A svájci szavazók elutasították az állatjogi aktivisták azon javaslatát, hogy Svájc legyen az első ország, amely betiltja az állatokon végzett orvosi és tudományos kísérleteket, de a vasárnapi népszavazáson jóváhagyták a cigarettareklámozás szigorúbb korlátozását - számolt be a Reuters hírügynökség a szavazások eredményéről.
A közvetlen demokrácia svájci hagyománya szerint megtartott országos népszavazáson a szavazók mindössze 21 százaléka támogatta az állatkísérletek tilalmát, 79 százalékuk pedig ellene szavazott.
Az állatvédők le akarták állítani a kísérleteket, mondván, azok etikátlanok és szükségtelenek, de ellenkezésbe ütköztek az ország befolyásos gyógyszeripari lobbijával, amely figyelmeztetett a gazdasági károkra, illetve a tudomány károsítására amit egy ilyen tilalom okozhat.
„Nagyon örülünk ennek a káros kezdeményezésnek az egyértelmű elutasításának” – mondta Rene Buholzer, az Interpharma lobbicsoport vezérigazgatója a Reutresnak. Hozzátette: "Ez azt mutatja, hogy a svájci lakosság felismeri a kutatás központi szerepét az emberek egészsége és jóléte szempontjából."
Egy másik vasárnapi szavazáson a választók a dohányreklámok szigorúbb korlátozását hagyták jóvá, 57 százaléka szavazott igennel erre a kérdésre. A korlátozások értelmében betiltják az ilyen reklámokat az újságokban, mozikban, az interneten, rendezvényeken és óriásplakátokon.
Vasárnap másik két ügyben is szavaztak a svájciak. A kormány javaslatát, hogy eltöröljék a tőkeemelésre kivetett 1 százalékos adót, 63 százaléka a szavazóknak ellenezte, és csak 37 százalékuk támogatta. Az eredmény Ueli Maurer pénzügyminiszter szerint negatív jelzést küldött a Svájcban befektetni kívánó vállalkozásoknak.
A svájci média pénzügyi támogatásának kiterjesztését célzó kormányhatározatról tartott népszavazáson a szavazók közel 55 százaléka nemmel válaszolt.
A parlament tavaly fogadta el azt az új kormányhatározatot, amely több mint kétszeresére emeli a magánmédia-szervezetek pénzügyi támogatását. A lépést széles körben üdvözölte a média, amely jelentős pénzügyi nyomás alá került, mivel a reklámbevételek egyre inkább a nagy internetes platformokhoz kerültek.
"A többség úgy gondolta, hogy valószínűleg túl sok pénzt adnak a médiának, és sokan egyetértettek azzal az érvvel, hogy a javaslat a nagy kiadóknak kedvezett" - mondta Simonetta Sommaruga kommunikációs miniszter, az Ueli Maurerrel tartott közös sajtótájékoztatón. Hozzátette: az elmúlt hetekben az az érv érvényesült, hogy a rossz emberek profitálnak belőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.