Február 3-án siklott ki egy veszélyes anyagokkal – a főként PVC-gyártáshoz használt vinil-kloriddal és más mérgező vegyületekkel – megrakott tehervonat az Ohio államban található East Palestine közelében, ám az indulatok azóta sem csillapodnak, különösen, hogy a Norfolk Southern vasúttársaság később a veszélyes anyagok „kontrollált elégetése” mellett döntött, miközben a környékbeli lakosokat evakuálták.
Tovább fokozta az indulatokat, hogy a tragédia megelőzhető lett volna,
és sokan a kormányzati választ, valamint a vasúttársaság reakcióját is elégtelennek tartják. Az amerikai közlekedési miniszter, Pete Buttigieg, akinek a vasúttársaságok felügyeletét el kellene látnia, 10 napig várt, hogy reagáljon a történtekre, míg a Fehér Ház a katasztrófát követően sem szándékozik visszaállítani azokat az Obama-kormány idejéből származó, vasúti fékrendszerekről szóló szabályokat, amely megelőzhette volna a katasztrófát.
Ráadásul hiába tetszeleg a munkásosztály bajnoka szerepében Joe Biden elnök, a vasúti vállalatokkal mindeddig kesztyűs kézzel bánt, sőt a vasúti dolgozók tervezett sztrájkját is megakadályozta a tavalyi év végén. Noha
a szakszervezetek első számú követelése a betegszabadság lehetőségének biztosítása volt,
de kérték a vonatok vizsgálatának megerősítését is, ami, hasonlóan a fékrendszerekre vonatkozó szabályokkal, szintén mérsékelte volna a hasonló katasztrófák esélyét.
Miután a Norfolk Southern képviselői nem jelentek meg a helyi lakosok aggályait középpontba helyező közmeghallgatáson sem, a harag tovább fokozódhat, különösen, hogy az evakuációt követően a hatóságok pár nappal később biztonságosnak ítélték a környéket, noha elhullott állatokról és halakról számoltak be a helyi lakosok. Továbbá többek között légzési nehézségekről, fejfájásról és bőrirritációról is.
Nem segítette a helyzetet az sem, hogy
a 2022-ben vasúti tevékenysége kapcsán 12,7 milliárd dolláros bevétel mellett 4,8 milliárdos működési eredményt elérő vállalat a teljes érintett közösség számára 25 ezer dollárt ajánlott fel kárpótlásként,
amit a felháborodás hatására fejenként ezer dollárral toldott meg a katasztrófa egy mérföldes körzetében lakóknak.
A kormányzati válasz elégtelensége olyan, egymástól politikailag távol álló szereplőket hozott egy platformra, mint a baloldali demokrata képviselő Ilham Omar és az ohiói republikánus szenátor J. D. Vance – írja a Fox News. Noha a vasúttársaság és a környezetvédelmi hivatal (EPA) szerint a levegő szennyezettsége biztonságos szinten van és egyelőre a víz is, azt a Norfolk Southern szóvivője is elismerte, nem lehet tudni, hogy a veszélyes anyagokból mennyi égett el és mennyi szivárgott le a talajba a The New Republic tudósítása szerint.
Mindezek ellenére továbbra is úgy tűnik, a vasúti szállítással foglalkozó vállalatoknak nem kell szigorúbb szabályokkal szembenézniük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.