Különös módját választotta nyugdíja kiegészítésének Paul Slapikas New Yorki-i lakos: járó motorral várakozó járművekre vadászik, amelyekről rövid, körülbelül háromperces videókat készít. A New York Times utánajárt, hogyan tudott ezekkel a felvételekkel 2021-ben 64 ezer dollárt (körülbelül 21,5 millió forintot) keresni.
A 81 éves New York-i nyugdíjas (korábbi tengerészgyalogos, számítógépes szakember), Paul Slapikas úgy áll egy fehér teherautó előtt, mint egy eltévedt turista: nyakába fényképezőgép van akasztva, kabátja zsebéből egy térkép lóg ki. Éppen egy régi, kihajthatós telefonon beszélget valakivel. Pontosan három perc és tíz másodperc elteltével becsukja a telefont, megkocogtatja az óráját, és elsétál. Ha minden jól megy, éppen most keresett 87,50 dollárt; de lehet, hogy többet is. A teherautót tulajdonló cég viszont egy legalább 350 dolláros bírságra számíthat.
New Yorkban 2018-ban indítottak a helyi lakosok bevonásával közegészségügyi kampányt Citizens Air Complaint Program néven. Arra kérik az embereket, hogy jelentsék a járó motorral három percnél tovább várakozó járműveket, vagy azokat, amelyek egy iskola előtt pöfögnek egy percnél tovább. A bejelentők a teherautósra kiszabott bírság 25 százalékát kapják, ha beküldenek egy valamivel több mint 3 perces videót, amelyen látható a járó motor és a járművet tulajdonló cég neve.
A program elindítása óta jelentősen megnőtt a városnak küldött panaszok száma: míg 2018 előtt csak néhány esetet regisztráltak, addig tavaly több mint 12 000 bejelentés érkezett.
Az Egyesült Államokban az üresjáratban várakozó járművek évente több millió tonna szén-dioxidot bocsátanak ki, és kutatók becslései szerint a probléma megoldásával (személygépkocsik estében) olyan hatást lehetne elérni, mint 5 millió autó forgalomból való kivonásával.
Számos államban törvénnyel szabályozzák ezt a területet, de csak kevés helyen építenek a polgári bejelentésekre. New Yorkban a program népszerűsége új macska-egér harcot hozott a város utcáira: a lakosok üresjáratban álló teherautók után kutatnak, a sofőrök pedig egyre gyanakvóbban figyelik a kamerás embereket.
A turista fedésben dolgozó Paul Slapikas azonban kétségtelenül új szintre emelte a játékot. Pontos részleteket a videók készítéséről nem is árult el, csak annyit, hogy sem a nyakában lógó kamera, sem a kezében lévő telefon nem rögzít képeket, viszont használ egy iPhone-t, és a kihajthatós készülékkel bonyolított álhívásoknak is van jelentőségük.
Annál szívesebben beszélt a bonyolult munkáért járó honoráriumról: állítása szerint 2021-ben 64 000 dollárt gyűjtött bejelentésekkel. Egy alaposabb adatelemzés után az is kiderült, hogy Slapikas egyike annak a mintegy 20 szorgalmas állampolgárnak, akik együttesen a panaszok körülbelül 85 százalékáért felelősek.
A város csak tavaly több mint 724 000 dollárt fizetett ki fejpénzként, 2019 óta pedig 1,1 millió dollárt. A tavaly 2,4 millió dollár bírságot szedtek be, ami 24 százalékkal több a három évvel ezelőttinél, amikor a program elindult.
Ennek ellenére több polgári bejelentő is azt mondta a lap érdeklődésére, hogy a nyikorgó bürokrácia, a kiskapuk, a különböző mentességek és a növekvő számú bírságok kiadásában való látszólagos érdektelenség miatt a büntetések behajtása elmaradt.
A programot működtető hivatal egyik megbízottja, Angela Licata szerint a rendszer még fejlődik, és remélhetőleg javul, de arra is figyelmeztetett, hogy panasz benyújtásának szigorú követelményei vannak, hogy később sikeresen lehessen a bíróságon érvényesíteni a keresetet. Elmondta azt is, hogy 14 fős személyzet kezeli a panaszok folyamatos áradatát, míg a program előtt ez egy ember alkalmi feladata volt.
Egyébként számos munkafolyamatot nem a hivatal alkalmazottai végeznek: az állampolgári bejelentők felelőssége, hogy a panaszok benyújtása után nyomon kövessék azok útját az idézések és bírósági tárgyalások rendszerén keresztül. Sokan meglepődnek, amikor megtudják, hogy az is az ő feladatuk, hogy megállapítsák, a szabálysértő visszaeső-e. Ha az, nagyobb bírságra számíthat – a bejelentő pedig nagyobb fejpénzre. A bejelentők elmondták, órákat töltenek azzal, hogy átfésüljék a nyílt adatbázisokat, hogy megnézzék, a teherautókat már korábban is beidézték-e.
A bejelentők dolga az is, hogy hónapokkal később – miután megtudták, hogy a bírságot kifizették – a jutalmukat kérjék. A város ugyanis nem fizet automatikusan.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.