A fogyasztói társadalom igényei hatalmas léptékben nőnek. Az áruszállítás - a termelői mennyiség miatt - folyamatosan bővül, ezért rengeteg teherautó és egyéb szállító jármű közlekedik. Ezzel egyenesen arányosan nő a szén-dioxid kibocsátás is, ami rendkívül megterhelő a környezet számára. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy a 21. században a logisztika és a többi ipar is drasztikus változáson essen át, hogy bolygónk jövője valóban fenntartható legyen.
A zöld logisztika törekszik az anyag- és energiafelhasználását optimalizálni a környezettudatosság jegyében. Ez a törekvés már a menedzsment szintjén is megmutatkozik, így a vezetők igyekeznek minden zöld szempontot figyelembe venni már a tervezéskor is, azaz az ellátási lánc kiépítésekor és a szállítási kapcsolatok kialakításakor egyaránt.
A többi folyamat is ilyen irányelvek mentén alakul, így minden esetben - amikor a körülmények engedik -, akkor a szállítás környezetbarát termékek felhasználásával történik, emellett a beszerzési folyamatok is optimalizálttá válnak.
A fent említett intézkedések nemcsak a környezetre gyakorolnak pozitív hatást, hanem a cégek költségvetésében is előremutató eredményeket produkálhatnak, ezzel növelve a hatékonyságot is.
Egy-egy cég jó megítélésében is közrejátszhat a zöld logisztika, hiszen a tudatos vásárlók már ezt is fontos szempontnak tartják, amikor választanak a termékek és szállítási módok közül. Elmondható, hogy a környezetbarát kiszállítással növelhető az ügyfélélmény és a vásárlói elégedettség is, hosszú távon pedig a szolgáltatás minősége is javul.
A zöld szállítmányozás csökkenti a szén-dioxid kibocsátást és a zajszennyezést. A járműparkok korszerűsödnek, és gyakorlati példa, hogy egyes nagyvárosokban megjelentek az elektromos és hibrid hajtású eszközök is, emellett a szállítási útvonalak átgondoltabbá, optimalizáltabbá váltak. Az útvonalak tervezésekor már nagytudású szoftverek segítik a logisztikusok munkáját, hogy a lehető leghatékonyabb terv álljon össze a szállító flotta számára, sokat spórolva ezzel hosszú távon a cégnek is. A zöld logisztika segíti a cégek ökológiai lábnyomának csökkentését, de javul a fogyasztókkal és ezáltal a környezettel szembeni felelősségvállalásuk is.
A jövő döntéshozóinak, cégvezetőinek az említett előnyöket szem előtt tartva a környezettudatosságra kell törekedniük a cégüzemeltetésben a fenntarthatóságért, ennek egyik leghatékonyabb eszköze a zöld logisztika.
A szemléletformáló irányelvek terjedése nem olyan gyors léptékű, ennek az egyik oka az alaptudás hiánya a környezetkímélő lehetőségeket illetően. Ezt elsősorban a jó példákkal és a nyílt kommunikációval lehetne orvosolni, hiszen láttuk, hogy a cégek is profitálhatnak abból, ha a zöld logisztikára voksolnak.
A megfelelő eszközök beszerzése és az infrastruktúra kiépítése költséges lehet, így ez is visszaveti a környezetkímélő szállítmányozási megoldások terjedését. Emellett sok cég még nem látja a zöld logisztika gazdasági és megítélésbeli előnyeit, így a szervezeti kultúrában sem jelenik meg a zöld gondolkodásmód, és emiatt nem is fektetnek ilyen irányú fejlesztésekbe.
Nem csak fogyasztói szinten, de gyártói és szállítmányozói szinten is kiemelt figyelmet kell fordítani a környezetvédelemre, ennek egyik hatékony eszköze a zöld logisztika. Irányelveinek alkalmazása a cégeknél néhány egyszerű lépéssel kivitelezhető, ami hosszú távon - az ökológiai lábnyom csökkentése mellett - gazdaságilag is pozitív változással bír.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.