Még december előtt közzéteszi új influenszermarketing-tájékoztatóját a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), miután arra a megállapításra jutott, hogy
a véleményvezérek egy része továbbra sincs tisztában a hazai szabályozással.
Elsősorban fontos tisztázni, hogy pontosan kire vonatkozik az iránymutatás. Az influenszer ugyanis olyan, a digitális környezetben befolyás gyakorlására, fogyasztói vélemény formálására képes személy, virtuális entitás, aki/ami akár eseti vagy állandó partnerként, akár dedikált márkanagykövetként online tartalmat tesz közzé saját felületein, videómegosztó vagy más egyéb platformon, függetlenül attól, hogy a tartalom a sajátja vagy vendégbejegyzés; a legtöbb esetben a véleményvezér elkötelezett követőbázissal rendelkezik – írja összefoglalójában az üzleti és gazdasági témákra szakosodott Üzletem.hu.
A Schönherr Hetényi Iroda versenyjogi szakértői közreműködésével készített cikkből kiderül, hogy a korábbi, 2017-es tájékoztató még általános jelleggel „személyeket” említett, az ősszel kiadásra kerülő viszont már a dolgokra és virtuális entitásokra is kiterjeszti az influenszerek fogalmát. Példaként az amerikai játékgyártó cég, a Mattel Inc. által 1959 óta forgalmazott Barbie divatbaba YouTube-csatornáját és Instagram-oldalát említi. Az előbbire 11 millióan iratkoztak fel, az utóbbinak pedig több mint kétmillió követője van. Hasonló eset az első 19 éves, hiperrealisztikus robotlány, Miquela Sousa, akinek Los Angeles-i virtuális életét több mint három és fél millióan követik a TikTokon és az Instagramon.
Akár egymillió forintba is kerülhet egy posztA VG úgy tudja, hogy egy 70–100 ezer követőbázissal rendelkező influenszer 150–200 ezer forintot kér egy posztért cserébe a közösségi médiában, míg a legkeresettebb véleményvezéreknél ez az összeg a 800 ezer–1 millió forintot is elérheti. |
Az új tervezet és a magyar jog sem szabja meg, mekkora követőtáborral kell rendelkeznie valakinek, hogy influenszernek minősüljön, ám a nemzetközi gyakorlatban
az ezer főt meghaladó követővel rendelkezők is nano-, illetve mikroinfluenszernek számítanak.
Hangsúlyos az is, hogy az érintett személy kereskedelmi gyakorlatot (tipikusan kereskedelmi kommunikációt) végezzen, és ezért neki ellenszolgáltatást adjanak.
A tájékoztatóban az szerepel, hogy a „véleményvezérek az általuk készített tartalmakért jellemzően ellenszolgáltatásban részesülnek. Ajánlásaik éppen ezért nem tekinthetők teljesen objektívnek és függetlennek, azok mögött az esetek túlnyomó részében üzleti megfontolás áll”. A fő elvárás, hogy az influenszerek megfelelően jelöljék azt a tényt, ha az általuk közzétett tartalomért bármilyen ellenszolgáltatásban részesülnek.
Hatástalan a legtöbb influenszerAz online vásárlók döntő többsége internetes keresők segítségével tájékozódik, a válaszadók fele a közösségi médiából és hírlevelekből is szerez információt, harmaduk barátoktól, ismerősöktől kér segítséget, míg az influenszerek ajánlásai csak a megkérdezettek 2 százalékát befolyásolják. |
A GVH ellenszolgáltatásnak tekint „minden olyan ösztönző tényezőt, melyet a közzétételért nyújtanak”. A jövőben nemcsak pénzügyi kifizetésre korlátozódik a juttatás fogalma, hanem kedvezmény biztosítására, ingyenes termékre vagy szolgáltatásra, utakra szóló meghívókra, rendezvény-belépőjegyekre, gépjárműhasználatra vagy partnerségi megállapodásra, de még a barterre is.
Mindig szükség van szöveges megfogalmazásra, amely a következőkhöz hasonló lehet: „Reklám”, „Hirdetés”, valamint – ha az együttműködés jellegéből fakad – a „Támogatta”, „Szponzorált tartalom” kifejezés lehet megfelelő.
A megjelölésnek minden eszközön és minden tartalom vonatkozásában, azaz például egy videón is továbbgörgetés nélkül látszania kell. Feketelistás tényállás az is, ha valaki hamisan lép fel fogyasztóként, azaz ha „egyes megjelenésekben saját vállalkozását, saját termékeit vagy szolgáltatásait népszerűsíti”.
Ellenszolgáltatás hiányában sem lehet ezután megjeleníteni olyan terméket, amely Magyarországon nem forgalmazható jogszerűen, ha a közzétett tartalom ezzel ellentétes benyomást kelt a fogyasztókban. Például,
ha egy influenszer Elf Barral a kezében posztol magáról a közösségi oldalán, az már önmagában megalapozhatja a jogsértést, és szankciót vonhat maga után.
A kiszabható bírság felső határa a jogsértőknek a határozat meghozatalát megelőző üzleti évében elért nettó árbevételének a 10 százaléka. A versenyhivatal hasonló esetekben az utóellenőrzések során rendre milliós nagyságrendű büntetéseket szabott ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.