Hosszú hetekig tartó alkudozás után megállapodásra jutottak az Európai Unió pénzügyminiszterei (Ecofin) a közösség gazdasági kormányzásának reformjáról, amit Varga Mihály pénzügyminiszter is üdvözölt.
A vita tétjét az adta, hogy a koronavírus-járvány, majd az energiaválság miatt Brüsszel felfüggesztette a szabályok alkalmazását, lehetővé téve, hogy a tagállamok gazdaságélénkítési programokat indítsanak, ami a szabályok szerint megengedettnél magasabb költségvetési hiánnyal és adósságszintekkel járt. A 2024-es évtől azonban ismét meg kell felelni a szigorú kereteknek, ami fájdalmas lépéseket követelt volna meg a tagállamoktól.
A szerdai megállapodás értelmében azonban lehetőség nyílik a hiány és az adósság csökkentésének mérsékeltebb ütemére, amit az unió soros elnöki tisztségét betöltő Spanyolország pénzügyminisztere, Nadia Calvino úgy jellemzett, hogy
ezzel a szabályok realisztikusabbá váltak.
A 3 százalékos költségvetési hiánycél megsértése pedig túlzottdeficit-eljárást vonhat maga után, különösen, hogy a GDP-arányos államadósságnak is 60 százalék alatt kell lennie a Stabilitási és Növekedési Paktumban található szabályok szerint, melynek a 27 tagállamból csupán 14 felelt meg 2022-ben az Eurostat adatai szerint.
A szabályok túlzott szigorúságát és életszerűtlenségét azonban leginkább az bizonyítja, hogy életbe lépésük óta egyedül Luxemburg nem sértette még meg őket a tagállamok közül.
A szerdai megállapodás a szabályoknak való megfelelés idejét tolja ki, növeli a tagállamok mozgásterét az Európai Bizottsággal szemben, továbbá lehetővé teszi azt is, hogy a tagállamok az uniós célokkal összhangban lévő beruházásokat eszközöljenek.
A több rugalmasság mellett Franciaország, a nagyobb szigorúság mellett Németország tört lándzsát, annak ellenére, hogy a német adósság is meghaladja a GDP 60 százalékát.
Az új szabályok értelmében azok az államok, amelyeknek az adóssága meghaladja kibocsátásuk 90 százalékát, évente így is 1 százalékponttal kötelesek azt csökkenteni, míg a GDP 60–90 százaléka közötti adóssággal rendelkező országoknál 0,5 százalékos ütem is elegendő – írja a Bloomberg.
A szigorúbb fellépés mellett érvelő németek sikereként ugyanakkor a tagállamoknak a 3 százalékos hiány helyett 1,5 százalékos deficitre kell törekedniük, ám ehhez elegendő évente 0,4 százalékkal közeledni, illetve a kiterjesztett idejű alkalmazkodás esetén évi 0,25 százalékkal.
Ez a szabály egy olyan puffert hozna létre, amely a 3 százalékos hiánycél megsértése nélkül is lehetővé teszi az élénkítést a tagállamok számára.
A tagállami kormányok a monitoring ideje alatt évente GDP-jük 0,3 százalékával, illetve a teljes időszak alatt a GDP-jük 0,6 százalékával térhetnek el a bizottság által meghatározott költségvetési pályától. Az alkalmazkodási időszakot ugyanakkor négy évről hét évre növelhetik a koronavírus-járvány utáni felépülési csomag igénybevételével, illetve az Ukrajnában zajló háború miatt egyre fontosabbá váló védelmi beruházások segítségével.
Azok az országok, amelyeknek évente GDP-jük fél százalékával kell közeledniük a célokhoz, 2025 és 2027 között kihagyhatják a számításokból a megnövekedett kamatkiadásokat. Azonban a már a járvány előtt is rugalmatlansága miatt sokat kritizált 3 százalékos deficit- és 60 százalékos hiánycél megmarad.
A Politicónak nyilatkozva egy uniós tisztviselő elmondta azt is, hogy a paktumban meghatározott mértéknél mindig magasabb lesz a túlzottdeficit-eljárások idején megkövetelt változtatás a szabályszegők számára.
A szerdai megállapodás tehát valamelyest valóban megkönnyíti a tagállamoknak az energia- és digitális átmenetbe vagy épp a védelmi kiadásokba történő befektetést, és növeli a tagállamok mozgásterét, de összességében továbbra is túlságosan szigorú költségvetési fegyelmet követel meg, amire főként a következő válságkor derülhet fény.
A németek által elvárt szigor, valamint annak az árnyékában, hogy az egyezséget még idén tető alá akarták hozni, hogy tavasszal, még a júniusi európai parlamenti választások előtt pont kerülhessen rá, az egyezség így is jelentős előrelépésnek tekinthető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.