BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Retteghetnek a budapestiek: a Nagykörúton is jöhet a védett kerékpársáv – de kutyavécére és randiórára a Blahán is van esély

Ha Karácsony Gergely kabinetfőnöke tartja magát az eddigi érvekhez, hatalmas változást hozhat a Nagykörúton létesítendő védett kerékpársávok győzelme a közösségi költségvetés ötletversenyén, amely jövő hét szombaton zárul. Már ha lesz rá pénze a Fővárosi Önkormányzatnak – az eddigi nyertes ötletek nagy többsége ugyanis még nem valósult meg. Régóta fennálló igényt kielégítő és elsőre kissé szokatlan tervek közül is választhatnak a budapestiek.

A főváros eddigi (közlekedés)politikája alapján jó esély van arra, hogy a Nagykörúton is védett kerékpársávokat létesítenek a jövőben. Budapest számos helyen hirdeti, hogy szeptember 30-ig lehet szavazni arról, mire fordítson egymilliárd forintot a Fővárosi Önkormányzat az úgynevezett közösségi költségvetés keretében. A 2021–2022-es körben a 18 nyertesből csupán egyet valósítottak meg eddig: a kerékpárutak és -sávok biztonságának növelését, ami teljes káoszt okozott az Üllői úton.

20230724 Budapest 
Kerékpársáv az Üllői úton
Fotó: Mirkó István MI 
Magyar Nemzet20230724 Budapest Kerékpársáv az Üllői útonFotó: Mirkó István MI Magyar Nemzet
Most az Üllői úton okoz káoszt a védett kerékpársáv, idővel a Nagykörúton is megjelenhet.
Fotó: Mirkó István / Mediaworks

A csaknem 100 millió forintba kerülő műanyag oszlopos megoldás problémát okoz a mentősöknek, a milliárdos bevételt termelő 100E repülőtéri buszjáratnak és természetesen az autósoknak is, ám Balogh Samunak, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnökének az egyik legfőbb érve a védett kerékpársáv mellett, hogy a közösségi költségvetés szavazásán legutóbb ez kapta a legtöbb voksot. (Mindössze 15 ezer szavazatot, miközben értelemszerűen sokkal több fővárosi életét változtatta meg a döntés.)

A főváros anyagi helyzete dönthet

Márpedig a „helyi kis ötletek” kategóriában momentán második helyen áll a „Kerékpáros biztonság növelése a Nagykörúton”, a leírásban pedig kiemelik a fizikai elválasztó elemeket.

Az persze már más kérdés, hogy mikor valósulhatna meg ez, hiszen a Budapest Közút a Világgazdaság kérdésére korábban azt közölte, hogy a biztonságos kerékpársávok kialakítása egy koncepció része. A tervezés, az előkészítés, illetve a megvalósítás folyamatos, bár

az utóbbi lehetősége „a főváros ismert anyagi helyzetétől nagymértékben függ”.

Márpedig Budapest nem áll jól: épp a minap közölte Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes egy háttérbeszélgetésen, hogy a főváros megint a bankokhoz fordul, ezúttal 55 milliárd forintos léket kell betömnie.

Valaki ökotemetőt szeretne Budapesten

A közösségi költségvetés ügyében hamarosan záruló szavazáson egyébként a legtöbb voksot a „Több nyilvános vécé Budapest közterületein” ötlet kapta, de érkezett javaslat arra vonatkozóan is, hogy kellene egy randióra a Blaha Lujza téren – a kettőt

Ebben a körben 139 ötlet közül választhatnak a budapestiek, akik például remélhetnek örömüzeneteket, ökotemetőt vagy épp közterületi kutyavécéket – az utóbbi 30 millió forintból valósulhatna meg, a leírás szerint az innovatív eszközök vonzzák a kutyákat a jelölésre. A „Zöld Budapest” kategóriában induló „versenyző” megoldást jelenthetne a kutyapisi problémakörére, ami az ötletgazda véleménye szerint „nehezebb, mint a kaki felszedése”.

Az eddigi győztesek nagy többsége még vár a sorára

A közösségi költségvetésnek ez a harmadik fordulója,

a több száz ötlet közül elsőre 15, másodikra 18 győzött, ám eddig mindössze nyolc valósult meg közülük.

Olyanok várnak sorukra, mint 

  • az üres lakások felújítása és bérbeadása hajléktalansággal küzdőknek, 
  • a közösségi tér létrehozása mozgássérülteknek és épeknek, 
  • az aktív közlekedést jutalmazó applikáció vagy éppen 
  • a legális street art akciók.

Most az öt kategóriában a nyilvános vécé mellett a Boráros tér zöldítése, az árnyékosabb Szél Kálmán tér, a védett kerékpársávok, valamint a fák és bokrok telepítése vezet.

Súlyos következménye lehet annak, hogy a főváros nem foglalkozott Vitézy Dávid aggályaival

A védett kerékpársávokkal a 100E népszerűségét veszélyezteti Budapest vezetése, pedig a repülőtéri járat a taxiktól szerzett utasokat, és milliárdos bevételt termel a forráshiánnyal küzdő Budapesti Közlekedési Központnak.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.