-től 2025-ig tartó időszakban a 180 milliárd forintos, teljes rendelkezésre álló keret felhasználásával legalább 1100 elektromos meghajtású autóbusz állhat majd forgalomba a helyi közszolgáltatásban.
Steiner Attila szerint ezeknek a buszoknak a forgalomba állása évente mai áron számolva mintegy 35 milliárd forint értékű üzemanyagköltség-megtakarítást eredményezne a közszolgáltatóknak, továbbá csaknem 70 ezer tonna szén-dioxidtól mentesítené a környezetet a dízelbuszokhoz képest. Ezt a mennyiséget legalább 1 millió kifejlett lombos fa kötné meg, amely a jelenlegi erdőállományunk 1,6 százaléka. Magyarország vállalta, hogy 2050-re klímasemleges országgá válik, ez olyan projektekkel érhető el például, mint a Zöld Busz Program.
A kormány kiemelt célja, hogy a régióban vezető szerepet vállaljon az elektromobilitás területén
– hangsúlyozta az államtitkár.
Magyarországon összesen körülbelül 8500 busz van fogalomban, ebből hozzávetőlegesen 2900 a helyi, városi busz, melyek döntő többsége a megyei jogú városokban, illetve Budapesten szolgálja ki az utazóközönséget – emlékeztetett Steiner Attila. Hozzátette: gondot jelent azonban, hogy a buszflották jelentős része elöregedett és környezetszennyező, ezért mielőbbi cseréjük lenne szükséges. Ennek támogatására indult el a Zöld Busz Program, amellyel a közeljövőben az állomány csaknem 40 százaléka cserélhető le és amely a következő években, sőt már hónapokban is nagyobb sebességre kapcsol.
Az államtitkár elmondta, hogy a Volánbusz a programban beszerzett 40 darabos Mercedes-Benz eCitaro autóbuszflottával biztosította az érdeklődők eljutását Budapesten az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus eseményeire. Az Európában is egyedülálló méretű autóbusz-flotta négy útvonalon közlekedett, a buszok nyolc nap alatt összesen 18 929 kilométert tettek meg és csaknem százezer látogatót szállítottak. Egy nap átlagosan 24 eCitaro vett részt a forgalomban, a legtöbb, 31 busz szeptember 8-án közlekedett.
Az elektromos buszok naponta átlagosan 102 kilométert tettek meg és összesen több mint 20 tonna szén-dioxidtól mentesítették a környezetet a dízelbuszokhoz képest.
Ezt a mennyiséget hozzávetőlegesen 300 kifejlett lombos fa kötné meg egy év alatt. Az eCitaro-k átlagos fogyasztása 1 kWh volt kilométerenként és összesen több mint 1,1 millió forint üzemanyag költséget takarítottak meg a dízelbuszokhoz képest. Emellett az útvonalak mentén érdemben csökkent a zajterhelés és a károsanyag-kibocsátás is, amely egészségügyi szempontból jár előnyökkel.
Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy hosszú távon a multimobilitás egyre nagyobb hangsúlyt kap az Ügynökség működésében. A kevésbé környezetszennyező, zöldebb közlekedési eszközök minél szélesebb körű használata, a modernebb járműállomány és a fenntarthatóság is fontos a HUMDA számára. A Zöld Busz Program HUMDA-hoz kerülése ennek a folyamatnak egy rendkívül fontos állomása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.