„A tehetséges ember önmagát boldogabbá, a közösséget pedig gazdagabbá teszi”
– írja honlapján egyfajta credóként az állami tulajdonban lévő Nemzeti Tehetség Központ (NTK). A közhasznú nonprofit kft. feladatai igencsak széles skálán mozognak, de közös bennük az, hogy végeredményben mindegyik a talentumok felkarolását és segítését helyezi a középpontba. Ezek egyike a Stipendium Peregrinum ösztöndíjprogram, amely azoknak a kiemelkedő kvalitású magyar fiataloknak szól, akik a világ legrangosabb egyetemeire készülnek.
Pályázat
Az ösztöndíjprogram a felvetéli eljárás, illetve egy vagy több egyetemi tanév költségeire nyújthat fedezetet. „Eddig két évfolyama van a Stipinek, amely az érdeklődők számát tekintve jókora népszerűségnek örvend. Sok fiatalnak ugyanis a magas tandíjak és megélhetési kiadások miatt csak ezáltal válik lehetővé, hogy megmérettesse magát külföldön. Ennek az ösztöndíjnak köszönhetően tényleg csak a tanulásra kell koncentrálniuk a nyertes pályázóknak” – mondta Papp Zsófia a Figyelő érdeklődésére. A központ munkáját irányító szakember hangsúlyozta: az elnyert támogatás tulajdonképpen a hallgató kintlétének minden kiadására fedezetet nyújt. Így egyebek mellett
Az NTK – a különböző nemzetközi ranglistákat ötvözve – elkészítette a legrangosabb külföldi egyetemek listáját, amelyen hatvanhét, úgynevezett priorizált intézmény szerepel. Megtalálható közöttük a Cambridge-i és az Oxfordi Egyetem, valamint a King’s College London Nagy-Britanniából, a Harvard, a Yale és a Massachusetts Institute of Technology az Egyesült Államokból, a párizsi Sorbonne, a berlini Humboldt Egyetem, valamint több ausztrál, holland és svájci felsőoktatási intézmény is. „Ha egy jelentkező felvételt nyer ezek egyikére, az önmagában garancia arra, hogy valóban egy kivételes képességű tanuló” – fogalmazott a központ ügyvezetője. Elsősorban tehát azok pályázatát várják, akik ezeken a helyeken készülnek továbbtanulni. Természetesen benyújthatja a kérelmét az a fiatal is, akinek a vágyott intézménye nincs a rangsorban, de meg tudja győzni a bírálókat arról, hogy az általa kiválasztott helyen olyan kiemelkedő tudásra tesz szert, amely megéri az anyagi támogatást. Arról, hogy végül kiket patronál a tehetségközpont,
egy többnapos szakmai kiválasztótáborban való részvételt követően egy független bírálóbizottság dönt.
Annak érdekében, hogy a hazai középiskolák végzős diákjai személyesen is informálódhassanak az ösztöndíjprogramról, decemberben országos tájékoztató roadshow-ra indultak több hazai nagyváros és a főváros középiskoláiba. Január végéig járják az országot, és az érdeklődők az Educatio 2022-es kiállításon is bővebb információt kaphatnak a programról, a Nemzeti Tehetség Központ standjánál.
Hazatérés
Az ösztöndíjasok számát a rendelkezésre álló forráskeret határozza meg, de mivel a felmerülő költségek nem egyformák az egyes országokban, a támogatási összegplafonok eltérők. Egy európai uniós tagállam egyeteme esetén legfeljebb évi 15 millió forintra lehet pályázni, egy észak-amerikai intézménynél viszont – tekintettel a magasabb tandíjakra – ez a felső határ már 27 millió. Az idén 412 millió forint volt az ösztöndíjakra fordítható keretösszeg, és jelenleg negyvenhét diák tanul külföldön a Stipendium Peregrinum finanszírozásában. Az ő visszacsatolásaik alapján számolt be Papp Zsófia arról, hogy a külföldi hallgatótársakat általában „lenyűgözi” ez az egyedülálló, százszázalékos „szponzorálást” biztosító program. „Azt szoktuk mondani, hogy a Stipi egy fordított brain draint, tehát fordított agyelszívást valósít meg. Hiszen arról van szó, hogy a magyar fiatalok külföldön megszerzik a tudást, amelyet azután hazahoznak és itt hasznosítanak. Tehát fontos, hogy várjuk őket haza” – magyarázta az ügyvezető az ösztöndíjprojekt egyik lényeges kritériumát. A támogatottaktól ugyanis azt várják el kötelezettségképpen, hogy
legalább a finanszírozott egyetemi éveikkel azonos időt töltsenek el idehaza a diplomaszerzést követően.
A 2021–2022-es tanév nyertes pályázóinak listáját böngészve azt látni, hogy többségében brit és észak-amerikai egyetemeken tanulnak a nyertesek, de nem teljes az angolszász hegemónia, sokan választottak ugyanis például holland intézményt maguknak. Ezekkel az adatokkal kapcsolatban Papp Zsófia arra hívta fel a figyelmet, hogy a brexit következményeként jelentősen visszaesett a brit továbbtanulást tervező diákok száma, ezzel egy időben pedig megugrott a Hollandiába, például Amszterdamba vagy Leidenbe készülőké. Jelezte egyébként, hogy immár hatodik éve nemcsak Magyarországon, hanem Londonban is működtetnek egy központot. Ennek a célja, hogy segítse a Nagy-Britanniában élő magyar fiatalokat többek közt rendezvények, képzések szervezésével, de gyakorlatilag bármilyen kérdésben fordulhatnak az irodához, legyen szó nyári munkáról vagy gyakornoki pozíciókról. „Biztonságérzetet adunk nekik. Nem akarjuk elengedni a kezüket, hanem fenntartani és erősíteni szeretnénk az anyaországukhoz fűződő szálakat” – mondta. Hozzátette, hogy ettől az évtől már minden külföldön tanuló hazai egyetemistának adott a lehetőség, hogy a Nemzeti Tehetség Központhoz forduljon.
Tehetségbarát társadalom
Mindeközben immár több mint egy évtizede zajlik a Nemzeti Tehetség Program, amely évente 300-350 ezer jó képességű fiatalt támogat az anyaországban és a külhonban. A cél felfedezni, megőrizni és ösztönözni a kiemelkedő teljesítményt produkáló diákokat. A program büdzséje az idén 3,6 milliárd forintra rúgott, jövőre pedig várhatóan 4,4 milliárdra nő. A program forrása az egyszázalékos szja-felajánlásokból származik, az így befolyt pénzt pedig a kormány minden esztendőben minimum megduplázza – közölte az NTK ügyvezetője. „Az összes célunk abba az irányba mutat, hogy tehetségbarát legyen a társadalmi közeg Magyarországon, és hogy ne hagyjunk elveszni egyetlenegy talentumot sem” – összegezte a központ célkitűzését Papp Zsófia.
A cikk a Figyelő hetilap december 23-án megjelent duplaszámában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.