BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Suttogó kampánnyal lehet a legkönnyebben állást találni, de nem árt tudni, mire figyelnek az interjún

Azok az idők elmúltak, amikor a cégek azt várták el az embertől, hogy csak egy meghatározott feladatot végezzen el, de már az sem igaz, hogy a munkakeresők egy tömött folyosón ülve várják, hogy valaki behívja őket állásinterjúra.

A hasonló gondolkodású szakemberek számára kialakított privát online közösségek egyre népszerűbbek – és az alkalmazottak használják is őket, hogy egyre könnyebben tudjanak munkahelyet váltani – írja a BBC a legújabb álláskeresési trendekről. 

Stressful,People,Waiting,For,Job,Interview, Stressful people waiting for job interview, Stressful people waiting for job interview
Fotó: Shutterstock

2015-ben David Feinman csatlakozott a Skype digitális marketingeseinek új közösségéhez. „Az alapító eredetileg egy SEO-problémát akart orvosolni, ezért egy csomó szakembert vont be egy csoportba, és dolgoztatta őket a probléma megoldásán. Miután megoldották a kérdést, a csoport tagjai más problémákat is felhoztak megoldásra, és később kiderült, hogy tulajdonképpen ez egy szupercsoport” – mondta el Feinman, a csoport moderátora. 

A közösség a Slack üzenetküldő platformra váltott. A taglétszám hamarosan felduzzadt: szakemberek ezrei kezdtek el csatlakozni.

Ma az Online Geniusesnek 40 ezer digitális marketinges a tagja a világ minden tájáról. „Különböző Slack-csatornáink vannak bármilyen típusú digitálismarketing-témához – mondta Feinman. – Az emberek mindennap megosztják kérdéseiket, ötleteiket és projektjeiket, amelyeken éppen dolgoznak.”

Az Online Geniuses álláshirdetési fórumként is működik, dedikált felvételi csatornával. A platform adminisztrátora szerint hetente akár negyven munkakört is megosztanak, és a tagok felhívják egymás figyelmét a vállalataik legújabb lehetőségeire is. 

A rejtett munkaerőpiac

A hálózatépítés és a szakmai kapcsolatok ápolása régóta a karrier kulcsfontosságú elemei. Tehát bizonyos szempontból a privát csatornák működtetése nem számít újdonságnak.

Lauren Thomas, a Glassdoor nevű cégértékelő oldal munkatársa szerint az ilyen típusú közösségek már korábban is léteztek. „Ezeknek a hasonló szakmai háttérrel és érdeklődési körrel rendelkező embereknek szánt online csoportoknak a működése olyan, mint amikor valaki meghívja ismerőseit a kocsmába, hogy megbeszéljék az álláslehetőségeket.” Hozzátette, hogy munkaadók is régóta használják ezeket a fejlődő közösségeket, mivel ezáltal kiszélesíthetik a lehetőséget az ideális jelöltek megtalálására. Azt is kifejtette, hogy

a hálózatépítésből származó személyes ajánlásokat azonban gyakran nagyobb valószínűséggel veszik fel.

„A jelenlegi munkaerőhiány miatt a munkaadók kétségbeesetten keresik a munkaerőt, és már minden lehetőségre nyitottak” – összegezte a manapság érzékelhető munkaerőpiaci trendet. 

Kathy Gardner, a New York-i székhelyű FlexJobs távmunkával foglalkozó cég szakembere egy új, rejtett munkaerőpiac részeként írja le ezeket a zárt csoportokat. Véleménye szerint 

a technológiai és virtuális eszközök fejlődése segített kiváltani a kapcsolati tőke fontosságát, illetve a szájról szájra terjedő információk beszerzését. 

A távmunka térnyerése a tagságon alapuló online csoportok növekedését is fellendítette. Feinman azt mondja, hogy mivel kevesebb lehetőség nyílik a személyes kapcsolatteremtésre, az alkalmazottak inkább online tartják a kapcsolatot. „Azok, akik távolról dolgoznak, nem feltétlen érzik magukat igazi munkatársnak. Ezek a közösségek viszont rendkívül hatékony módszert nyújtanak a zökkenőmentes kapcsolatteremtésre egy munkanap alatt.”

A toborzók is egyre gyakrabban kapcsolódhatnak be ezekhez a hálózatokhoz, hogy megtalálják a megfelelő munkaerőt. „Ez olyasmi, amit már feltétlenül mi is megfontolnánk” – mondja Carly Mednick, a New York-i székhelyű Monday Talent toborzócég operatív igazgatója. „Egyébként kérdések merülhetnek fel a csak meghívásos alapon működő csatornák sokszínűségével kapcsolatban, mivel akadályozhatják azokat, akik nem tudnak bekerülni ezekbe a közösségekbe” – fogalmazta meg kétségét a szakember. 

Már nem a diploma a legfontosabb

Az álláskeresésben nem csupán azzal lehet kitűnni, hogy a jelölt elkápráztatja az interjúztatót, hanem ma már elengedhetetlen a képességek csiszolása is, amelyekkel az ideális álláskereső kiemelkedhet a tömegből.

A készségek számítanak a legfontosabb tényezőnek egy állás megszerzésénél

– mondja Blair Heitmann, a LinkedIn karrierszakértője a CNBC-nek. Több vállalat tér át a diplomák és a többéves tapasztalat kiértékelésétől a készségek előtérbe helyezésére, hogy „a legképzettebb személyt kapják a munkában, aki valóban teljesíteni tud” – mondta.

A munkaadók túlnyomó többsége – 93 százaléka – szerint a soft skillek (például a többfeladatos munkavégzés és a problémamegoldás) fontos szerepet játszanak a kiválasztásban. 

A LinkedIn nevű üzleti közösségi oldal, hogy segítsen az álláskeresőknek eldönteni, mely készségeket emeljék ki önéletrajzukban, azonosította azt a húsz készséget, amelyet a munkaadók mostanában keresnek. Ezek a készségeket az üzleti platformon az elmúlt három hónapban világszerte szerepeltek a közzétett fizetett állások több mint háromnegyedében. 

Íme a listán szereplő tíz legjobb képesség (a teljes jelentést itt találja): 

  1. vevőszolgálat
  2. értékesítés
  3. könyvelés
  4. üzletfejlesztés
  5. marketing
  6. vezetés
  7. kommunikáció
  8. digitális marketing
  9. értékesítési menedzsment
  10. problémamegoldás

A munkaadók által keresett készségek azonban folyamatosan változnak: a leginkább keresett munkahelyi készségek 25 százaléka az elmúlt hét évben már nem volt aktuális. Más készségek, beleértve az ügyfélszolgálatot és az értékesítést, valamint a soft skillek, mint a vezetési készség és a kommunikáció, sokkal fontosabbak lettek – állapította meg a LinkedIn. Ez az arány várhatóan megduplázódik a következő öt évben, mivel a legkeresettebb készségek oly gyakran változnak. 

Azok az idők elmúltak, amikor a vállalatok azt várták el, hogy a munkavállaló egy meghatározott feladatot végezzen el

– mondta a LinkedIn karrierszakértője. „Ha valaki növekedési gondolkodásmóddal rendelkezik, hajlandó tanulni és fejlődni a karrierje során, az valóban piacképes, versenyképes állásjelöltté válhat a szakmai élete hátralévő részében” – tette hozzá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.