Hiába nyerte meg kevesebb, mint két hónapja az elnökválasztást Emmanuel Macron, belföldi programja mégis veszélybe kerülhet a június 12-én és 19-én rendezett parlamenti választás eredményének tükrében – írja az AP hírügynökség.
A francia félelnöki rendszer értelmében ugyanis az elnök mellett a parlamentnek felelő miniszterelnököt is választanak, akinek kinevezéséről ugyan az államfő dönt, ám olyat kell választania, aki élvezi az 577 fős nemzetgyűlés többségét. Mivel mindegyik képviselő személyéről egyéni körzetben döntenek – és a legtöbbször csak a második fordulóban születik eredmény –, ezért a nagyjából döntetlent jelző közvéleménykutatások alapján nehéz megjósolni, mi lesz a szavazás kimenetele.
Az első fordulóban csak az a jelölt nyer, aki a szavazatok többségét és az összes lehetséges szavazat negyedét egyaránt megszerzi az első fordulóban, míg a második fordulóba az első körben legalább 12,5 százalékot szerző jelöltek jutnak tovább.
Bár az elnökválasztás második fordulójában Macron a szélsőjobboldali Marine Le Pennel nézett szembe – immár másodjára –, a törbényhozási választásokon úgy néz ki, hogy az elnökválasztás második fordulójáról hajszál híján lemaradó Jean-Luc Mélenchon vezette baloldali tömörülés, az Új Környezetvédelmi és Szociális Népi Unió (NUPES) lesz az elnök pártjának fő ellenfele. Az ezen a héten közzétett felmérések alapján a NUPES 25-29,5 Macronék 26-28 százalék közötti eredményre számíthatnak, míg Le Pen táborát 17,5-21 százalék között mérik. Számos helyen kerülhet a második fordulóba ezen három párt jelöltje is, kérdés, hogy a választók a második fordulóban hogyan taktikáznak majd.
Az előrejelzések szerint Mélenchon inkább valószínű, hogy nem lesz képes a többséghez szükséges legalább 289 helyet megszerezni, de Macronéknak is rezeghet a léc, hiszen a Politico szerint 260 és 320 közötti képviselőt küldhetnek a törvényhozásba.
Amennyiben viszont Mélenchon győzne, ismét a franciák által csak társbérletként emlegetett rendszer léphet életbe, amikor az elnök és a miniszterelnök különböző pártokból érkeznek.
Erre utoljára 20 éve volt példa, amikor a konzervatív Jacques Chirac elnöknek Lionel Jospin szocialista miniszterelnökkel kellett osztoznia a hatalmon.
A szavazás eredménye az elnök külpolitikai mozgásterét nem befolyásolja, ám az adócsökkentést, jóléti reformot és a nyugdíjkorhatár emelését aligha fogja tudni keresztülvinni, lévén a NUPES programjának fontos része a nyugdíjkorhatár 60 évre csökkentése, a minimálbér jelentős emelése vagy épp a vagyonadó visszahozása.
Noha a kormányozhatóság és a társbérlet elkerülése érdekében 2000-ben megreformálták az alkotmányt, így az elnöki és parlamenti választásokat ugyanarra az évre rakták, párhuzamosan csökkentve közben az államfő megbízatását 7-ről 5 évre, könnyen lehet, hogy a próbálkozás csak eddig járt sikerrel.
A hetvenegy éves Mélenchon kifejezetten radikális baloldali politikát képvisel,
mint azt a fentebbi ígéretek is jelezték, noha igyekezett némileg finomítani álláspontján. A pártvezér véleménye nem csupán a gazdasági kérdésekben áll ellentétben az államfőjével, de az ötödik köztársaságot is lecserélné a hatodikra, és a jelenlegi félelnöki rendszert is elvinné ennek keretében a parlamentarizmus irányába. A kampány során erőteljes környezetvédelmi állásfoglalásokkal nyert a fiatalok körében támogatást.
A kormányzó centristákat az sem segíti, hogy a választás fő témája az árak emelkedése lett, különös tekintettel az energia és élelmiszerárakra, de egy párizsi incidenst követően a rendőri erőszak is terítékre került, aminek a BL döntőn könnygázt bevető rendfenntartók sem használtak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.