BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

„Az uniós országok Erasmus-programjaként is felfogható” – ez az EU Tanácsának soros elnöksége

Egyszerre kell lenni jó házigazdának, illetve elfogulatlan közvetítőnek, és lehet reflektorfénybe állítani a saját érdekben álló témákat – az pedig mindegy, hogy fél-, tíz- vagy nyolcvanmilliós az ország.

Jönnek-mennek a vélemények és véleménycikkek, hogy Magyarország alkalmas-e az Európai Unió Tanácsának a vezetésére – de mit is jelent pontosan és mivel jár a soros elnökség? 

Man,In,A,Blue,Suit,With,A,Suitcase,And,Europe
Man in a blue suit with a suitcase and Europe or European(EU)  flag at the airport parking on the backdrop of his car. Business trip concept
Az EU tagállamai félévente váltják egymást a volánnál.
Fotó: Shutterstock

Az első és legfontosabb, hogy az Európai Tanács és az Európai Unió Tanácsa nem azonos. 

Előbbinek a tagja a saját elnöke, az Európai Bizottság elnöke, valamint a tagállamok állam-, illetve kormányfői, feladata pedig az EU általános politikai irányvonalainak és prioritásainak meghatározása. Utóbbi viszont 

a tagállamok kormányait képviseli és keretet biztosít az országok minisztereinek üléseihez, amelyeken jogszabályokat fogadnak el és koordinálják a szakpolitikákat, az elnöki pozícióban pedig félévente cserélik egymást a tagállamok 

– mi 2024 második fél évére vagyunk előjegyezve.

Nem csak szimbolikus poszt

Az Európai Unió Tanácsában a hivatalos tájékoztató szerint 27 tagállam miniszterei találkoznak, hogy megvitassanak és elfogadjanak olyan jogszabályokat, amelyek az EU-ban mindenhol alkalmazandók lesznek. A miniszterek a saját tárcájuknak megfelelően vesznek részt a tanácsi megbeszélésekben. Például ha egy környezetvédelemmel kapcsolatos jogszabályt tárgyalnak, a tagállamok környezetvédelmi miniszterei ülnek a tárgyalóasztal köré. Így tehát a soros elnökség végső soron a tanács munkáját irányítja.

 

1958-ban, amikor a római szerződések létrehozták az EU elődjét, csupán hat tagállam váltotta egymást, ma viszont már 27. Az országok mérete lényegtelen, hiszen a több mint 80 millió lakosával az unió népességének 19 százalékát adó Németország, illetve kicsit több mint félmilliós, az EU-lakosságnak mindössze 0,1 százalékát jelentő Málta egyaránt sorra kerül, természetesen azonos jogkörökkel. 

A jelenlegi vita éppen azt illeti, hogy az EU Tanácsának lehet-e megfelelő elnöke a magyar kormányzat, hiszen a soros elnökség nemcsak szimbolikus. 

A kritikával élőknek pont ez a fő gondja a mi fél évünkkel kapcsolatban, hiszen a hivatalos megfogalmazás szerint az elnökség munkája közvetlenül kihat 440 millió ember életére, továbbá a kontinens politikai fókuszába kerül. 

Házigazda, elfogulatlan közvetítő

A forgótábla szerint 13 és fél évente kerülnek sorra az országok, azaz ritka alkalmakról van szó: mi eddig egyetlenegyszer, 2011 első felében, a második Orbán-kormány idején elnököltünk az EU Tanácsa felett, akkor Martonyi János külügyminiszter volt a projekt fő felelőse. 

Martonyi János
Berlin, 2014. február 5.Martonyi János magyar külügyminiszter a Frank-Walter Steinmeier német külügyminiszterrel tartott sajtótájékoztatón Berlinben 2014. február 5-én. (MTI/EPA/Paul Zinken) Berlin, 2014. február 5.
Martonyi János magyar külügyminiszter a Frank-Walter Steinmeier német külügyminiszterrel tartott sajtótájékoztatón Berlinben 2014. február 5-én. (MTI/EPA/Paul Zinken)
Tizenkét éve Martonyi János külügyminiszterként vezető szerepet játszott a soros elnökségünkben.
Fotó: Paul Zinken / MTI

Legközelebb 2024 második fél évében kerülünk sorra, méghozzá Spanyolország és Belgium után, Lengyelország, Dánia és Ciprus előtt. 

Ennek a jelentősége, hogy a lisszaboni szerződés 2009-es hatálybalépése óta az elnökségek 18 hónapos időszakokat felölelő triókban dolgoznak, ami lehetővé teszi, hogy a terveiket tágabb perspektívába helyezzék és összehangolják. Nekünk tehát a spanyolok és a belgák a legfőbb partnereink e tekintetben, nem véletlenül dobták be az elnöki alkalmasságunkat vitató cikkben is, hogy például a jogállamisági kérdéseket tárgyaló ülések vezetését átvehetnék tőlünk. 

Amellett, hogy ez újszerű megoldás volna, az unió hivatalos honlapján fellelhető kisokos szerint 

a soros elnök ország új dinamikát és energiát hoz az uniós munkába. Olyan ügyeket állít reflektorfénybe, amelyeknél különleges szakértelemre van szükség vagy amelyek a leginkább az érdekében állnak.

Emellett szerepel az is, hogy házigazdaként ügyel rá, hogy a vendégek között harmónia alakuljon ki, hogy végül mind barátságban, közös célokkal álljanak fel az asztaltól. Elfogulatlan közvetítőként jár el, felülemelkedve saját nemzeti érdekein.

A soros elnökség során az üléseknek Brüsszel, illetve Luxemburg mellett a saját ország adhat otthont, és a kimondott feladatok közé tartozik, hogy biztosítva legyen

  • az uniós politikai program folyamatossága,
  • a jogalkotás szabályszerűsége,
  • a tagállamok közötti együttműködés,
  • a többi uniós intézménnyel való együttműködés/koordináció.

Ugyanakkor az elnöklő ország élhet a jogával, hogy reflektorfénybe helyez bizonyos témákat, ahogy tette azt Csehország 2022 őszén, amikor rendkívüli ülést szervezett az energiaügyi miniszterek az energiaárak megemelkedése okán.

Valóságos Erasmus-program

Mindenesetre a magyar kormányzati szereplőket nem érintették meg a kritikák, illetve, amikor június 1-jén az Európai Parlament megszavazta az állásfoglalást, amely szerint Magyarország nem alkalmas arra, hogy betöltse az EU Tanácsának elnöki tisztségét. 

Ez a 2030-ig tartó beosztás
Fotó: Európai Unió

Varga Judit igazságügyi miniszer többször megnyilvánult a témában, azonnal jelezte például, hogy feleslegesen szavaztak a hazánkat elítélő javaslatról, ugyanis javában zajlik már az előkészítő munka. 

Abban a tekintetben mindenképp igaza van, hogy a határozatnak nincs jogi érvénye, ennél fogva szimbolikus: mindegy, hogy 442 igen, 144 nem szavazattal, 33 tartózkodás mellett fogadták el, 

jelen állás szerint 2024 júliusától decemberéig Magyarország betölti a soros elnöki szerepét.

Orbán Viktor miniszterelnök Facebook-oldalán ennek szellemében a múlt héten megjelent, hogy a kormány nagyon is készül a második soros EU Tanács-elnökségére.

Tovább színezi a helyzetet, hogy ugyan az Egyesülve a sokféleségben állandó jelmondatként él, a szokások szerint a soros elnök mottót is választhat a félévének – tizenkét éve a miénk az Erős Európa volt. 

Mindazonáltal ismerve az Európai Bizottság és a magyar kormányzat napjainkban is folyó vitáját, a Európai Unió Tanácsának soros elnökségéről szóló ismertető alighanem legfurcsább része ez: 

Az elnökséget az uniós országok Erasmus-programjaként is felfoghatjuk: lehetőségként arra, hogy a tagállamok a nemzeti és az európai érdekek összefűzésével valódi európai szemléletet alakítsanak ki.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.