BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Idegesek lettek az oroszok az Európába érkező végítéletgéptől, Bahmutban viszont folyamatosan támadnak – heti összefoglaló

Az orosz–ukrán háború mellett azért a magyar euró sorsa és a Népligeti felüljáró elbontása is kiemelten foglalkoztatta a közvéleményt.

Noha az ilyesmit nem szokták világgá kürtölni, az Egyesült Államok légiereje mégis látványosan jelentette be közösségi oldalain, hogy Európába küldte egyik végítéletrepülőjét, amelyet kifejezetten arra a célra alakítottak ki, hogy egy esetleges atomháborúban a fedélzetéről nukleáris válaszcsapást lehessen indítani az ellenséggel szemben. 

OKLAHOMA CITY, OKLAHOMA / USA - June 2, 2019: A U.S. Navy E-6 Mercury performs a flyby at the Star Spangled Salute Air & Space Show at Tinker Air Force Base.
Fotó: Shutterstock

A repülő kedden landolt Izlandon, ahol gyakorlaton vesz részt, de a bejelentés elég egyértelmű jelzés is Oroszország számára, hiszen éppen egy nappal azután szállt le a végítéletgép, hogy Vlagyimir Putyin orosz elnök aláírta az amerikai–orosz nukleáris egyezség felfüggesztését. Nem csoda, hogy Moszkvában idegesek lettek a gép érkezésétől, de hivatalos válasz egyelőre nem született az ügyben. 

Az oligarcha szökött jachtja

Szintén sokan találgatták a héten, hogyan is tudták megszöktetni az orosz oligarcha, Aliser Uszmanov jachtját Horvátországból. A luxushajót még tavaly tavasszal foglalták le a horvát hatóságok, de néhány hónappal ezelőtt furcsa körülmények között mégis elhagyta a kikötőjét. A Slobodna Dalmacija című lap szerint a Sunseeker 115 típusú Irina Vu 8 hónapot töltött egy szárazdokkban, és október elején bocsátották újra vízre. A jacht azonban csak rövid időt töltött a kikötőben, másnap éjszaka ugyanis kifutott a nyílt tengerre, helyére pedig egy ugyanolyan típusú charterhajó, a Katrina I. horgonyzott le. 

Az álca olyan jól sikerült, hogy a horvát hatóságok csak idén januárban vették észre, hogy nem a lefoglalt hajó áll a betinai kikötőben, de addigra már késő volt, hiszen az orosz jacht rég elhagyta az országot, és Törökországba hajózott.

A bahmuti csata most a háború legforróbb pontja

Az orosz–ukrán háborúban most minden szem egy donbászi városra szegeződik, hiszen Bahmut – hiába nincs valódi stratégiai jelentősége – igazi szimbólummá vált. Az immár több mint hét hónapja tartó ostromban ezrek vesztek oda, de egyik fél sem hajlandó feladni a rommá lőtt települést, hiszen kimondatlanul is úgy állnak hozzá, hogy aki itt nyer, az nyeri a háborút. Pedig koránt sincs ekkora jelentősége a városnak. Az oroszok mégis mindent egy lapra feltéve rohamoznak, és úgy tűnik, lassan sikerrel is járnak

Traces of Russia-Ukraine war in Bakhmut
BAKHMUT, UKRAINE - FEBRUARY 24: A military tank moves amid Russia-Ukraine war continues in Bakhmut, Ukraine on February 24, 2023. Marek M. Berezowski / Anadolu Agency (Photo by Marek M. Berezowski / ANADOLU AGENCY / Anadolu Agency via AFP)
Fotó: Marek M. Berezowski

A magyar euró sorsa

Noha időről időre előkerül a téma, mindig jókora érdeklődés övezi az euró magyarországi bevezetésének lehetséges dátumát. A héten Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter hozta fel a témát egy interjúban. A tárcavezető azt mondta: 

akkor jöhet el reálisan az euró bevezetésének ideje, amikor elérjük vásárlóerő-paritáson számolva az egy főre jutó uniós GDP-átlag 90-95 százalékát.

Hangsúlyozta, hogy az euró bevezetését hosszú távon kell vizsgálni. Nagy szerint tagadhatatlan, hogy a válságkezelésben valóban lenne kedvező hatása az eurónak, de a kormány nem emiatt ódzkodik tőle, hanem mert az önálló monetáris és felügyeleti politika segítheti a gazdaság felzárkóztatását.

Eltűnhet egy felüljáró

Péntek estétől elkezdődött a Népligeti felüljárón a forgalomterelés kiépítése. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy március 4., szombattól a hídon kifelé továbbra is kettő, a centrum irányában viszont már csak egy forgalmi sávon lehet majd közlekedni. A korlátozás ráadásul a várakozások szerint egészen júliusig tart, tehát négy hónapon keresztül biztosan. A lezárásra azért van szükség, hogy megvizsgálják: el kell-e bontani a 45 éves felüljárót. A feladatért majdnem nettó 200 millió forintot fizet a főváros.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.