A hasonló gondolkodású szakemberek számára kialakított privát online közösségek egyre népszerűbbek – és az alkalmazottak használják is őket, hogy egyre könnyebben tudjanak munkahelyet váltani – írja a BBC a legújabb álláskeresési trendekről.
2015-ben David Feinman csatlakozott a Skype digitális marketingeseinek új közösségéhez. „Az alapító eredetileg egy SEO-problémát akart orvosolni, ezért egy csomó szakembert vont be egy csoportba, és dolgoztatta őket a probléma megoldásán. Miután megoldották a kérdést, a csoport tagjai más problémákat is felhoztak megoldásra, és később kiderült, hogy tulajdonképpen ez egy szupercsoport” – mondta el Feinman, a csoport moderátora.
A közösség a Slack üzenetküldő platformra váltott. A taglétszám hamarosan felduzzadt: szakemberek ezrei kezdtek el csatlakozni.
Ma az Online Geniusesnek 40 ezer digitális marketinges a tagja a világ minden tájáról. „Különböző Slack-csatornáink vannak bármilyen típusú digitálismarketing-témához – mondta Feinman. – Az emberek mindennap megosztják kérdéseiket, ötleteiket és projektjeiket, amelyeken éppen dolgoznak.”
Az Online Geniuses álláshirdetési fórumként is működik, dedikált felvételi csatornával. A platform adminisztrátora szerint hetente akár negyven munkakört is megosztanak, és a tagok felhívják egymás figyelmét a vállalataik legújabb lehetőségeire is.
A hálózatépítés és a szakmai kapcsolatok ápolása régóta a karrier kulcsfontosságú elemei. Tehát bizonyos szempontból a privát csatornák működtetése nem számít újdonságnak.
Lauren Thomas, a Glassdoor nevű cégértékelő oldal munkatársa szerint az ilyen típusú közösségek már korábban is léteztek. „Ezeknek a hasonló szakmai háttérrel és érdeklődési körrel rendelkező embereknek szánt online csoportoknak a működése olyan, mint amikor valaki meghívja ismerőseit a kocsmába, hogy megbeszéljék az álláslehetőségeket.” Hozzátette, hogy munkaadók is régóta használják ezeket a fejlődő közösségeket, mivel ezáltal kiszélesíthetik a lehetőséget az ideális jelöltek megtalálására. Azt is kifejtette, hogy
a hálózatépítésből származó személyes ajánlásokat azonban gyakran nagyobb valószínűséggel veszik fel.
„A jelenlegi munkaerőhiány miatt a munkaadók kétségbeesetten keresik a munkaerőt, és már minden lehetőségre nyitottak” – összegezte a manapság érzékelhető munkaerőpiaci trendet.
Kathy Gardner, a New York-i székhelyű FlexJobs távmunkával foglalkozó cég szakembere egy új, rejtett munkaerőpiac részeként írja le ezeket a zárt csoportokat. Véleménye szerint
a technológiai és virtuális eszközök fejlődése segített kiváltani a kapcsolati tőke fontosságát, illetve a szájról szájra terjedő információk beszerzését.
A távmunka térnyerése a tagságon alapuló online csoportok növekedését is fellendítette. Feinman azt mondja, hogy mivel kevesebb lehetőség nyílik a személyes kapcsolatteremtésre, az alkalmazottak inkább online tartják a kapcsolatot. „Azok, akik távolról dolgoznak, nem feltétlen érzik magukat igazi munkatársnak. Ezek a közösségek viszont rendkívül hatékony módszert nyújtanak a zökkenőmentes kapcsolatteremtésre egy munkanap alatt.”
A toborzók is egyre gyakrabban kapcsolódhatnak be ezekhez a hálózatokhoz, hogy megtalálják a megfelelő munkaerőt. „Ez olyasmi, amit már feltétlenül mi is megfontolnánk” – mondja Carly Mednick, a New York-i székhelyű Monday Talent toborzócég operatív igazgatója. „Egyébként kérdések merülhetnek fel a csak meghívásos alapon működő csatornák sokszínűségével kapcsolatban, mivel akadályozhatják azokat, akik nem tudnak bekerülni ezekbe a közösségekbe” – fogalmazta meg kétségét a szakember.
Az álláskeresésben nem csupán azzal lehet kitűnni, hogy a jelölt elkápráztatja az interjúztatót, hanem ma már elengedhetetlen a képességek csiszolása is, amelyekkel az ideális álláskereső kiemelkedhet a tömegből.
A készségek számítanak a legfontosabb tényezőnek egy állás megszerzésénél
– mondja Blair Heitmann, a LinkedIn karrierszakértője a CNBC-nek. Több vállalat tér át a diplomák és a többéves tapasztalat kiértékelésétől a készségek előtérbe helyezésére, hogy „a legképzettebb személyt kapják a munkában, aki valóban teljesíteni tud” – mondta.
A munkaadók túlnyomó többsége – 93 százaléka – szerint a soft skillek (például a többfeladatos munkavégzés és a problémamegoldás) fontos szerepet játszanak a kiválasztásban.
A LinkedIn nevű üzleti közösségi oldal, hogy segítsen az álláskeresőknek eldönteni, mely készségeket emeljék ki önéletrajzukban, azonosította azt a húsz készséget, amelyet a munkaadók mostanában keresnek. Ezek a készségeket az üzleti platformon az elmúlt három hónapban világszerte szerepeltek a közzétett fizetett állások több mint háromnegyedében.
Íme a listán szereplő tíz legjobb képesség (a teljes jelentést itt találja):
A munkaadók által keresett készségek azonban folyamatosan változnak: a leginkább keresett munkahelyi készségek 25 százaléka az elmúlt hét évben már nem volt aktuális. Más készségek, beleértve az ügyfélszolgálatot és az értékesítést, valamint a soft skillek, mint a vezetési készség és a kommunikáció, sokkal fontosabbak lettek – állapította meg a LinkedIn. Ez az arány várhatóan megduplázódik a következő öt évben, mivel a legkeresettebb készségek oly gyakran változnak.
Azok az idők elmúltak, amikor a vállalatok azt várták el, hogy a munkavállaló egy meghatározott feladatot végezzen el
– mondta a LinkedIn karrierszakértője. „Ha valaki növekedési gondolkodásmóddal rendelkezik, hajlandó tanulni és fejlődni a karrierje során, az valóban piacképes, versenyképes állásjelöltté válhat a szakmai élete hátralévő részében” – tette hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.