„A felújítás nem a mi feladatunk lenne. A Nagykőrösi utat a főváros kezeli, nem mi… nem várunk tovább senkire” – ezzel indokolta a Facebookra feltöltött videójában a hétvégén Szaniszló Sándor a DK 18. kerületi polgármestere a Nagykőrösi út március 8-án kezdődő felújítását. A Budapest Közút kezelésében lévő útszakasz szerinte olyannyira tönkrement az elmúlt években, hogy azt az önkormányzat most a saját költségén kell, hogy megújítsa. A városvezető mintha a tavalyi forgatókönyvet másolná le, amikor a 18. kerület az Üllői út, 2. kerület pedig a Szilágyi Erzsébet fasor renoválásába kezdett bele, miután mindkettő önkormányzat megunta a városháza évek óta tartó ígérgetéseit.
Pedig az Üllői út felújítását még Karácsony Gergely főpolgármester a 2022-es választási kampány hevében is megígérte, ami alapján okkal bízhattak a közlekedők a miniszterelnök-jelölt aspiráns szavaiban. Ehhez képest sokáig szinte semmi nem történt az ügyben. Ennek oka pedig nem más, minthogy a közösségi közlekedést előnyben részesítő fővárosnak egész egyszerűen nem prioritás a minőségi úthálózat biztosítása az autóval közlekedők számára. Legalábbis a 2024-es költségvetés alapján könnyű erre a következtetésre jutni:
már a korábbi években is megfigyelhető volt, hogy egyre kevesebb összeg jut útfelújításra Budapesten, idén azonban minden eddigi negatív rekord megdőlt azáltal, hogy még az 1 milliárdot sem éri el. Ez például harmada annak, amit a városháza renoválására terveznek idén elölteni Karácsonyék, és huszada a Tarlós István alatt elköltött összegnek.
Összehasonlításképp Tarlós István főpolgármester idején 20 milliárd jutott szinte minden évben út- és hídfelújításra. Ezt az összeget még Tüttő Kata, városüzemeltetéséért felelős főpolgármester-helyettes is kritizálta 2019-ban, mivel szerinte óriási adósságot kell az új vezetésnek törlesztenie az elhalasztott beruházások miatt. Amelyekre azóta még kevesebbet költ a kormánnyal folyton hadilábon álló Fővárosi Önkormányzat.
De nem a Nagykőrösi út az egyetlen olyan fővárosi útszakasz, amelynek rendbetételét magára vállalta a kerületi önkormányzat idén.
A belváros szívében lévő Nagymező utcát az Andrássy út és a Király utca között a 6. kerületi önkormányzat saját forrásból újítja meg.
Az önkormányzat sajtóosztálya a kérdésünkre azt közölte, hogy a március 11-én kezdődő beruházásra a forrást Terézváros biztosítja, a rekonstrukció teljes összege bruttó 112 millió forint, amiből az útpálya teljes egészében, a járda pedig részben újul meg. Bár azt írták, hogy valamennyi munka a fővárossal történt egyeztetés alapján zajlik, ezért ellentételezést nem kapnak, mivel „így egyeztünk meg”.
Azt azonban nem lehet mondani, hogy ne lenne a főváros tisztában a budapesti kátyúhelyzettel. A Budapest Közút számításai szerint az általa üzemeltetetett 12,7 millió négyzetméter útpályának 50 százaléka (6,4 millió négyzetméter) jó állapotú, „nem igényel folyamatos fenntartást”, 24 százaléka a (3 millió négyzetméter) rendszeres beavatkozásokat igényel, azonban mintegy 26 százaléka (3,3 millió négyzetméter) nagyon rossz vagy kritikus állapotú.
Tekintettel arra, hogy az útfelújítások során a burkolatokat 15-20 éves élettartamra tervezik és jelenleg 3,3 millió négyzetméter útpálya igényel azonnali beavatkozást, egyértelműen kijelenthető, hogy a jelenleg rendelkezésre álló források mellett az úthálózat állapotában számottevő javulás elérése nem lehetséges, és elkerülhetetlen az egyre nagyobb mértékű romlás
– állapítja meg a Budapest Közút. Ez a helyzet pedig a jövőben biztosan nem fog érdemben megváltozni, főleg, ha a nagyfelületű útjavításokat erőlteti az önkormányzat, amelyekkel az elmúlt években mindössze 150 ezer négyzetmétert sikerült megújítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.